Peugeot 106: Koelingproblemen en/of koppakking 106 1.1 1994

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Een paar weken geleden een 106 1.1 uit 1994 gekocht. Aantoonbaar 70.000 km en bij 68.000 nog klein onderhoudt gehad. Leek dus een mooie aankoop.

Maar....
Bij de rit terug na de aankoop paar weken geleden plots een witte wolk achter de auto na een kilometer of 40 rijden. Heel even maar, 200 meter ofzo. 5 km verder ging het alarmlampje voor de koelvloeistof branden.
Langs de kant ermee en ongeveer 1 liter water erbij gegooid, toen was t weer vol.
Verder rijden. 5 kilometer verder weer t rode lampje.
Wegenwacht gebeld. Thermostaat ertussenuit geknipt en bijgevuld en ontlucht. Leek alles het weer te doen.

Prima. Nieuwe thermostaat gehaald en erin gezet, koelvloeistof bijgevuld en ontlucht.
Paar dagen gereden zonder problemen.

Koelvloeistof nog paar dagen later nog s een klein beetje bijgevuld en ontlucht.
En warempel..... na 1 kilometer viel t me op dat er toch wel wat witte damp uit de uitlaat kwam bij het stoplicht. 20 kilometer verder weer t rode lampje, terwijl ik gewoon 100km/u op de snelweg reed.
Langs de kant. Er moest best veel koelvloeistof bij om m weer op peil te krijgen, denk liter of 2.

Daarna weer tijdje gereden zonder problemen.
Gister viel het me op....ik heb altijd de kachel iets aan staan om te voelen of daar nog wel warmte uitkomt zodat ik iig merk als hij te weinig koelvloeistof zou hebben...dat zelfs zonder de kachelventilator aan de warmte dusdanig hoog was dat ik mn hand niet dichter als 5 cm van t rooster kon houden, zo heet was de binnenkomende lucht.

Nadat de auto 14 uur ('s nachts) had stilgestaan zonet de dop radiator s open gedraaid. Er bleek nog fors wat druk op t systeem te staan, koelvloeistof kwam er nog met kracht uit.
En er lijkt vocht op de oliepeilstok te zitten.

Oke... ik snap t even niet meer ?
Lekke koppakking ? Dan zou ie toch vrij constant koelvloeistof moeten verbruiken en zou er geen druk meer op t systeem staan met volledig koude motor ?




En net even stukje gereden met de 106:

Oke.... net even op weg naar de Peugeot garage om thermoschakelaar te halen voor de ventilator.
Ventilator doet t prima rechtstreeks op de accu maar viel me al op dat ie het eigenlijk zelden deed als ie warmliep.

Echter.... na 2 kilometer beetje warme lucht vanaf interieurverwarming... en paar kilometer verder weer koud.
Damn...

Langs de kant.
Toch weer wat witte damp uit de uitlaat.
Blok was goed warm. Dop radiator losdraaien... stroom er krachtig uit, maar was koud ?
Radiatorslangen. Bovenste warm en volop druk.Onderste slang koud. Radiator ook koud. Ontluchten resulteert erin dat de druk van de slangen af gaat maar vloeistof komt er niet tevoorschijn ?



De eerste keer warmlopen viel het me op dat er een vieze bruine drap op de koelvloeistof boven kwam.
Daarna is het systeem met liter of 5 water doorgespoeld/bijgevuld door Wegenwacht.
Daarna heb ik t water eraf gelaten en koelvloeistof erin gedaan. Bleek ook goed van kleur.
Bij de 2e keer warmlopen komt er weer vieze bruine drap bovendrijven.
Is er ergens een obstructie in het systeem ??
Waterpomp 'af en toe' kapot ??

En er is nu witte sludge te zien onder de oliedop...dat zat er een paar dagen geleden nog niet.

Baksteen

Geplaatst door Baksteen (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

je zou de koppakking moeten laten testen dat reageert direcht op uitlaat gas in het koelsysteem dan weet je of je het daar in zit of niet.
blijkt dit goed tezijn door de test dan de waterpomp vervangen.

groetjes jan.

harry4203 (505) PRO, 11 jaar geleden

als er na 14uur nog zoveel druk op het koelsysteem staat heb je echt minimaal een lekke koppakking.

Baksteen (0), 11 jaar geleden

[quote=harry4203]als er na 14uur nog zoveel druk op het koelsysteem staat heb je echt minimaal een lekke koppakking.[/quote]
Dat is ook waar ik aan denk.
Maar dan door de witte uitlaatpluimjes en de vloeistof in de olie...en white sludge onder de oliedop, die er vorige week nog niet zat.

Voor mijn lering en vermaak...hoezo is de druk op het koelvloeistofsysteem een indicatie voor een lekker koppakking ?
Die druk zou door dat lek dan toch ook weer kunnen afnemen ?

Baksteen (0), 11 jaar geleden

Gisteravond het hele systeem bijgevuld en goed ontlucht, op alle 3 de punten.

Zonet op weg naar mijn werk. Geen warme lucht uit de interieurverwarming. Wel wat damp uit de uitlaat maar niet echt bijzonder veel.
Na 2 kilometer toch maar eens langs de kant en....er kon weer 2 1/2 liter koelvloeistof bij ?
Alles bijgevuld en weer ontlucht.
Na 1 kilometer, geen echte pluimen uit de uitlaat, nog eens gestopt.
En er kon wederom 1 1/2 liter bij ?

Geen echte dikke pluimen uit de uitlaat, geen lek te zien of dat de koelvloeistof echt onder de auto uitdruipt, ook binnenin de auto niet vochtig door lekke kachelradiator.

Waar laat ie dat spul ?
Als hij het echt door de koppakking zou verstoken dan zou dat toch echt goed te zien moeten zijn en zou hij zo ongeveer op 3 cilinders moeten lopen..? Hij rijdt en start nog prima ??

kaleido 1 (1845) PRO, 11 jaar geleden

Oliepeil niet gigantisch gestegen?
Ik bedoel na 3 km 4 liter kwijt , dan stroomt het eruit of rookt het verschrikkelijk achter de auto.
Met spoed afpersen want dit gaat hardstikke fout.

Baksteen (0), 11 jaar geleden

Nadat ik gister de auto weer heb stilgezet bij een tankstation om m bij te vullen....bleek er achter dat tankstation een garage te zitten.
Daar maar naar binnen gelopen om te vragen of ze m konden testen voor een definitieve uitslag.
Eerst vonden ze dat er een lek zat bij de groene thermoschakelaar, achter het thermostaathuis. Daar spoot het echt uit als het systeem onder druk kwam te staan.

Dat hebben ze gemaakt en daarna konden ze testen....en blijkt inderdaad de koppakking eruit te liggen :(

Gezien de kosten en de restwaarde van de 106 is het niet rendabel dit bij de garage te laten maken.

Met wat zoeken bij verschillende leveranciers koop ik voor 200 euro nieuwe distributieriem, waterpomp, kopbouten en koppakking. Daarna zelf maar eens de handen uit de mouwen steken.

Mocht er iemand met ervaring in dit klusje meelezen die me hiermee zou kunnen helpen in de omgeving Ede dan hoor ik dat graag !!

Pieterb1 (0), 11 jaar geleden

Kijk maar eens in de volgende topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Hierover is veel gezegd en geschreven, veelvoorkomend probleem bij deze motoren maar een handige sleutelaar redt zich hier wel mee.
Tevens heb ik een mail naar je gestuurd met de fotos van mijn eigen klusje.

Veel succes, en wij zijn benieuwd naar je resultaat.

Dennis_mobiel (0), 11 jaar geleden

Is i.d.d. Een kwaal bij deze 106, meestal doorgeslagen aan voorzijde motor, distributiezijde i.c.m. Met olielekkage aan de buitenzijde. Heb dit zelf bij 2 x 106 gehad rond de 120.000 km. Maar denk niet dt km stand probleem is maar de leeftijd icm met korte stukkies rijden met deze boodschappen autootjes. Na reparatie Kan ie weer jaren zonder problemen rijden.
Reparatie is goed te doen, je hebt enkel een aparte dop nodig voor de kopbouten en het vliegwiel boven de startmotor kun je voor de distributie afstelling blokkeren met een kromgebogen slotbout van ik dacht 8 mm.
Is nog heerlijk ouderwets om aan te sleutelen, spuit dag van te voren alle bouten effe in de WD 40.
Succès

emdejong (0), 11 jaar geleden

koppakking lek.. onvermijdelijk probleem bij de 1.1 motortjes van peugeot.. niet aarzelen en direct en nieuwe er tussen leggen.!!!

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

En zorgen dat je een koppakking koopt met een soort rubbertje erin ten hoogte van het oliekanaal linksvoor.

Je hebt ook koppakkingen (bijvoorbeeld die van het merk Reinz) waar geen rubbertje maar een 1 of ander dun laagje op de pakking zit en gezien er volgens zegge toch wel wat druk op komt te staan kan je beter 1 met een rubbertje kopen.

Koppakking zonder rubbertje, zie hieronder:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/51/...][img]http://img51.imageshack.us/img51/8027/ko...[/img][/url]

Koppakking met rubbertje, zie hieronder (kon helaas geen foto vinden van een nieuw exemplaar):

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/690...][img]http://img690.imageshack.us/img690/6834/...[/img][/url]

Ook betaalde wij voor een orginele koppakking bij de Peugeot-dealer maar zo'n € 9,00 (kon het me niet voorstellen maar was echt zo) terwijl die van het merk Reinz zo'n € 40,00 was.

Baksteen (0), 10 jaar geleden

Erg slecht van mij, ik had het verloop van dit probleem niet meer gepost terwijl ik toch best wat heb gehad aan de reacties op mijn vraag.

Bleek dus inderdaad de koppakking kapot te zijn.
Met wat zoeken alle benodigde onderdelen ( koppakking, distributie set icl waterpomp, kopbouten enz via internet gekocht en aan de slag gegaan.
Nu sleutel in wel aan motorfietsen maar auto's was voor mij onbekend terrein. Met wat logisch nadenken en alles netjes op volgorde leggen en het vlakken van de kop uitbesteden is het na 2 avondjes sleutelen gelukt. De Peugeot heeft mij daarna zonder problemen 14.000 kilometer gebracht waar ik heen wilde :)

jan T (20) PRO, 10 jaar geleden

nou toch mooi dat je nu de oorzaak nog meld.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum