close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Toerental blijft op 1200 toeren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Onlangs een 206 1.4 xs uit 1999 gekocht waar net de koppakking/ waterpomp e.d. van waren vervangen. Toen begon het.... olie op de oprit: beide krukaskeeriningen vervangen en toen ook gelijk de koppelingsplaten maar. ook maar gelijk 4 nieuwe bandjes en toen lekker rijden. Ik rijdt veel in de stad maar 2 keer per maand een lang stuk 300 km. Hierdoor dus veel vocht onder het kleppendeksel (witte smurrie) wat lekker overal inloopt richting de stappenmotor.

Maar nu ik had bij een warme motor bij terugkomst na een lange rit veel last van een stotterende moter die soms ook uitviel (motormanagement begon te branden) uitgelezen en geen foutcode.....
Ook begon het toerental te springen en hield daarna vast op 2000 - 3000 toeren. Na het uitlezen bij mijn garage kwam de foutcode stappenmotor nog wat, dus de stationairregelaar eraf gehaald en gereinigd en ingespoten met wd40. Maar het euvel bleef. Vandaag net bij de dealer een elektrofil bobine opgehaald en na plaatsing liep de motor goed maar na 2 km begon hij te stotteren en viel hij uit. Na een aantal pogingen om hem te starten liep het toerental op en bleef en blijft toto op heden op 1200 toeren ipv de 900 toeren stationair die hij hiervoor liep. Hij blijft maar hoog in toeren en het stotteren is nu wel over! wie o wie kan mij assisteren?

Geplaatst door

marcoverhaag (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch iets duidelijker zijn met de foutcode stappenmotor nogwat. Welke storing stappenmotor nogwat? Het kan zijn dat de stappenmotor defect is, maar de mogelijkheid bestaat dat door verkeerde bobine (sagem) de EBE gesneuveld is......eindtrap defect. Er ontstaat daardoor ook een storing stappenmotor incl. instabiel stationair toerental.
Is er bij het plaatsen van de nwe elektrofil bobine ook gekeken of er ook een condensator op aansluiting 4 van de bobinestekker aangesloten zit?

hans4074 0
badge

13 jaar

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie. Als ik mij goed kan herinneren was de foutcode poo1040 steppenmotor mallfunction en short circuit ... nogwat. De foutcode is eruit gehaald (erased) dus kan ik hem niet meer terughalen. Hiervoor heb ik een Sagem bbine gehad die vandaag is vervangen door een elektrofil. Er is verder niks gedaan aan de 206 puur alleen storing lezen, erasen en bobine vervangen.
Kan jij mij toelichten wat je bedoeld met die condensator en hoe ik deze herkennen kan?

Alvast bedankt!

marcoverhaag 0

13 jaar

Het vierkante stekkertje welke midden op de bobine zit, heeft bij dit type 206(TU motor) en bouwjaar, 4 aansluitingen waarvan er maar 3 zijn gebruikt als er nog geen condensator op zit. Het 4de ongebruikte plekje in de stekker is dan voorzien van een waterdicht plugje. Op die plek komt dan het draadje met daaraan een condensator. Het (massa) oogje van de condensator komt onder een extra moertje op 1 van de bouten waar bobine mee vastzit. Speciaal stekker-pennetje en condensator zijn te verkrijgen bij de dealer. Zal niet te vinden zijn op de onderdelensite, maar is destijds een info over geweest waar de betreffende onderdeelnummers in staan.

hans4074 0
badge

13 jaar

Beste Hans,

Vanmorgen de kinderen naar school gebracht. (nieuwe electrifil nog gemonteerd) prutte pruttel en hij viel dood voor school. Na vele keren starten sloeg hij eidelijk aan. Toen maar gelijk naar huis waarbij hij onderweg weer uitviel. Thuis aangekomen gelijk de aude Sagem bobine gemonteerd en hij liep weer als een zonnetje en het toerental bleef weer mooi op 900 toeren maar hij sloeg nog wel over. (daarom dus de nieuwe bobine). De oude is een SAGEM BBC 2.2 ND.T pgbt20 en de nieuwe een SAGEM BBC 2.2 ND.T pgbt30 maar op de stekkeraansluiting staat pbgt20 en de dealer zei dat dit de juiste is.
Dus vanmorgen maar naar mijn eigen dealer gegaan en de foutcode weer uitlezen:

P0115
Stepper motor driver/
idle speed actuator
driver open/ short
circuit to positive

Dit gaf het uitleescomputertje aan.

Maar Hans zijn advies op gevolgd en bij de peugeot dealer een condensateur aangeschaft. Toch maar even bij de werkplaats advies ingewonnen hoe deze te plaatsen. De monteur van de dealer zei mij dat deze in geen geval op de lege stekker aansluiting moet maar dat hij op de geschakelde + moet worden aangesloten. Tevens dienen de bougies worden vervangen!
Toen maar weer naar mijn eigen dealer (mijn broertje, met merkloze garage) en daar gemeten welke de geschakelde + was. Blijkt dat een gele en een van de witte draden beide geschakelde 12 volt zijn.... Welke moet ik nu gebruiken? Iemand?

marcoverhaag 0

13 jaar

Of het foutcode nummer klopt niet, of het is de verkeerde omschrijving.
P0115 is een probleem met de koelwater temperatuur sensor.

oldford 0
badge

13 jaar

Het zijn in ieder geval ook geen peugeot dealer omschrijvingen.
Voor wat betreft het aansluiten van de condensator; nogmaals....als er 1 gaatje in de stekker ongebruikt is, dus nog geen condensator daar op aangesloten zit, dan is dit de aansluiting dit je moet gaan gebruiken voor je aangeschafte (juiste???) condensator. Als deze dealer op de hoogte is van de info van destijds en hij heeft je de daarin voorgeschreven onderdelen verkocht, dan zit hier ook een ienimini stekkerpennetje bij........waar zou die voor zijn? Was nog vergeten te melden dat hier ook een klein groen siliconen afdichtinkje bij hoort.


Nog een vraagje: je geeft aan dat je een Electricfil (is juiste merk) bobine hebt gekocht, maar verderop geef je weer aan dat het een Sagem (is foute merk) is. Ik snap het even niet of.................?

hans4074 0
badge

13 jaar

Sorry bedoelde ook elektrofil. Maakt dat pbgt 20 of pbgt 30 niks uit?
Heb nu de condensator bij me. er staat FACON 2022 2,2 uf made in france op.
Maar; hij is helemaal zwart en de draad ook en het einde van de draad is gepeld en er zit een stukje metaal aan met dat gat voor montage. Vroeg bij de dealer of er geen stekkerpin bij hoort en toen pakte hij een doos maar daar zat niet de goede in. Maar jah deze moet ik dus in de stekker naar de bobine op de lege plaats monteren?

marcoverhaag 0

13 jaar

Nu geloof je toch niet dat ik het nog een 3de keer uit ga leggen?

hans4074 0
badge

13 jaar

Nee dat niet Hans,

Eigenlijk wou ik verifiëren of ik de juiste condensator had aangeschaft en bobine met die pbgt20 op de Sagem en pbgt 30 op de elektrofil?

Mvg

marcoverhaag 0

13 jaar

Aha, oké. De waarde weet ik zo niet uit m'n hoofd. Dan zou ik de info van destijds moet raadplegen en kom dan waarschijnlijk uit op de onderdeelnummers. Er staat in die info volgens mij geen uf waarde bij. Ik wil dit best even voor je opzoeken, maar ben pas maandag weer op de zaak.

hans4074 0
badge

13 jaar

Vanmiddag de condensator met een in de schuur gevonden passend stekkertje in de bobine stekker geplaatst met een waterdicht dopje wat al in de bobinestekker zat. Tevens bougies vervangen (zaten peugeot bougies in... zeker nog af fabriek?) maar ze waren mooi roodbruin. Daarna de Electrifil bobine geplaatst met de nieuwe doppen erop. Condensator op het rechterboutje van de bobine en starten maar. Hij sprong meteen naar 1200 toeren maar na een korte proefrit zakte hij netjes terug. Voor de zekerheid maar een beste proefrit met de kinderen gemaakt (wel de oude bobine mee en gereedschap ;-)) en hij reed perfcect. Af en toe vloog nog wel de toerental omhoog maar ik dacht dat hij nog even in moest slijten om het zo maar te zeggen.
Vervolgens in het centrum geparkeerd. Toen later mijn vrouw de auto ophaalde dacht ik al waar blijft ze nou..... toen belde ze... hij doet het niet meer en ik sta stil in het centrum op de kruising! SHIT dacht ik, vlug erheen en starten en toen na veel pruttelen deed hij het weer en het toerental liep weer op. Toen de auto weer op bedrijfstemperatuur kwam liep hij weer netjes op 900 toeren maar hij maakt wel een roffelend geluid bij het gas geven.
Kortom HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP wat kan er nog meer zijn???????? Ik rij nu maar voor de zekerheid met gereedschap en de oude Sagem in de kofferbak die deze problemen niet geeft.

marcoverhaag 0

13 jaar

Allen,

Heb helaas een bobine gekocht en condensator waar ik nu niks aan heb. De oorzaak bleek namelijk mijn koelvloeistof temperatuur sensor welke aan de rechtervoorzijde van het motorblok zit. 15,90 euro is wel wat goedkoper als de elektrifil bobine en de condensator samen wat 200 gekost heeft. Iemand nog een elektrifil overkopen?

marcoverhaag 0

13 jaar

[quote=oldford]Of het foutcode nummer klopt niet, of het is de verkeerde omschrijving.
P0115 is een probleem met de koelwater temperatuur sensor.[/quote]
Komt toch in het verhaal voor, en had Oldford dus gelijk met de omschrijving van je opgegeven P0115. En die elektrofil-bobine incl. condensator zou ik gewoon laten zitten.

hans4074 0
badge

13 jaar

En gaat je broer nu een betrouwbaarder scanner kopen?
En uit nieuwsgierigheid: welke scanner gebruikte hij eigenlijk?
En nooit gekeken naar de signalen in live data?

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.