Peugeot 307: Nieuwe koppeling, auto trilt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste mensen,
Ongeveer 12mnd geleden is mijn koppelingsset vervangen. Koppeling was gelijk lekker soepel, maar het viel me gelijk op dat wanneer ik mijn koppeling ophaal hij trillend wegrijdt. 1e instantie dacht plaat moet inslijten en dat mijn voet eraan moest wennen.
Garagehouder zei toen dat ik tegelijk gas moet geven, wat natuurlijk normaal is bij benzine. Maar of ik nou wel of niet lichtjes gas geef, hij zou toch ook zonder trillend langzaam weg moeten rijden?
Gisteren was ik bij een vriend best ervaring heeft en hij maakte een opmerking over deze tril bij optrek met koppeling.
En dat ophalen moet ik best hoog doen, wel 8cm, ik las elders dat dit normaal is bij de 307, klopt dit?
kan het zijn dat er fabricagefout zit aan de set? helaas herinner ik mijn vorige koppeling rijstijl niet meer.
en mijn laatste vraag, welke (koppelingsset) merk is gewoon goed voor voor deze 307?

alvast bedankt voo jullie reacties...

Selim

Geplaatst door Selim (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

dat hij trilt met op laten komen komt door dat er een slingertje in de koppelingsplaat zit hoe dat onstaan is dat kan door verkeerde montage zijn of moet uit de doos al zo geweest zijn.
merk maakt niet zoveel uit of het nou luk of valeo is.

groetjes jan.

Selim (0), 10 jaar geleden

getril heeft wel van nov 2012 tot nov 2013 geduurt, daarna opgehouden...nu probleem moeilijk schakelen.

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

dan zal de diafragmaveer van de druk groep nu stuk zijn vermoed ik waardoor hij niet goed meer vrij kan komen.
controleer erst of de koppelingsslag van de gaffel goed is dat hij dus zover heen en weer gaat als hoort.
is dat goed dan zit er niets anders op dan de bak tedemonteren.

groetjes jan.

Selim (0), 10 jaar geleden

Zou het ook de hoofdcilinder of werkcilinder kunnen liggen, gaan die 2 snel stuk?

Marjacq (0) PRO, 10 jaar geleden

Meestal als een nieuwe koppelingsplaat opnieuw gaat 'trillen' na montage kan de oorzaak in het vliegwiel zitten. Een vast vliegwiel dus.( twee massa is een ander verhaal)
Doordat er vaak te lang wordt doorgereden met de oude ( slippende) koppelingsplaat ontstaan er blauwe plekken op het vliegwieloppervlak.
Er ontstaan dan hardere en zachtere plekken waardoor de plaat niet meer gelijkmatig aangrijpt.
Het is ook nog mogelijk dat er gewoon een bak steun defect is.

Selim (0), 10 jaar geleden

Hoi,

Nou probleem is opgelost.
Toch op advies koppeling uitgehaald. Zijkanten kleine scheurtjes, veroorzaakt speling veer. Volgens monteur hierdoor ook getril tijdens optrek en moeilijk schakelen.... Dus helaas na 25000 km nieuwe koppelingsset. Op advies forums en peugeot gebeld heb ik valeo in laten zetten. Vorige denk luc.

Nu zachte koppeling en makkelijk schakelen..

Gr

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.