Hoi ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Pug 205 1.9 GTI uit 1990 met 177000 km op de klok.
Nu is mij opgevallen dat ie stinkt en rookt bij zowel koude als warme motor.
Nu is mij verteld en heb ik hier en daar gelezen dat de klepseals een veel voorkomend probleem bij 205jes (Peugeot in het algemeen?) zijn.
Nu is mijn vraag of ik deze zelf kan vervangen, en lukt dit zonder de kop te trekken zonder dat de kleppen ergens onder in net blok vallen ;), want hier hoor ik ook verschillende verhalen over...
Ik heb natuurlijk gereedschap nodig om de kleppen te drukken en de veren te verwijderen maar is het te doen?
En hoeveel werk is het om evetueel de kop toch te trekken want dan kan ik natuurlijk wel gelijk zien hoe de zuigers, veren en cilinders eruit zien...
Ik w8 met smart op antwoord... :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij ging er iets fout, de antworden zij omgewisseld
ik heb ook een 1.9 gehad. Leuk karretje. ik heb 't nooit geprobeerd zonder de kop te trekken maar 't zou kunnen zonder dit te doen. Nokkenas eraf. Je tornt de zuiger van de desbetreffende cil in top, bougie eruit en hier dan luchtdruk op zetten. Klepstoters eraf, veerschotel mbv gereedschap indrukken, maantjes eruit etc etc
Ik heb toendertijd mijn kop ook gelijk laten reviseren. hij was getrokken omdat de koppakking lek was. Hij rookte ook en verbruikte nogal wat olie had toen 125000 gelopen. Een nadeel van deze wagen is dat alles volgepropt zit, dus je moet nogal wat weg halen. Haal zoveel mogelijk weg, kleine moeite, groot gemak. Je moet een motorsteun weghalen om 't blok iets te kantelen (want hij ligt 15 graden naar achteren gekanteld). Alle kopbouten kun je 't beste vernieuwen. Hoe is 't met je distributieriem, gelijk meepakken(gelijk waterpomp bekijken). thermostaat ook gelijk checken. Bij mij was 't uitlaatspruitstuk ook nog eens gescheurd (komt wel eens voor).
Als je de kopbouten eruit hebt gehaald zit de kop nog met "duveltjes" vast. Wip de kop voorzichtig los. Dit type blok (XU9) heef zg "wet liners" losse cilinderbussen dus, met afhankelijk van bouwjaar pakkingen of O-ringen aan de onderkant van de bus. Ben voorzichtig en zorg dat deze niet mee omhoog komen of dat er beweging in komt want dan ben je verder van huis.
Kwaal is ook electrische storingen tgv corrosie op de stekkers. Je inlaat manifold moet er toch af, kijk dan ook naar de aansluitingen van de startmotor.
't is allemaal te doen maar 't is een vrij grote klus be deze wagens.
Succes
Ow hmm ik heb ze ff omgewisseld...
Maar als ik het zo lees is het niet veel meer moeite om de kop te trekken?
Je moet toch alles loshalen wat eromheen zit, nokkenas los, het blok kantelen enz.
Plus dat wat ik eerder zei kan ik dan de zuigers en cilinders een beetje bekijken...
Ik denk dat ik langzaamaan maar eens ga beginnen met wat prijsopgaves en dan gewoon maar een keer op een lang weekend beginnen.
De distributie riem is bij de 133000 vervangen, het lijkt me verstandig om dit nu weer te doen of is het overbodig?
Iig bedankt voor de info, hier hebben we wat aan!
Ik laat hier wel weten zodra ik ga beginnen, eerst ff wat geld bij mekaar sprokkelen, en dan zul je me misschien hier nog wel oren roepen om hulp... ;)
20 jaar
Gewoon je riem vervangen kosten wegen niet op tegen 't opnieuw moeten doen van de kop en evt beschadigde zuigers,krommekleppen etc als hij zou breken. Gelijk even je waterpomp bekijken.
Zorg dat 't blok goed koud is als je begint. en als je alles gedaan heb ook even je motorolie verversen voor evt waterlekk age naar 't carter.
20 jaar
Ja oke wat ik al dacht dus...
Ik ga morgen eens rondbellen voor wat prijsopgaves van de benodigde onderdelen.
Nou nog één vraag hoe kan het dat ie na rustige stads kilometers, volgens hetnieuwerijden.nl, erger en erger begint te roken en dat als ik wat op de snelweg heb gereden dat het daarna nihil is?
20 jaar
ik weet niet hoe hij loopt, onregelmatig of regelmatig?
Kan best zijn dat je verstuivers een beetje vuil zijn. Ik deed om de tankbeurt een flesje wynn's injectorcleaner erin.
Wat is eigenlijk je olieverbruik op 't moment?
Als hij stationair loopt en je luisterd bij je verstuivers moet je de zg injector ratel horen.
20 jaar
hoe vervang ik een distributieriem voor een peugeot 205 gti 1600?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar