Hallo autotechniekers,
Ik heb nog een klein probleempje met mijn 106. De achterruitverwarming doet het niet.
Ik heb het relais al vervangen, tevens net een "nieuwe" schakelaar van de sloop gehaald, maar nog steeds doet ie het niet. Als je nu de schakelaar indrukt hoor je het relais klikken en motor begint ook wat zwaarder te lopen, maar als je de schakelaar weer loslaat blijft het lampje in de schakelaar niet feller branden en ook de motor krijgt het wat makkelijker.
Dus indrukken en ingedrukt houden = werkende achterruitverwarming
indrukken en loslaten = klik relais, maar geen werkende achterruitverwarming
Zekeringen zijn goed en ook staat er spanning op.
[b]Wat kan het zijn, lijkt me stug dat ook de net gehaalde schakelaar hetzelfde probleem heeft als hiervoor?[/b]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou bijna zeggen dat die sloopschakelaar en jouw oude schakelaar teveel op elkaar lijken... Dus zelfde euvel.
Dat zou wel heel toevallig zijn, maar uiteraard niet uitgesloten. Ik wacht nog even wat reacties af.
Weet iemand ook toevallig hoe zo'n schakelaar werkt, wellicht kan iemand het uitleggen mbv een tekening, want hij heeft 6 draden en ik kan niet alle draden verklaren.
12 jaar
Ik denk ook dat de schakelaar van de sloop "toevallig" hetzelfde euvel heeft , helaas bestaat toeval ;-) .
De schakelaar werkt als een maak/verbreek contact , en wordt in de Aan stand gehouden door een veertje en een balletje ,
als dit mechnisme versleten is blijft hij dus niet meer in de Aan stand staan en maakt alleen contact door de schakelaar ingedrukt te blijven houden ,
De schakelaar heeft 6 aansluitingen omdat het een 2 polige schakelaar betreft , dus eigenlijk 2 schakelcontacten in 1 schakelaar ,(zijn 4 draden)
en dan nog de aansluitingen voor het lampje in de schakelaar plus(12volt) en massa (2 draden dus) dat verklaart de 6 aansluitingen .
(heb er geen schema of tekening van helaas) .
Maar ik denk als je een andere / nieuwe schakelaar haalt dat het probleem opgelost is .
succes .
He Limbra,
Bedankt voor je uitleg,
Oke..je hebt me overtuigd. Ik zal zaterdag weer ff naar de sloop toe om nog een schakelaar te halen. Dan haal ik alles ff los en rijd met die auto erheen, zodat ik hem gelijk erin kan zetten om te testen\
Bedankt,
En ik laat het nog even weten,
12 jaar
He iedereen,
Gisteren heb ik een nieuwe schakelaar gehaald, maar helaas...ook deze deed het niet. Hetzelfde euvel blijft:
indrukken en ingedrukt houden = klik relais + werkende achterruitverwarming
indrukken en loslaten = klik relais, maar geen werkende achterruitverwarming
Ook blijft de blower ineens aan staan terwijl de auto al van contact af is.
Wie o wie heeft een idee of richting waar ik het zoeken moet
ps: op de zekeringkast links onder het stuur zitten bovenaan 3 relais aansluitingen, waarvan er maar 2 in gebruik zijn. De middelste zit geen relais in. Weet iemand waar deze voor dient
11 jaar
Aangezien het probleem na vervangen van de schakelaar niet opgelost is , denk ik dat het relais defect is ,
(inwendig rot waardoor de magneet spoel het relais niet meer in de "maak" stand vast houd).
Dit zelfde geld voor het relais van de blower .
Controleer eerst eens of de zaak niet nat of vochtig is , aangezien deze 2 storingen kort na elkaar ontstaan zijn .
Wat betreft de vrije relais aansluiting in je zekeringenkastje , dat er bij jouw auto geen relais in zit is afhankelijk van de accessoires die er af fabriek aanwezig zijn.
(dus des te meer extra`s , des te meer relais er in zitten) .
succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar