Ik heb een probleem met de kachelventilator van een 307 uit 2003 met climate control, ik heb al vele oplossingen doorgespit maar kom er nog niet uit.
Het begon met dat af en toe de ventilator uitviel tot deze uiteindelijk niets meer deed, na enig zoeken ben ik er vanuit gegaan dat de kachelmotor+weerstand (één geheel) defect zou zijn. Deze heb ik vervangen door een 2e handse, maar dit lost niets op.
Het volgende meet ik op de contacten (grijs + geel/groen): bij een draaiende motor +/- 14V wanneer de kachelventilator niet is aangesloten, sluit ik deze wel aan dan zakt de spanning naar +/- 5.5V. Wanneer ik de normale voeding bypass en rechtreeks 12V op de rode en zwarte draad zet (welke naar de ventilator gaan) dan werkt de ventilator weer, ook de climate control regelt de ventilator correct.
Waar moet ik zoeken??
Bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij dat er ergens een overgangsweerstand zit in de bekabeling. De spanning daalt als deze belast gemeten wordt. Dus meten vanaf de voedingsbron en zo naar de kachelmotor werken, meten waar het spanningsverlies zit. Of volg de kabel voor zover mogelijk.
Heb je de stekker(pennetjes) ook goed gecontroleerd? De schema-site van Peugeot is off line, maar volgens mij komt de voeding voor de kachelventilator uit de BM34 (zekeringkast motorruimte).
Ik heb de stekker welke onder bij het stuur zit gecontroleerd en die is goed, het schema zou wel erg gemakkelijk zijn. De grijze draad (+) gaat inderdaad richtin de BM34 maar ik kan deze daar niet vinden. Zekering 18 is ook goed en ik verwacht het relais ook, want wanneer ik de motor start komt er pas een spanning op te staan.
Waar kan ik deze schema's vinden?
10 jaar
Op de BM34 (zekeringkast motorruimte) zit o.a. een 16voudige groene stekker. In deze 16v groene stekker zitten op de plaatsen 8 en 16 draden. Beide draden dienen als voeding voor de aanjager en komen samen in een knooppunt ergens in de kabelboom richting interieur zo op het schema te zien zo'n beetje voor de L veerpoot in de motorruimte. Vanuit dit knooppunt gaat hij verder als 1 draad het interieur in om vervolgens aan te komen in de 6voudige zwarte stekker naast het kachelhuis en vanaf daar naar de aanjager. Peugeot werkt doorgaans niet met draadkleuren, maar met nummers OP de draden. Het draadnummer wat je moet hebben is 8020 vanaf het knooppunt naar de 6voudige zwarte stekker en de draadnummers vanaf de 16voudige groene stekker op de BM34 tot knooppunt t.h.v. de veerpoot, zijn 8020A op plaats 8 in de stekker en 8020B op plaats 16. Hoop dat het zo duidelijk is. Controleer of de draadnummers en hun posities ook kloppen, want het schema is op de gok opgezocht. Denk dat het wel klopt. Zo niet, dan graag de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatsen.
Vandaag pas weer tijd kunnen maken om verder te kijken, het klopt inderdaad dat in de 16v groene stekker draad 8020a en 8020b zitten welke de voedingen zijn voor de aanjager. om de te controleren of het probleem niet verder in de kabelboom zat heb ik vanuit deze stekker rechtstreeks de 6-voudige zwarte stekker gevoed. Het resultaat is hetzelfde, wanneer ik de aanjager aan zet zakt de spanning naar 5.5V.
10 jaar
In je eerste bericht geef je aan dat als je de voeding bypasst rechtstreeks op 12V de aanjager goed werkt. In je laatste bericht heb je een bypass gemaakt vanaf de stekker op de BM34 en zakt de spanning weer naar 5,5V. m.a.w. als je het allemaal goed gedaan hebt, zou je m.i. de oorzaak in de BM34 moeten zoeken
de aanjager werkt ook nu nog steeds goed wanneer ik deze bypass vanuit een ander circuit, dus heb ik ook het idee dat het aan de BM34 ligt. Ik ga een vervangende unit zoeken en kijken of het dan is opgelost. Alvast hartelijk dank
10 jaar
Ik heb de BM34 vervangen en de kachelventilator werkt weer perfect!! bijkomend problem is dat ik diverse meldingen krijg dit waarschijnlijk omdat ik de BM34 heb gewisseld, kan ik dit zelf oplossen? moet ik hier een nieuw topic voor aanmaken?
10 jaar
Heb je een BM34 met in ieder geval hetzelfde uitrustingsniveau gemonteerd? Te herkennen aan het B-nummer op de witte sticker om de BM34. Het nummer geeft het uitrustingsniveau van de wagen aan = hoe hoger het nummer (dacht tot 5?) hoe beter. Als je een lager nummer hebt geplaatst, kan het zijn dat daardoor ook storingen ontstaan.
Je kunt wél een hoger nummer plaatsen als het nummer van de originele. Dus heb je bijv. B3, dan kan er zonder problemen een B4 of B5 in.
Opgelost! De BM34 was van het correcte type alleen heb ik de vervangende BM34 niet juist gecontroleerd op defecte zekeringen...... F3 was kapot. Bedankt voor de support.
10 jaar
Hallo
Heeft u nog de schema van de draden?
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar