close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Versnellingbakolie 75w90 bijgevuld. Volgens mij hoort een 75w80

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Beste leden,

De garage heeft ongeveer 0,75L 75w90 GL 4/5 bijgevuld in de versnellingbak, nadat er een aandrijfas per ongeluk eraf is gehaald met alle gevolgen van dien.

Ik heb al 1000km ermee gereden zonder enige problemen.

Mijn vraag:
- Kan dit zomaar zonder enige gevolgen? Er gaat totaal 2L in. Wat gaat er normaliter in?

Graag jullie expertise. Bij voorbaat dank.

Gr,

Geplaatst door

vwboratdii (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat maar lekker zitten...Er zal niet meer bijgevuld zijn, maar misschien zelfs wel iets minder..
De 80 of 90 heeft te maken met de dubvloeibaarheid van de olie bij hogere temperatuur. De 90 blijft dan iets dikker...

Nadeel: grotere weerstand, dus meer brandstof verbruik.
Voordeel: betere geluiddemping.....

Maar dan alleen op papier..

Bedankt Cor!

Weet iemand misschien wat er exact in hoort qua specs?
De olie wat erin is gegooid (0.75L, er zit namelijk nog een kwart in de fles) heeft als specs: API GL 4/5 VW 501.50

vwboratdii 0

11 jaar

SAE is de Societe Automotieve Enginiering. Een Club die al meer dan 70 jaar, met redelijk veel succes, probeert olie en andere vloeistoffen, welke in de automobielen gebruikt worden te normaliseren....

API is de American Petrol Industrie. Die het zelfde doet.. (Net zo groot, net zo belangrijk, Maar beiden gebruiken nog steeds hun eigen nummering en namen.

VW is een Automerk dat net als MB ook een duit in het zakje wil doen........In de hoop dat ze wat smeermiddelen betreft ook hun graantje kunnen meepikken in da aftermarkt....

Het schijnt waar een bak GL4 voorgeschreven is en je doet een GL5 in, dat het je synchromes en koper kan aantasten. En kost het je een bak.
Klopt dat?

Weet iemand misschien wat er exact in hoort qua specs? GL4/5?

vwboratdii 0

11 jaar

Total Transmission Bv 75w80, Api Gl 4+ Psa

hans4074 0
badge

11 jaar

Mijn dank Hans!

Wat betekent GL4+? Is dat hetzelfde als GL4/5?
Dit staat namelijk op de fles die bijgevuld is.

vwboratdii 0

11 jaar

[quote=vwboratdii]Wat betekent GL4+? Is dat hetzelfde als GL4/5?[/quote]
Habklare brokken zijn natuurlijk veel lekkerder, je kunt zelf ook even Googlen.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Bangmakerij.....

Heel vroeger.. Nog voor mijn tijd. En in het begin ervan, hadden alle auto,s verschillende soorten aandrijvingen. Omdat de motor toen altijd in de lengte richting werd geplaatst, was er een haakse overbrenging nodig. Dit vroeg om een ingewikkelde constructie van de tanden in de betreffende tndwielen. gewoon tapse tanden, maakten een ontzettend laweaai en steeds moest 1 tand het totale vermogen overbrengen. Men bedacht toen een systeem met schuine tanden (hipoide) en ook systemen met zg wormwielen. De versnellingsbak werd bijna altijd direct tegen de motor geplaatst. Deze hadden aanvankelijk rechte tandwielen Later kwam de zg constant mesh, gevolgd door de synchromesh.. Al die systemen hadden verschillende oliesoorten nodig. van eenvoudig (goedkoop) tot nog maar net uitgevonden olie (duur). Het oliemagazijn stond er vol mee. Vooral met soorten die niet meer voorgeschreven werden.. De zg hipoide olie kon niet gebruikt worden in versnellingbakken waarin koperen synchromesch ringen werden toegepast. en zeker niet in de achteras met een fosfor bronzen wormwiel....

Inmiddels is het meeste gedoe achter de rug.. De moderne HD olieen maken de hipoide olie overbodig. Multigrade olie is gemeengoed geworden. SAE en API hebben zich er ook mee bemoeid...
En fabrikanten passen er voor op om exclusief hun eigen merk olie voor te schrijven....

Dat had ik al gedaan, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. De ene vindt zo en de ander vindt het zus....

@Cor: Ok, dus volgens jou, hoef ik mij geen zorgen te maken dat het met andere olie is bijgevuld? De olie die ik had is ials API GL 4/5 (Is dit multigrade?). En ze zeggen dat GL5 niet in een GL4 bak mag, want anders gaan je synchromes naar de kl*te.

Bedankt voor de uitleg!

Voor de liefhebbers: http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_...

vwboratdii 0

11 jaar

Als het een vraag uit belangstelling is, dan valt er heel veel (zelf) op te zoeken op internet. Als het een vraag is omdat je je zorgen maakt over de 0.75ltr. "verkeerde" olie, had je m.i. allang moeten kiezen voor aftappen en 2ltr. voorgeschreven olie erin. Peugeot schrijft Total transmission 75W80 voor....de API index komt gewoon van internet door op Total transmission 75W80 te googlen.

hans4074 0
badge

11 jaar

Jammer dat de herkomst van het artikel niet duidelijk is. Want er klopt niets van...
Mijn algemene advies is altijd geweest, houd je zo veel mogelijk aan 1 soort van 1 merk...

[quote=cor van jaarsveld]Overigens, Paul is niet zo bot als hij nu doet[/quote]
Het is niet mijn intentie om bot over te komen.
Op het net is genoeg info te vinden dat hoeven wij hier niet nogmaals te bespreken / te herhalen.

[b]@vwboratdii

Indien je geen vertrouwen hebt zoals de bak nu is afgevuld dan zul je de bak opnieuw moeten vullen met de juiste specificatie (75W80)

En hier wil ik het topic dan ook mee afsluiten......[/b]

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Ga ik binnenkort zeker doen.
Allen bedankt!

vwboratdii 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.