Hallo,
Ik heb laatst een peogeot 307SW op benzine/lpg G3 gekocht.
Het is een heerlijke auto om mee te rijden vooral met panorama dak.
Alleen et probleem dat hij hoge km stand heeft nml 280.000 km en daardoor ontzettensd veel rookt en olie verbruikt.
ik had de auto paar weken geleden gekocht en gelijk een grote beurt laten geven waarbij de olie en alle filters werden vervangen. ook nieuwe distrubitie riem en waterpomp omdat ik met de auto op vakantie zou gaan.
ik reed vanuit den haag naar duinkerken waar ik op de boot naar dover in engeland ging..
in dover stopte ik bij een tankstation om lpg bij te vullen.... hier zag ik aan de lampjes op het display dat de olie helemaal op was... gelijk nagekeken en idd deze was helemaal op...enkele liters bijgevuld en ging weer verder rijden....na 20 minuten rijden begaf mijn dynamo het... accu lampje began te branden en daarna alle lampjes en stuurbekrachtiging viel weg..... om lang verhaal kort te maken... auto laten wegtakelen en dynamo vervangen.. auto rijdt weer maar ik blijf olie vullen zeker liter of 10 op 1200 km heen en terug van engeland... heb de auto daar weinig gebruikt ivm ander vervoersmiddel.
op internet heb ik gezien dat het ligt aan de kleppenseals dat de auto veel blauwe rook produceert en veel olie verbruikt.. heeft iemand ervaring met het vervangen van deze seals?
voor onderdeel zie onderstaande link en ref nr.
http://www.mister-auto.be/fl/klepseal/pe...
PEUGEOT : 0956.40 - 956.40
Klepseal
FEBI BILSTEIN - Ref: 26169
(totaal16 nodig)
wie kan mij stapsgewijs helpen om deze zelf te vervangen daar ik al hoge kosten heb moeten maken ivm aanschaf auto .. grote beurt+takelwagen buitenland+rep dynamo+waterpomp en distributieriem. :(
alle advies en hulp welkom uiteraard.
alvast bedankt voor het lezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een verbruik van 1 liter olie elke 120 kilometer is er wel wat meer aan de hand dan alleen klepseals.
Ofwel er zit ergens een gat waar de olie uitloopt, dan wel de motor is volledig versleten.
Ik zou eerst maar compressie laten meten, voordat je kosten maakt.
bij 10ltr op 1200km is er wel meer aan de hand dan een paar klepseals hoor. denk dat je goedkoper een ander motortje met minder kilometers kunt zoeken.
zo, 2 zielen 1 gedachte, haha
doet hij bij lage toeren al roken
bij volgas roken
als ik zo lees zou ik de bougies eruit halen en met camera in de cilinders kijken
tevens cilinderlektest en compressietest is raadzaam om toe te passen. denk dat je met cilinderlektest veel achter komt. als de zuiger veren er uit liggen dan zie je met cilinderlektest dat goed
denk dat de kans groot is dat de zuigerveren zijn beste tijd hebben gehad, met mogelijk gevolg krassen in de cilinderwand.
met klepseals verbruikt hij wel wat olie maar dan zouden ze alle weg moeten zitten
om klepseals te wisselen moet eigenlijk de kop eraf. dit omdat anders de kans groot is dat de klep naar beneden valt ivm er niks is dat hem tegenhoudt.
met lucht kan wel maar je zit dan wel dat je zuigerveren goed moeten zijn
allemaal bedankt voor meedenken, ik heb klepseals en klepdekselpakking besteld en krijg ze hoop ik eind deze week binnen, ga dan pas het een en ander loshalen... ik zal in ieder geval het advies opvolgen en het een en ander nakijken. De auto begint hevig te roken als je het gaspedaal hard intrapt of doortrekt in de versnellingen.
11 jaar
wat voor advies ga je opvolgen dan? voorlopig doe je precies het tegenovergestelde. er is gemeld om een cilinderlektest/compressietest te doen, waaruit hoogtwaarschijnlijk zal blijken dat je de motor weg kunt gooien.
@hierboven
hiermee ben ik volledig eens. direct dingen vervangen zonder te weten waar het van daan kan zijn is niet slim
iets wat ik aan deze motor weet is dat de klepseals en klepdekselpakking niet zullen zijn
klepdekselpakking dan heb je het over uitwendig lekkage en kun je zien als hij olie lekt en heeft niks met olieverbruik te maken
klepseals is voornamelijk bij lage toeren en weinig gas waardoor langs de kleppen vacuum hebt en dus het makkelijkst olie aangezogen kan worden langs de kleppen
als ik je verhaal zo lees ben ik het bangst voor je zuigerveren zelf
we hebben gezegd dat de nokkenas hiervoor eruit moet en dus je distributie los moet. als je de klepseals wil vervangen dat de kop demonteren de beste optie is.
als je namelijk de klepveer losneemt dan valt de klep in de motor
meten is weten
dus eerst cont. dan pas daar de conclusie uit halen
dus cilinderlektest en compressietest is het slimste om eerst te doen door iemand die er verstand van heeft.
je kan direct zien of de zuigerveren het zijn of de klepseals
Als de cilinder er goed uitziet, is er nog een optie om deze lichtjes uit te honen, ooit eens meegemaakt, wel een tijdje geleden,
Zijn zuiger-en olieschraapveren vervangen, en was ok.
Micrometer is noodzakkelijk om zijn binnendiameter te meten.
Hij zou zijn cilinderkop eraf nemen, en dan ziet je meer, hadden we maar een glazen bol hé, tegewoordig willen ze alles zelf doen aan hun wagen, maar je moet er toch iets van afweten, toch niet weggelegd voor een leek.
Gr.
11 jaar
helemaal mee eens.
@firedriver
gelukkig bestaan er tegenwoordig ook camera's
met een camera kun je dan ook in de cilinder kijken of beschadigingen.
tot hede heb ik al paar keer op deze manier al krassen in de zuigerwand kunnen zien.
dus da kan ook.
anders gezegd zijn verschillende test die je kunt doen en ook hier aan gegeven zijn.
als dit gedaan is dan pas weet je met meer zekerheid waar het probleem vandaan komt.
tot hede heeft het nog nooit effectief gewerkt door luk raak maar iets te gaan vervangen.
bedankt allemaal voor de positieve en negatieve opmerkingen...
iemand die er verstand van heeft gooit al gelijk met bedragen van 1000 euro.
11 jaar
Al wat gemeten dan , compressie / cilinder lektest enz .
die kant kan het naar toe gaan.
momenteel zit je met de reparatie die je wil uitvoeren op een kleine 450euro aan onderdelen.
dan heb je de klepseals, afd middel van de bovenste kleppendeksel en distributie met waterpomp.
koppakking, pakking voor uitlaat
dan komt er nog een kleine 5uur bij voor het de- enb monteren van de kop (als je dat laat doen zit je op 200euro ex minimaal tot 500euro inc)
dan komt er nog een beurtje bij ivm olie ververst moet worden 100euro
koelsysteem moet ontlucht worden en ververst worden komt nog eens 20-50euro bij.
bovengenoemde zijn niet direct de arbeid+ onderdelen maar prijs wat ongeveer wordt.
als je de kop niet demonteert kun je niet goed te klepseals vervangen,
om de nieuwe klepseals te monteren moet de klep eruit zijn anders zit de steel in de weg. (moet met een dop die net om de klepseal zit)
dus de kop moet eraf hoe je het ook wil doen er is geen andere manier
dit wil zeggen dat je voor de gok een kleine 550euro aan onderdelen erin stopt ex arbeid van 8uur of iets meer
zonder te weten of dat überhaupt wel het probleem oplost.
andere woorden we willen niet negatief klinken maar denk na voordat je gaat beginnen. het kost bak met tijd en geld om de kop te demonteren
zonder dat je weet of daar het probleem wel zit.
je hebt zelf dat een kennis met verstand al over 1000euro praat.
zonder juiste diagnose kom je juist met vele hogere kosten dan vooraf nodig is geweest.
denk zelf dat de kans aanwezig is dat de zuigers te veel spelling hebben in de cilinder.
dat wil zeggen dat ze op en neer kunnen gaan, dit hebben we echter al een keer eerder gezien, toen 2de hands motor daar in gedaan waarna de klant weer een perfecte auto heeft.
luister naar ons en laat een compressiemeting en cilinderlektest doen, kost je waarschijnlijk 60-70euro (als je dit laat doen) maar dan weet je wel exact waar het probleem zit.
tevens vraag ook of ze de binnenkant met een camera controleren of er geen beschadigingen in zitten.
[b]meten is weten
gokken is verliezen
goedkoop is duurkoop. [/b]
diverse spreekwoorden die zo ff naar voren komen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar