188 bezoekers online

Peugeot 206 2003: Klepstoters stuk na oliewissel?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Met het koude weer de afgelopen weken kwam het eens voor dat bij een koude start mijn Peugeot op 3 cilinders liep. Na een (of meerdere) herstarts was het weg.
Afgelopen weekend heb ik olie en oliefilter vervangen (Merkloos filter, Shell Helix 5w40).

Hierna ben ik de volgende dag naar mijn werk gereden (45km) maar op de terugweg sloeg het noodlot toe.
Op de terugweg hoorde ik een tikkend geluid (nu tikken deze TU's allemaal wel wat) maar dit werd steeds erger. Na een km of 40 veranderde dit tikken in een hevig geklop en heb ik de auto direct stilgezet. ANWB heeft de auto weer naar mijn huis afgesleept en daar staat die nu nog. Oliepeil is prima op orde. Hij vermoedde dat er te dikke olie in is gekomen en dat daardoor de klepstoter niet meer gevuld kon worden. 5w40 behoort echter tot de voorgeschreven gradatie en leek me zelfs beter dan 5w30 gezien de 270k km's op de klok en de toch redelijk lange afstanden die ik elke dag rijd.

Aankomende zaterdag heb ik tijd om er weer naar te kijken en ik zou graag willen weten of er nog hoop is?
Zowiezo wil ik controleren of het filter nog in orde is en niet dichtgeklapt is en de olie weer aftappen en mogelijk vervangen door een andere dikte.

Zou 5w30 nog een oplossing kunnen zijn? Ik vind het erg frappant dat dit juist net gebeurd nadat er nieuwe schone olie in is gekomen die juiste bij warme motor meer bescherming zou bieden en kan me haast niet voorstellen dat de 5w40 in warme staat te dik is om de klepstoters te vullen.

Iemand anders nog ideeën? Zou het zonde vinden om dit auto'tje naar de sloop te moeten brengen, maar klepstoters vervangen is die financieeël gezien niet meer waard.

NicoVermeulen

Geplaatst door NicoVermeulen , lid sinds 1 maand geleden

12 Reacties

0

hans4074, 1 maand geleden

Ik rijd ook 206 NFU en gebruik altijd de 5W40. Bij ons in de werkplaats gaat er standaard 10W40 in de NFU motoren. Ook mijn 206 staat op + 230.000 km zonder problemen. Het even tikken na koude start herken ik. Je zou kunnen beginnen met compressie meten, of nog beter....een cilinder lektest als je het gereedschap daar voor hebt.

0

NicoVermeulen, 1 maand geleden

Helaas, zover reikt mijn toolbox niet. Ik zal het moeten doen met huis tuin en keuken gereedschap.
Het gekke is dat hij met de oude olie eigenlijk prima en stil draaide, maar op de nieuwe olie geen 100km gehaald heeft? Te dun, te dik, teveel vuil losgemaakt? Het tikken is echt luid, alsof er geen olie in zit, maar oliepeil is prima en er brand ook geen lampje dat er te weinig druk zou zijn.
Zou die echt van het ene op het andere moment beschadigd zijn en stuk gelopen zijn?

0

hans4074, 1 maand geleden

Een simpele compressie meter kost geen vermogen. Een kapotte klepstoter is mogelijk, alhoewel ik dit bij de NFU motoren zelden heb mee gemaakt. Gezien je verhaal lijkt het me onwaarschijnlijk, maar controleer in ieder geval of er heel toevallig geen bougie los staat. K heb dit een paar keer meegemaakt bij de 1400 cc en dat klinkt ook als een harde tik.

0

Hendrik4290, 1 maand geleden

Aan de olie zal het zeker niet liggen.

0

NicoVermeulen, 4 weken geleden

Hans bracht me in de juiste richting.
2 van de 4 bougies zaten los.
Helaas bij het verwijderen zag ik dat van 1 bougie een pootje afgebroken was (bougies met 4 pootjes).
Waarschijnlijk zit dit deeltje er nog in. Het magneetje dat ik heb is helaas te groot en pas niet door het bougiegat. Ik vrees dat de kop eraf moet...

0

NicoVermeulen, 4 weken geleden

Het tikken is niet constant. Met stationair draaien draait ie soms geruisloos en dan komt het tikken terug. Ik heb er goede hoop op dat die niet is vastgeslagen. Met een magneetje krijg ik hem er waarschijnlijk niet uit want ik begreep dat dat stukje van platinum is. Zou die eruit komen als ik de bougie eruit laat en zo start?

0

Hendrik4290, 4 weken geleden

Alleen de middenelectrode is platinum dacht ik.
Je kan eens proberen maar is vrees ervoor.

0

hans4074, 4 weken geleden

Tja.... lastig. Ook al gaat het om een klein stukje metaal, het kan flinke schade aan richten. Doordat je geen idee hebt hoelang het afgebroken stukje mee gedanst heeft en/of schade heeft veroorzaakt, zou mijn advies zijn..... controleer de betreffende cilinder m.b.v. endoscoop. Misschien kun je die ergens lenen?

0

ferdinand, 2 weken geleden

Ik zou een endoscoop kopen.Bij Bol.com 10 euro.Gelijk even een compressie meter erbij.Zoals Hans al aangaf kosten de kop niet.Bij Bol. 18 euro.Overigens gaan klepstoters niet stuk door olie wissel.Het stukje dat er misschien nog inzit ,kan je gewoon eruit uitblazen,bougie eruit ,starten en een beetje gas geven.Veel succes.Als laatste ,je kan van die magnetische pennen kopen,monteurs gebruiken ze om gereedschap op te vissen,dat ergens tussen is gevallen.Erg handig en kosten ook weinig.
Ferry

0

Steenwijk, 2 weken geleden

Action verkoopt ook een endoscope in HD voor 3x niks..

Werkt prima kan ik u zeggen.
Kraakhelder beeld.

0

ferdinand, 2 weken geleden

Wellicht in het verleden ,op dit moment niet bij de action.
Ferry

0

Steenwijk, 5 dagen geleden

kijk eens bij andere actions?

hier in wolvega, meppel en zwolle liggen er genoeg de schappen vol.
Bij de schappen met computerspullen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.