close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: koeling probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Deze 206 werd na een lange rit plotseling te warm en het stoplampje ging aan. Onder de kap was idd het nodige koelmiddel te vinden aan de verkeerde kant van het systeem, blijkbaar uitgespuuwd door de dop op het expansie vaatje. Motor was al weer wat koeler want ik was er niet direct bij. Fan draaide goed. Na een kort stukje rijden liep de temperatuur weer snel op, wel schommelend. Na 3km weer dicht bij rood, maar gestopt. Koelvloeistof gehaald en bijgevuld maar dit was maar een beetje (halve liter).
Na weer een paar km gelijk in het rood, maar weer gestopt. Radiateur en kachel allebij koud. Na even afkoelen bleef het iets stabieler en kon ik de auto naar de werkplaats rijden. Temperatuur schommelde wel behoorlijk, net als de warmte afgift uit de verwarming. Nog even stationair laten draaien, bleef rond de 90gr schommelen maar ver van rood af. Radiateur was goed warm, verwarming maar matig.

Mijn gedachten gaan uit naar de waterpomp, afgebroken schoepen o.i.d.. Komt dit voor bij Peugeot motoren? En kunnen de brokstukken ergens in of tussen raken?

Het betreft overgens een automaat.

Geplaatst door

Scorpio72 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de thermostaat dicht blijft zitten krijg je ook het zelfde, motor wordt dan te warm,
ventilator slaat, dan wel in, maar het koelwater circuleert dan niet door de radiateur.
als hij dan te warm wordt, dan loopt de druk op en gooit hij het koelwater via de dop eruit.
alleen koelwater bijvullen heeft dan geen zin, want er zit dan lucht in het systeem, vandaar dat je maar
een halve liter kon bijvullen, dus eerst ontluchten
als erlucht in het systeem zit, dan wordt de kachel ook niet warm

maaarrrr. omdat het een automaat is kan het ook de koeler op de bak zijn die verstopt zit, deze zit in het zelfde
systeem als de kachel, meen ik. dan heb je ook geen verwarming

duss eerst systeem bij koude motor bijvullen en ontluchten met de 2of 3 ontluchtingsnippels
als dat gedaan is motor laten lopen en alle slangen goed navoelen, of er ergens temperatuur verschil in zit,
tussen in en uitgang radiateu en automaatbak, mag een paar graden schelen, maar niet heel veel
succes

controleer ook of de ventilator op lage snelheid in schakeld, zo nee, weestand in front nazien

De ventilator functioneerd goed, schakeld naar lagere snelheid als het contact uit is. Schakeld ook in als de stekker van de sensor getrokken wordt, dus dat is volgens mij verder in orde.
Ik heb (nog) niet zo veel ervaring met franse wagens, maar kapotte waterpompen komen overal voor. Meestal hoor je dan ook wel afwijkende geluiden en dat is niet zo. Een thermostaat die tijdens een rit dicht loopt heb ik echter nog nooit beleeft, komt dat voor?
Het schommelen van de temperatuur zou idd ook goed door luchtbellen kunnen worden veroorzaakt, net als het wisselen in verwarmings capaciteit dus dat is nog even goed te controleren.

Weet je zo ook waar de nippels zich bevinden?

Scorpio72 0

13 jaar

Update. Waterpomp was in orde, maar er zat wel veel troep in de koelvloeistof. De thermostaat zag er "verbrand" uit en er zat smurrie op en omheen. Lijkt me op restanten van een lek dicht middel.
Ik heb het koelsysteem doorgespoeld, de waterpomp en thermostaat vervangen en verse vloeistof gevuld. Na ontluchten lijkt alles normaal te functioneren, temperatuur blijft mooi constant net onder de 90gr en alles wordt mooi warm, fan slaat aan. Wel lastig dat er met tussen posen luchtbellen uit de ontluchtnippel van de verwarming blijven komen. Morgen nog eens nalopen.

De thermostaat met de smurrie lijkt de dader te zijn geweest.

Bedankt voor de input.

Scorpio72 0

13 jaar

Omdat de temperatuur van de 206 toch nog blijft schommelen bij verschillende belasting heb ik nog maar de sensor vervangen om zeker te zijn.
Met de nieuwe sensor is het wel wat stabieler maar nog varieerd de temperatuur in mijn ogen te veel. Tot een 80km/h blijft de stand bij 90gr, bij stationair zakt het een paar graden. Bij hogere snelheden gaat de naald naar 100gr en er over. Rood wordt het echter niet en er gaan ook geen lampjes aan. De vloeistof is in orde, niveau goed en geen druk op het systeem.
Onder de sensor zat nog wel lucht, dit heb ik bijgevuld met vloeistof.

Is dit gedrag normaal?

Scorpio72 0

13 jaar

De peugeot is nog een keer terug geweest. Weer geschommel. Preventief de beide radiateurs vervangen (motor en kachel) en eindelijk is het probleem weg.
De kachel radiateur zat bijna helemaal verstopt met van die anti-lek rommel.

De auto rijd al een paar weken zonder problemen door het warme voorjaar.

Scorpio72 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.