Peugeot 406: klapperende wielophanging

Bouwjaar: 2001

Bij het rijden over een klinkerweg rammelt/klappert de ophanging van mijn 406. Op een normale weg geen problemen. Ik heb hier eerder gelezen dat het de stabilisatorstangen kunnen zijn van voor of achteras Hoe is dit te controleren of deze het rammelen/klapperen veroorzaken ?

Groet Pieter

pieterp9094

Geplaatst door pieterp9094 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

RAH (0), 18 jaar geleden

Waar komt het rammelen vandaan? Voor of achter? Achter is de spoorstang een (in ieder geval bij mij) bekende zwakke plek. Om dat te controleren kan je de wagen aan de achterzijde op de krik zetten en kijken of er speling in het wiel zit. Eén zijde naar je toe trekken en de andere zijde van het wiel van je af duwen, en dat het hele wiel rond. Als je merkt dat daar wat speling op zit is waarschijnlijk de spoorstang versleten. Die zit tegen de kofferbak aan (met een cilinder vormige bus) en aan de wielophanging (met een kogel). Even links en rechts proberen. Het kan zijn dat er slechts 1 speling heeft.

Ik heb ze bij mijn vorige 406 uit 97 beide vervangen en bij mijn huidige uit 2001 al aan 1 kant. Vervangen stelt niets voor, alleen moeten de wielen weer worden uitgelijnd dus controleer goed of ze beide speling hebben anders moet je 2 x laten uitlijnen.

Met de voorwielen heb ik geen ervaring.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het lijkt van voor af te komen maar is moeilijk te beoordelen. Ik ga in ieder geval even de achterwielen controleren op de manier die jij aan hebt gegeven. Heb je de hele stang inclusief kogel en bus vervangen of zijn die los te krijgen ? Alvast bedankt !

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Pieter,
Als het van voor komt zijn dit vaak de fuseekogels, de kogelgewrichten die je voorwielflensen etc. dragen. Ik heb het eens gehad (bij een andere auto), het was toen te testen door het voorwiel op de krikken (los vd grond) en met een puntijzer te voelen of er speling op het gewricht zit. Om dit makkelijk te doen is een brug handig, als je die tot je beschikking hebt. Gewricht zit onder de aandrijfas-hoes.
Groeten,
Erwin

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi Erwin,
Toevallig bij je R19 1.8i gehad ? Ik ook, die waren er gevoelig voor ja. De 406 heeft er naar mijn idee minder last van maar zou het ook kunnen zijn ja.

Zou het kwaad kunnen om een stukje proef te rijden met los gekoppelde stabilisatorstang voor of achter ? Iemand een idee ?

RAH (0), 18 jaar geleden

De stang met aan de ene zijde de kogel en aan de andere kant een bus is 1 geheel. Ik geloof dat Peugeot er ¤ 80.- ex btw voor wil hebben. Ik heb mijn "nieuwe" voor ¤ 15.- op de sloop gehaald. En ik zou zeker niet met losse spoorstangen gaan rijden. Die dingen zitten er niet voor niets. Bovendien als er geen speling op zit en je haalt ze los moet je weer opnieuw gaan uitlijnen. Als je ze wel moet vervangen, moet je maar eens kijken hoeveel speling je wel niet hebt zonder die spoorstang.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Ja, dit was inderdaad bij de R19. Ik schrik wel van de prijs van 80 Euro, heb je al kunnen controleren of er speling op zit? Ik heb dit bij deze auto nooit geprobeerd, dus weet niet precies hoe het moet, maar met een puntijzer kom je een heel eind.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Heren, het loopt wat door elkaar. Erwin heeft het over de fuseekogels, aftermarket iets rond de 40 euro, verwacht trouwens niet dat deze te veel speling hebben.
R H heeft het over de spoorstangen achteras. Met losse spoorstangen ga ik niet rijden dat lijkt me sowieso niet gezond. Plan is om met los gekoppelde stabilisatorstang te rijden, dit moet w.b.t. vooras kunnen. Achteras moet ik nog even kijken. Ik vermoed zelf dat er deze stabilisator verbindingsstangen een probleem is aan de vooras. Jullie horen het nog alvast bedankt.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Pieter,
Is het nog wat geworden of rammelt het nog hier en daar?

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja eventjes met wat andere dingen bezig geweest, even niet meer met de auto. Ik heb de rubbers van de stabilisatorstangen van de vooras ingespoten met WD40 en hiermee werd het voor enkele dagen minder. Ik vermoed echter dat er ook nog iets anders is dat wat resonantie veroorzaakt. Binnnenkort nog maar eens wat experimenteren, probleem is niet zo groot.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Okee, succes. Als je tekeningen nodig hebt hoor ik het wel (Haynes)

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

De Haynes heb ik gelukkig zelf ook, bedankt voor je aanbod.

Prutser Kris (0), 18 jaar geleden

Hoi Pieter. Als je stabilisatorstang nog niet vervangen hebt: grote kans dat het opgelost is als je deze vervangt. Ik had precies hetzelfde probleem (bij klinkers klapperen en bij asfalt niks aan de hand). Door de stang op en neer en heen en weer te bewegen kwam ik erachter dat hij rechtsvoor kapot was. Voor 33,30 euro een nieuwe gehaald en met behulp van een krik onder schokbreker vervangen.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kris, wat was er precies kapot ? Het gewricht dat speling had of zo ?

Prutser Kris (0), 18 jaar geleden

Ja het gewricht had speling ja.Normaal is het onbeweegbaar, maar bij mij was het duidelijk hoorbaar metaal op metaal en er zat natuurlijk ruimte in.Ik had wel een brug tot mijn beschikking, dus ik kon er makkelijker bij.De stang zit aan de ophanging en de schokbreker vast.Bij de bevestiging bij de ophanging was hij stuk.Nu rij ik inmiddels twee maanden zonder geklapper.Ik had al begrepen dat stabilisatorstangen een zwak punt zijn bij deze auto.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij mij zijn de gewrichten nog redelijk goed, geen metaal op metaal. Het geklapper is niet heel erg hinderlijk momenteel. Ik over welke stangen je het hebt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum