Peugeot 106: Peuygeot 106 diesel 1995 Start niet

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Hallo,

Ik rijd al een tijdje een Peugeot 106 diesel uit 1995.
Met 338000 op de teller.
Sinds een week of 3 gaat een beetje tegenstribbel.

Het begon met schokken en inhouden tijdens het warm rijden.
Toen brandstoffilter vervangen, 4 dagen geen enkel probleem meer.
Tot eergisteren, gestart loopt koud een 40 seconden mooi stationair, gaat vervolgens onregelmatig lopen en valt uit.
Dan gaat die ook niet meer aan.
De gloeibougie's zijn ondertussen ook nog vervangen.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Alvast bedankt!

Azondag

Geplaatst door Azondag (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

pug 306 (0), 15 jaar geleden

controleer de opvoer pomp leidingen en of dat de filter niet los getrilt is

chico (0), 15 jaar geleden

misschien heb je wel lucht in de leiding

ferdajan (0), 15 jaar geleden

Hallo Arnold denk dat het probleem ligt bij de brandstof aanvoer leiding verstopping vanuit de tank of lekage bij het filter of de leiding oplossing is leiding losnemen bij de tank een bout in de slang draaien vervolgens slang los nemen bij de brandstofpomp en bij het uiteinde onder druk zetten met een fietspomp of kompressor niet te veel druk anders verniel je de boel,je hoord of ziet vanzelf of het ergens lekt

Azondag (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb alles na gekeken. Nog een keer ontlucht, en gekeken of alles vast zat en zat allemaal goed.

Toen even opgesleept met een andere auto, dan is het 10 meter slepen en hij loopt.
Stuk rijden geen probleem, alleen in een lager toerental tussen de 1000 en 2500? Schokt die af en toe wat. Maar op hogere toeren geen probleem.

Nu kwam ik afgelopen week ff bij een garage langs, en toen daar mijn probleem even voorgelegd en hij zei toen zonder te twijfelen dat de brandstofpomp zijn beste tijd gehad heeft.
Dat hij met een lager toerental en en stationair zijn druk niet meer op kan bouwen.

Iemand die dit kan bevestigen?

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

zou er eerst maar eens een doorzichtige brandstofslang op zetten. Kun je tenminste zien of er lucht in het systeem zit of niet.

Azondag (0), 15 jaar geleden

Nou vanavond ff proberen te starten.. en je raad het al, starten en lopen.
Stuk gereden helemaal geen problemen heel raar.
Tijdje stationair laten draaien helemaal geen problemen.

Er zit een stuk doorzichtig slang op, en af en toe ik zie een luchtbelletje er langs gaan..
Zelf na een stuk gereden te hebben nog steeds af en toe een bel.

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat is wel normaal bij dit type motor. Afwachten wat er te zien is op het moment als de storing zich voordoet.

Azondag (0), 15 jaar geleden

Nou mensen,

Vandaag de peugeot voor het eerst weer mee naar mijn werk gehad.. dat is ongeveer 40km heen en 40 terug.

Vanmorgen starten, en lopen totaal geen problemen gehad.
Terug weg.. starten en lopen.. na ongveer 700m midden opkruispunt... viel de auto uit.
Kap open.. en ja hoor er zat allemaal lucht in de slang.
Beetje ontlucht met het pompje, aangesleept en na 5 meter slepen liept die ook weer.
En verder de hele terugrit geen problemen ondervonden.

Dus het moet dan wel valse lucht zijn?
Zoja, dan ga ik de tip van ferdajan proberen, de brandstofslangen een beetje op druk zetten met een fietspomp oid.

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad, lucht in het brandstofsysteem lijkt jouw probleem te zijn. 9 van de 10 keer ontstaat dit bij het brandstoffilter (huis) of de aansluitingen onder de motorkap

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Op het filterhuis zit aan de achterkant een boring waar een messing stift in zit met een o ring er om heen. De stift wordt geblokkeerd door een verend ringetje met weerhaakjes.
Ik heb wel eens meegemaakt dat de luchtlekkage zich daar voordeed. Dit heeft te maken met de voorverwarming van de brandstof als ik niet vergis.

Azondag (0), 15 jaar geleden

Nou, mijn zondag even nuttig besteed haha.
Heb het luchtfilter losgehaald, en die messing stift opgezocht.
Want hij lekt dus nu ook brandstof.. bij de aansluiting achter het filterhuis.
Op onderstaande foto de locatie van de lekkage en waarschijnlijk ook de plek waar het lucht word aangezogen.

Even de link knippen en plakken.

http://img376.imageshack.us/my.php?image...

Azondag (0), 15 jaar geleden

Kan iemand me misschien vertellen hoe ik die o-ring eruit kan krijgen?
En is deze te koop bij de peugeot dealer?

Azondag (0), 15 jaar geleden

Nou, slecht nieuws.. Ik heb dat ding eruit, maar hij is stuk gegaan tijdens het eruit halen.
Nu ben ik naar de dealer geweest hier, en die vertelde me dat ik een heel filterhuis moet hebben omdat mijn onderdeel niet los te koop is.
Het hele huis kost 200 euro.
Ik ben al diverse autosloperijen langs geweest maar nergens is het te vinden.

Iemand een idee waar ik dit ding kan krijgen?
Of wordt het toch een heel filterhuis vervangen.

Thijs11395 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je gewoon een universele filterhouder kunt plaatsen, moet dat veel goedkoper kunnen!
Kijk bijv. eens op http://www.monopoel.de/ of http://www.bootschappen.nl/
Ik ken de motor verder niet, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit niet lukt. Voorverwarming van de brandstof zul je voor diesel in ons klimaat ook niet nodig hebben, dan heb je aan een universeel filter voldoende.

Succes, Thijs

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.