Hallo,
Ik heb een koelprobleem met mijn 106.
Het volgende heb ik al gedaan:
Nieuw koppakking.(borrelen doet hij niet)
Nieuw thermostaat.
Systeem en Radiateur doorgespoeld kom genoeg water uit.
Ontlucht tijdens het vullen.
Auto wordt warm, en dan gaat mijn koellampje branden.
Expansievat(wat op de radiateur zit) is koud, de slang van thermostaat naar radiateur is ook koud.
iemand een idee wat het nog meer kan zijn.....
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waterpomp ? Schoepjes die eraf zijn of asje dol of zo. Zeker omdat alles 'koud' blijft.
Ik heb net nog even de auto nagekeken.
Als ik ga rijden (me het koellampje aan) wordt met radiateur en onderste slang wel warm.
Nou weet ik niet wat voor een ding tussen de verwarmingslangen zit (links boven waar het ontluchting ventieltje opzit)???
Maar daar blijft 1slang koud van (lijkt mij dat het verwarmings radiateurtje niet circuleerd).
16 jaar
Circulatie krijg je door de waterpomp.. Of je hebt je thermostaat verkeerd om gemonteerd. Was dit probleem ook al voordat je de koppaking verving? Was dat de rede van vervanging ?
Zou toch ook de pomp eens goed overwegen....
16 jaar
Ik verdenk toch ook de waterpomp als ik het ontluchting nippeltje open draai heb ik wel verwarming.
Maar volgens circuleerd de boel niet, dan zou ik toch wat stroming moet zien als ik in het expansievatje kijk.
Maar het water staat gewoon stil.
Is het veel werk een pomp vervangen??
nog specifieke dingen waar ik op moet letten.
16 jaar
Waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem. Is een klusje waar je niet zomaar aan moet beginnen. Het is bij deze auto niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Altijd een nieuwe riem monteren daarna !
16 jaar
Zit er niet gewoon lucht in het systeem????? Voor het vullen van het koelsysteem hoor je eigenlijk een vultrechter te gebruiken. Deze vultrechter vul je zover, dat het nivo in de vultrechter hoger komt als nivo van het koelsysteem zelf, dus incl. kachelradiateur. Motor uit, onluchtingsnippeltjes open tot er vloeistof komt, nippels dicht, motor laten lopen tot bijv. halfweg warm, motor uit, ontluchtingsnippels weer even open en daarna met vultrechter erop, motor zover warm laten draaien dat koelventilator aanslaat. Daarna de teveel gevulde koelvl.stof afzuigen tot juiste hoogte.
Ik heb maar een nieuwe ventilator thermostaat gezet....
Ik had de oude al in kokende water gelegd en de contacten verbonden door, maar in de auto deed hij het toch niet..
En eens goed ontlucht wat hans1074 zei.
nu is alles goed
16 jaar
Hallo,
Hier zijn we weer.
De peugeot lekte vandaag toch weer wat koelvloeistof uit het expansievat(dop).
Als ik de auto laat lopen met de dop van het expansievat eraf dan komt het water ongeveer 30sec voordat de ventilator aanspringt naar boven, en loopt uit het expansievat.
Zodra de ventilator aanspringt zakt het water tot onder het minium.
Met de dop erop doet het water hetzelfde.
iemand een idee wat er aan de hand is........misschien een ander thermokoppel wat vroeger de fan laat aan springen?
15 jaar
Auto start nu ook steeds moeilijker, zit er sms een verband tussen het starten en het koelprobleem.
Massa ofzo........
15 jaar
Niemand.....
15 jaar
Op het thermocontact staat een waarde. Deze waarde zou 97/92 moeten zijn. Betekend: bij ca. 97gr.C inslaan van de fan en bij 92gr.C weer uit.
Thermostaat staat ook een waarde op. Volgens gegevens peugeot: 89gr.C wat zoveel betekend als dat de thermostaat bij 89gr.C volledig open moet zijn.
Is dit correct bij jou 106?
Anders zou je toch inderdaad de w.pomp eens nader moeten controleren.
Hoe was de staat van de oude (vorige) koelvloeistof? Was het van de bruine bagger? Zo ja......systeem ergens verstopt?
Het was inderdaad bruin koelwater, zou kunnen want de laatste rekening (vorige eigenaar) stond lekstop in de radiateur gegooit....
Ik ga vandaag eens kijken of de waarde's kloppen op het thermocontact/thermostaat, deze zijn nieuw, ik neem aan dat het de goed zijn.
15 jaar
Waardes kloppen allemaal.
Ik heb wel ondekt dat de radiateurdop sist als ik de auto stil zet.
Ik neem aan dat dat niet normaal is???
15 jaar
De radiateurdop heeft een veerbelaste klep die bij een bepaalde druk (ca. 1 bar) van de zitting de opening vrij geeft.
Het kan zijn dat deze klep in de dop niet goed werkt en lekt, of te vroeg "af blaast".
Heb je het koelsysteem wél doorgespoeld om van die lekstop-resten af te komen? Het zal niet de eerste auto zijn waar meerdere keren een lekstop in gekiept is, met verstopping als resultaat!
Ja, ik heb alles doorgespoeld, toen de waterpomp eruit was heb ik de tuinslang in het resevior gestopt, er kwam voldoende water uit het waterpomphuis.
Daarna de slang in het thermostaathuis gestopt, er kwam ook voldoende water uit het waterpomphuis.
Radiateur ook eruit gehaald, en gekeken of die open was, naar mijn idee was die ook in orde.
Blijf maar een ding over de radiateurdop.
Ik heb alles weer gevuld en ben gaan rijden, ik heb 6 x de fan laten aanslaan(gestopt tussen door en stationair laten lopen) en nergens last van gehad, alleen de radiateurdop sist.
Ik heb het al een keer gehad bij een VW, was de radiateurdop ook niet goed, gooide ook al het koelwater via de dop terug.
Na lang zoeken maar een nieuwe dop gezet, en probleem was opgelost.
15 jaar
Haaaa, vandaag weer motor te warm.
Ik had een nieuwe radiateurdop erop gezet en het sissen was weg.
Vandaag dus weer te warm, te weinig water in koel circuit.
pffff.... kachelfan doet het voor de 2de keer niet meer.
Ik weet het effe niet.
Ik ga maar op zoek naar lekkage zo niet, misschien toch cilinderkop licht gescheurd.....
15 jaar
Haal de kop er maar weer af, slangen keihard en sissen is druk in het koelsysteem door een lekke kop (pakking). Als de dop sist met zachte slangen is de dop stuk maar als de slangen snaarhard zijn en de dop sist dan komt er toch echt teveel druk op het systeem.
Gisteren andere cilinderkop erop gezet.
De slang onder aan de radiateur werd niet warm, ook geen verwarming (in eerste instantie wel).
Andere radiatuer gehaald, nog steeds hetzelfde probleem
Alle slangen los gehaald, waterpomp voor de 2 keer nagekeken, verdeel blok achterop de waterpomp eraf gehaald, alles goed door gespoeld.
Niks kunnen vinden.
Alles in mekaar gezet, en nu doet de verwarming het wel.
Een stuk gaan rijden, slangen niet meer keihard.
Auto een paar uur laten staan, druk van de slangen af.(zoals het hoort)
Kortom probeem hoop ik opgelost.
Maar wat het nou precies geweest is weet ik niet........
15 jaar
Vandaag ging weer koellampje branden, wederom geen verwarming.
En behoorlijke druk op de slangen .
Het kan toch niet zo zijn tot de andere cilinderkop ook stuk is.....
Ik weet het niet meer, gaat 2 dagen goed autobaan enz, en in 1 keer geen verwarming.....
Heeft iemand hier ervaring mee??
15 jaar
Begint op een scheurtje in het blok zelf te lijken.....
Vandaag wilde ik de koelvloeistof controleren, radiateurdop eraf gedraaid, nadat de auto 5 uur had stil gestaan, stond nog een beetje druk op het circuit en borrelde een beetje.
Daarna gaan rijden "WEER GEEN VERWARMING" koellamp branden enz. een berg lucht erin....
Het einde is zoek........moet toch een oorzaak hebben??????
15 jaar
even een feedback
Auto heb ik verkocht oorzaak niet gevonden.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar