De pijp van motor naar katalysator is afgebroken aan de kat zijde.
B-merk zou 370 euro kosten... maar die past niet.
Al wat bedrijven gebeld, maar voor bouwjaar 2000-2002 is een aparte kat nodig die alleen door peug dealer geleverd kan worden. Peug dealer gebeld, die wil hem wel vervangen voor 966 euri... ja... doehoeiiii....
Is lassen handig? Want ik ben zo wel wat bang dat ie er onder uit dondert.
Het scheurt de afgelopen 2 dagen ook wel erg rap open. Ik zit nu al over 6/8 heen :(
Denk dat ik morgen me auto maar thuis laat en met een collega meerijd.
Stel je voor dat ie onderweg eraf dondert...
[img]http://home.tiscali.nl/koen.wouda/foto/3...[/img]
[img]http://home.tiscali.nl/koen.wouda/foto/3...[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja die valt er zo onder uit de enigste optie is de boel lassen dan gaat hij wel weer even mee hoor.
groetjes jan.
Bedankt voor het antwoord Jan T.
De kat zit aan de ene kant nog aan 2 cm uitlaat vast, bovenaan.
Aan de andere kant zit de kat alleen maar vast aan de middendemper
en de steun van de middendemper zit op zijn beurt weer redelijk veer naar achteren.
Ik ben inderdaad ook bang dat ik er beter maar geen Km meer mee kan rijden...
Tsja, maar hoe lang gaat ie dan mee als ik hem laat lassen.
Ik maak 30-40 duizend Km per jaar, op zich zit ik wel verlegen om een goede oplossing.
Wat mag dat lassen kosten?
Ik hoorde dat je bij sloperijen soms ook handjeklap kan doen 10-30 euro...
Misschien morgen ook wat sloperijen bellen, kijken of ik daar een oude kat kan vinden.
Het schijnt helaas wel een speciaal type te zijn.
18 jaar
laat maar lassen / zorg er voor dat er een stukje buis om de oude gedaan wordt en las het geheel dan weer aan elkaar blijft wel weer >40d km zitten denk ik
wat voor auto gaat het exact om?
Sorry, het is een 306 break (stationwagen) 2.0HDI bouwjaar 2001.
Er zijn 2 varianten kats verkrijgbaar voor de 306 break 2.0HDI
Een voor 1998 en verder
En een voor 2000-2002.
Hier in Almere heeft een garage goed speurwerk gedaan, ze hebben 3 kats (B-merken) van die 1998 versie laten komen en die pasten allemaal niet. Het moet dus de 2000-2002 versie zijn. Die is alleen leverbaar door peugeot dealers...
Ik kreeg als tip te zoeken naar een bedrijf dat kats nabouwt of kats kan lassen. Die dingen kosten goud geld.
Km stand 234.000 dus korte ritsjes kan het niet aan liggen. Belachelijk toch, 5 jaar tijd...
18 jaar
Kort overzicht:
nov 2004 179.000Km auto gekocht voor 8250
apr 2005 195.000Km grote beurt, distributie, waterpomp, remschijven voor remblokken voor+achter 1100
okt 2005 airco stuk
dec 2005 216.00Km krukaspoelie, looprol, multiriem stuk 600
apr 2006 226.000Km einddemper, spoorstangkogel 500
juni 2006 234.000Km Katalysator 900 (als ik die laat vervangen, kan alleen bij de dealer)
Aan de ene kant... ik heb bijna alle vaak voorkomende problemen wel gehad en die onderdelen zijn vervangen. Auto vertoont geen problemen, vering is wat slapjes, maar geen afkeur.
Met een goede kat haal ik de APK van volgend jaar misschien wel weer. Ik maak veel Kms, wil dit ook betrouwbaar gefixed hebben.
Aan de andere kant... Ik twijfel of ik nog een dure investering moet doen. Nooit verder problemen met de motor gehad... zal dit het volgende zijn? Ik heb al 2200 aan onderhoud uitgegeven in <2jaar tijd over 55.000Km... is dat normaal?
18 jaar
Je kocht de auto met een redelijk aantal km's
Zelf 55000 gereden in 2 jaar is ook niet mis, je weet met een aantal km's dat er wat meer kosten op komen, daar is de koopprijs ook naar.
Kat lassen, deugdelijk doen kan ie weer een jaar mee, ben zelf lasser professioneel geweest, kan echt wel goed maar niet door een weekend lasser ;)
Verder moet je zelf de keus maken, net als je zegt, meeste problemen heb je al gehad, en wat koop je terug>? meer kosten?
Ik zou voor je met lassen begint eerst de demontage bedrijven eens proberen. http://www.devosautodemontage.nl heb ik goede ervaringen mee. http://www.bartebben.com schijnt ook goed te zijn, zelf geen ervaring maar de site wordt hier op problemcar vaak genoemd.
18 jaar
De kat is nu door de peug dealer dichtgebakken, met de mededeling: "daar rijd je hooguit enkele dagen mee".
Ik ga misschien morgen een poging wagen om enkele verstevigingsstrips extra aan te brengen, om de las te ontzien. In de tussentijd deze Kms maar gebruiken om een nieuwe kat te vinden.
Richard, bedankt voor de tips, wat je zegt kan ik beamen!
Ik had gisteren namelijk ook de raad van enkele collega's al opgevolgd, hele I'net gespammed met aanvragen. Werd vanmorgen op me werk platgebeld. En inderdaad, de Vos zat er ook bij!
Ze zeggen allemaal op mijn kenteken gezocht te hebben en zo het juiste type gevonden te hebben.
Prijzen ligen tussen de 150-250 euro. Er zit een bedrijf bij die zegt een gloednieuwe te leveren voor 315.
Wel een vriendelijker prijs dan 900 euro...
18 jaar
Anders kom je hier maar, ik kan je een nieuwe leveren incl. montage voor 250,00 ex. Dat is nog minder!
Sytze
Vraag anders eens aan de uitlaatspecialisten in Hoogezand.
EPS
http://www.uitlaten.com/
Zij kunnen alles met uitlaten.
Ja maar robert, hij moet natuurlijk wel blijvend voldoen aan de emmissie eisen! En alle kat's die ik van eps tot nog toe heb gekeurd hadden een veel te hoge co waarde. Ze komen niet onder de 0,6 %
Ze zijn simpelweg veel te "open".
Uitlaten maken kunnen ze echter wel!
Sytze
Ow Oke, dat is dan weer niet goed nee.
Vanmiddag even onder de auto gelegen.
Het bak&braadwerk ziet er naar uit, dat ik deze week er nog wel mee haal...
Er stond een hoop tekst op de kat.
Welke van onderstaande is nou de typecode?
In het metaal gestanst: iets van "ECIA"
"1R PSA"
Gegraveerd:
K202
1-050K
2 DCA019
18 jaar
Wat wou je dan? Een boek bestellen? Dacht dat het om de kat ging! Weet zo ook wel wat er onder moet hoor. Of vind je 250,- nog te duur voor een nieuwe kat?
Sytze
Vindt dat juist en prima prijs Sytze, maar misschien moet er eerst onderuit sodemieteren :D
nou buggyfreak, je weet nu waar je zijn moet. En sytze weet hier vast ook wel een betere prijs voor:
apr 2006 226.000Km einddemper, spoorstangkogel 500
18 jaar
Yip! Demper en kogel incl. montage en uitlijnen 275,-
Sorry hoor, wordt nog steeds aan verdient............
Sytze
Ik heb gisteren bij een demontagebedrijf een 2e handsje gehaald.
Bij een vriend van me de auto op 2 bokjes gezet, handrem erop, lading stoeptegels achter de banden en onder de auto gelegd (safety first). Zelfs dan heb je echt ZAT ruimte om erbij te kunnen komen. Het ging opvallend makkelijk. Ik dacht dat ik de rest ook los moest halen, maar nee. Midden en achterdemper hoefden niet eens los.
Sytze, dank voor je aanbod. Maar ik wou eigenlijk eens een keer zelf wat aan die kar klussen en had al wat afgesproken met die vriend van me. De prijzen die ik noemde waren een beetje aangedikt, de vraag was meer: Is het normaal dat er zoveel dure onderdelen stuk gaan aan een auto van deze leeftijd/kilometrage? Het antwoord blijkt "ja" te zijn.
Dit is mijn 2e auto pas in mijn leven. Hiervoor had ik een Rover 111C. Ik kreeg em GRATIS van me tante met 98.000 Km op de teller. 2 jaar later stond die op 145.000 en had ik aan onderhoud+APK's+beurten in 2 jaar tijd 600 euro uitgegeven! Onderhoud dat ik zelf heb gedaan: distributie+V-snaar, filtertjes vervangen en wat andere kleine reparaties zoals lampjes en de achteruit rij switch. Ik heb laten doen: vering oppompen, stofhoes laten vervangen en APK's. Ding heeft me NOOIT in de steek gelaten. Misschien snap je nu mijn argwaan wat beter.
Ik reed erg goedkoop. Dan is de overstap naar iets duurders een behoorlijke klap *slik*.
18 jaar
Waar is dat museumstuk van een rover nu dan ???
dat is wel een vermelding in het guinness book of rekords waard.
@Hellbat: JA HE????
Momenteel rijden mijn 19-jarige neefjes ermee rond. Ding schijnt ook DIT jaar WEER goedgekeurd te zijn!
Ik kreeg die rover gratis, omdat ie total-loss was verklaard: de hele achterkant zat in elkaar, mijn tante was van achter aangereden. Dus, okee, het ding zag er niet uit en had totaal GEEN luxe. handchoke, ook nog.
Hij is met die ingedeukte achterkan nu dus al 3 keer goedgekeurd. Afgelopen jaar werd ie afgekeurd op emissie (ik had de timing van de distr riem niet helemaal goed gezet). Bij die APK heeft die Rover ook nog een steekproef doorstaan van de RDW! Het ding rijdt as we speak nog steeds rond, ik denk dat er inmiddels 150-160 duizend op de teller staat...
Op zich stonden die Rover 111/114/Metro's bekend om hun taaiheid en nou... Ik kan er over meepraten! Enorm veel lol gehad van dat goedkope bakkie!
Reed ook nog eens tussen 1:12 en 1:14 en <800Kg dus 13 euro per maand wegenbelasting.
Maar ja, Rover metro had de slechtse botsproef ooit, zoiets. Nu dus maar wat meer in veiligheid en luxe geinvesteerd.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar