Onderweg naar Italië hebben we problemen gekregen met onze 307 1.6.
In Zuid Duitsland begon het vermogen tijdelijk weg te vallen. Gewoon onder het rijden reageerde het gaspedaal niet meer, 5 a 10 seconden later kwam het vermogen dan ineens terug.
Na poosje afkoelen ging het een tijd weer goed.
De volgende morgen geen problemen meer gehad de eerste 200km, daarna begon het weer (buiten temperatuur was inmiddels boven de 35 graden).
Het gebeurde steeds vaker en de het duurde steeds langer voor het vermogen weer terug kwam tot we op een hekel punt ineens helemaal stil kwamen te staan langs de snelweg.
De auto is toen afgesleept en uiteindelijk de volgende dag pas nagekeken bij een peugeot garage. Niks aan de hand natuurlijk. Hij reed weer prima.
Het enige wat hun konden vinden was een katalysator storing (P0430 uit mijn hoofd). Deze zat er echter in Nederland al in (management lampje brand ook en storing uitlaatgassen in beeld). Maar mijn garage verzekerde mij dat dat hier niks mee te maken had. (Maar met emmissie waarden die worden overschreden. Kon geen kwaad).
Omdat we het niet vertrouwden zijn we met vervangend vervoer terug naar nederland gekomen. De 307 is naar de garage getransporteerd.
Die hebben hem weer nagekeken maar kunnen niks vinden. De auto rijdt nu ook prima.
Garagist geeft aan dat het probleem mogelijk pas weer optreed als we weer eens een lange (vakantie)rit maken onder warme omstandigheden. Mogelijk is er iets met de computer mis waardoor bij extreme omstandigheden er dingen mis gaan.
De motor temperatuur bleef overigens gewoon prima rond de 90.
Iemand nog een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mijn pa heeft de zelfde auto en op vakantie in oostenrijk hebben we zelfs tijden gehad dat het 40graden is geweest, maar die had nergens last van. met 230.000 op teller deed hij het nog steeds perfect.
denk dat je katalisator storing p0420 is
p0430 is namelijk storing met betrekking op veroudering katalisator achterste cilinder rij.
dat geldt dus alleen voor een v6 benzine
hier zal het p0420 zijn veroudering van de katalisator (bij v6 is het dan van de voorste cilinder rij)
toen vermogen weg was, en je trapt de koppeling in welk toerental geeft hij dan aan. valt hij dan kompleet uit of valt naar stationaair toerental.
tijdens rijden moet je dan de koppeling intrappen om te zien wat er met de motor zelf gebeurt.
je schrijft geen vermogen dus dan kan hij daar moeite mee hebben. maar wel in toeren omhoog gaan
maar je zegt ook dat gaspedaal niet reageerde. als je terug schakelde naar ze 4 of zelfs ze 3 had je toen wel vermogen.
wat me wel opgevallen is de auto van mijn pa had moeite om de berg op te komen en moest naar zijn 4 schakelen. ik zelf bleef constant in 5 zitten maar heb dan ook een 2.0 met 150pk dus dat scheelt.
als je tevens pas na 200km hebt gereden dan is de motor en alle andere zeker warm. dat is na 50km al warm. dus echt temperatuur daar betwijfel ik voor.
als de garage zegt dat de computer mogelijk gekke dingen doet. dan zou je de stekkers van de computer los kunnen halen en kijken of er koelvloeistof in de computer zit. dan krijg je ook zeer gekke storingen
verder is het voorgekomen dat je storing hebt op je gasklep. dan werkt deze niet. maar daar zou hij een storing van moeten opslaan.
denk dat je de katalisator beste kan vervangen, dan ben je als het goed is van p0420 af. kan ook een defecte lambda sonde zijn. maar dan zou je met het rijden veeel meer last van moeten hebben gehad.
als de storing weg is dan een keer als het weer warm is gaan rijden. en kijken of je storingslampje gaat branden als je het verminderde vermogen waarneemt.
nu is het zoeken van een speld onder de motorkap die je niet makkelijk kan vinden
Hij viel niet compleet uit. We reden zeg maar 130 op de snelweg en dan reageerde het gaspedaal gewoon niet meer.. Toerental zakte dan van ruim 4000 naar ongeveer rond de 3000 waarna hij hem weer op pakte..
Alleen dat ging na verloop van tijd steeds erger totdat hij echt stil kwam te vallen. Terug schakelen hielp ook niet. Motor liep dan gewoon nog wel stationair.. Maar bij gas geven gebeurde er niks meer.
Nu rijdt hij weer prima hier in NL bij deze temperaturen.
als ik zo lees en je klacht lees
dan lijkt me het meer in het gaspedaal te zitten.
je zegt het zelf dat er geen motorstoringen zijn.
als signaal van gaspedaal problemen krijgt dan zou je wel is waar storing moeten krijgen.
maar het kan ook zo zijn dat de gaspedaal simpel tegen motor zegt van bestuurder geeft geen gas. dan krijg je eigenlijk de zelfde klacht.
enige voor nu houdt het in de gaten en mocht het terug komen naar laten kijken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar