Beste forumleden,
Ik heb een probleem met de kachel/verwarming van mijn peugeot 607 (2007, 2.2 benzine).
De kachel (climate control) is een gescheiden systeem voor bestuurder en passagier. Je kan hem automatisch instellen en handmatig.
Ik ervaar het volgende probleem:
(Kachel staat in volledige gelijke handmatige instelling of automatische instelling)
De verwarming aan de bestuurderskant begint altijd na exact 10 minuten rijden, koudere lucht te geven dan de passagierskant. Het scheelt vlot 5 graden terwijl alles dus gelijk ingesteld staat.
Wat helpt is de temperatuur opvoeren naar bijvoorbeeld 26 graden. Dan gaat de tijd weer lopen en na 10 minuten heeft de bestuurderskant weer de koude lucht en de passagierskant blijft stabiel. Wederom opvoeren naar 29 graden helpt maar dan zijn die 10 minuten warmte ook echt heet te noemen.
De auto is bij de garage (Peugeot garage) uitgelezen maar er waren geen meldingen of andere zaken op te merken. De auto is toen wel gereset waarna ik het maar even moest gaan testen. Ik wist wel dat dat het niet zou oplossen. En helaas heeft het niet geholpen. Ik heb zelf de aansturingsunit in het dashboard inmiddels verwisseld voor een andere. Helaas totaal geen verschil.
Omdat het probleem zo exact en tijdsgebonden is lijkt het mij in een aansturing, klep, instelling in de BSI of relai te zitten. Wat denken jullie? Hoe kan ik de garage op weg helpen?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan ook aan een temperatuur sensor in het kachelhuis liggen. Waarschijnlijk zitten er links en rechts temperatuur voelers in het kachelhuis. Misschien een optie om links en rechts eens te wisselen? Om het systeem duidelijker te krijgen is het handig om de laatste 8 posities van het chassisnummer hier te plaatsen.
Dag Hans4074,
Bedankt voor de reactie. Lijkt mij zeker een kandidaat om eens uit te zoeken. Het nummer is: 92231108. Hopelijk brengt het nog duidelijkheid.
Mvrgr,
Harm
5 jaar
Er zitten inderdaad 2 (binnen)temperatuurvoelers links en rechts in het kachelhuis. Zijn dezelfde onderdeelnummers, dus wisselen is een mogelijkheid. Positie van deze sensoren is in de zijkanten van het kachelhuis.....onderaan.
Dag Hans4074,
Bedankt voor het uitzoeken. Daar ga ik mee aan de slag. Bedoel je met -onderaan- dat de sensoren te bereiken zijn via de onderkant van de auto of kan ik er gewoon via het interieur komen? Hoor het graag.
M.vr.gr,
Harm
5 jaar
:-) dat is voor ons zo vanzelfsprekend, dat ik dat vergeet te melden.... gewoon in het interieur. Waarschijnlijk moet je de panelen aan de zijkanten links en rechts van de middenconsole verwijderen.
Mooi! Nu is het helemaal duidelijk. Ik ga het komend weekend eens kijken of het lukt. Ik kom er dan uiteraard nog op terug.
Bedankt zover!
5 jaar
Dag Hans4074,
Kan je toevallig ook zien of er nog sensors zitten na de kachelunit? Bijvoorbeeld in het dashboard of bij de hemelverlichting. Ik kan mij namelijk voorstellen dat sensors in het interieur/zitgedeelte van de auto nodig zijn om gegevens naar de computer te bevestigen. Hoor het graag en alvast bedankt.
Mvrgr,
Harm
5 jaar
Er zit in het kachelhuis nog een verdampertemperatuursensor en dan heb je nog de buitentemperatuursensor (het bolletje aan de onderzijde van de rechter buitenspiegel). Ik ben begonnen over die 2 binnentemp.voelers omdat je in je verhaal aangeeft dat er verschil in temperatuur zit tussen links en rechts en kan me dus in dat geval niet voorstellen dat de oorzaak in een "centrale" sensor kan zitten. Heb je de aangegeven sensoren links en rechts al gewisseld?
Komende vrijdag gaan ik en een monteur (reeds met pensioen) de sensors wisselen. Ik had het al doorgesproken met hem en hij dacht zelf dat er mogelijk nog meer sensors ‘mee konden doen’. Voor de zekerheid maar even aan jou nagevraagd :-). Hij dacht het omdat het verschil in temperatuur altijd na exact 10 minuten pas begint. Daarvoor is het perfect warm en geen verschil tussen passagier en bestuurder. Maar dat tijdspunt is zo opmerkelijk.
Wederom bedankt voor de tijd en moeite!
5 jaar
Die tijdsduur van 10min is idd vreemd, maar dat zou te verklaren zijn doordat de ingestelde temperatuur in 1e instantie nog niet is bereikt als je snapt wat ik bedoel?
Lastig is het. Hij bereikt wel de gewenste temperatuur en houdt het ook vast. Precies even warm als de passagierskant. Maar schakelt zichzelf na 10 minuten uit. (Dit is niet af te lezen op het bedieningspaneel dit is alleen voelbaar) Afhankelijk van hoe hard de ventilatie draait koelt de warme lucht uit de ventilatieroosters (bestuurderskant) sneller af. Maar ook bij een lage ventilatiestand wordt het koud. Geeft dit nog inzichten?
5 jaar
Vandaag voor het eerst opgemerkt dat ook de passagierskant minder warmte geeft na 10 minuten. Die kant valt ook terug maar niet zover terug als de bestuurderskant. Wellicht is dat terugvallen eigenlijk normaal na zoveel minuten maar valt het bij mij aan 1 kant te ver terug? Zou dat kunnen en wat is dan mogelijk de oorzaak?
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar