close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Koelprobleem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: XU7JP4

Ik heb dit probleem als eens eerder onder de aandacht gelegd, maar helaas geen reacties.

Mijn ventilateurs slaan zonder airco alleen boven de 100 graden aan (2e snelheid) en niet op 96 graden (1e snelheid)... Ik gebruik de airco nu als koeling in de file of in de stad rijden, maar het houdt niet over zo. Ik heb de Bitron al vervangen (van de sloop) maar geen oplossing. De bruine stekker op thermostaathuis los (airco) en ze draaien voluit. Ik heb de temperatuursensor vervangen (groen) voor een nieuwe.
De relaises (3) voorin de radiateur nagelopen en al vervangen door goede exemplaren ivm oxidatie van stekker.
Het kan zijn dat de nieuwe 'oude' bitron hetzelfde probleem heeft als mijn vorige. Ik heb de vorige opengemaakt en er lijkt niets mee aan de hand. Op de printplaat zit op plaats D3 geen weerstand. Deze heeft verbinding met pin 12 (onderste rij, 5e van links). Wat zit er op pin 12 en weet iemand of er op plaats D3 een weerstand hoort te zitten?
De drie relais tussen de fans, zijn dit dezelfde relais? Zo niet, weet iemand dan welke onderdeel nr's hiervan zijn?
SOS

Geplaatst door

Prutser Kris (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inmiddels nog steeds geen oplossing. Ik heb de kabels van de relais gemeten. De rechter relais (vanuit auto gezien) heeft geen problemen. Het verbindingsrelais heeft geen spanning op pin 2 en 4. Het linker relais heeft geen spanning op pin 5 (die in verbinding staat met pin 4 van verbindingrelais). Aangezien er op pin 2 geen spanning staat zal het probleem zitten tussen deze pin en pin 10 van de Bitron (?). Als ik de stekker van de kabelboom van de ventilateurs meet (3 pinnen boven en 2 onder) dan is rechtsonder constant (heeft spanning) en rechtsboven geschakelde spanning (heeft spanning). De rest heeft geen spanning. Vervolgens de stekker van de Bitron gemeten. Op pin 1 0,00 , pin 4 1,65 , pin 5 -0,03 , pin 6 1,4 , pin 7 0,00 , pin 8 -0,02 , pin 10 0,00 , pin 11 1,4 , pin 13 0,00 , pin 14 0,00 , pin 15 1,2. Ik heb een schema.
De temperatuursensor geeft heeft op de stekker 5,04 en 0,01. Alles is bij een draaiende motor. Ik heb een bitronkastje geleend bij de dealer,maar hetzelfde probleem.
Kan dit de Bitron alsnog zijn of wordt het kabel strippen?.

Help help, want zo langzamerhand bekruipt de wanhoop mij!

Prutser Kris 0

16 jaar

Wat geeft de temp sensor als je die ohms door meet ?

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Bedrading bedoel je toch? Daarop staat met contact 1,89 en bij draaiende motor -3,26.

Prutser Kris 0

16 jaar

Ik bedoel de sensor zelf. Even stekker er af en dan met multimeter op de Ohm stand even aan de contacten van de sensor meten. Hier zal een aantal kiloOhm uit moeten komen. Het feit dat er 5 Volt op staat lijkt er een beetje op of die sensor stuk is.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Hallo Pieter. Ik meet een waarde van 1,66 (die dan langzaam afloopt). Ik ga morgen nog eens met de weerstandtabel uit mijn vraagbaak aan de gang. Er moet 5 volt op staan begrijp ik uit mijn vraagbaak (gemeten tussen pen 25 en 29 van de ECU stekker). Dit zal ik ook eens meten op deze stekker.
Waar kan de sensor aan overlijden? Ik heb hem ongeveer een maand geleden bij de Peugeot dealer gekocht namelijk.

Prutser Kris 0

16 jaar

1,66 Ohm ? Dat is wel erg laag.

Check even of je dezelfde spanningen hebt op de ECU als op de sensor. Als dat niet het geval is zit er iets met de bedrading mis. De eerder gemeten 5 en 0 Volt op de sensor blijft naar mijn idee verdacht, ook deze waarden zou veroorzaakt kunnen worden door draadbreuk tussen ECU en sensor stekker.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Hallo Pieter. Ik heb dezelfde spanning op de stekker als op de sensor (5,04 volt). De weerstand was op de stekker en sensor rond 830. Dit zou duiden op een temperatuur van 50 graden Celsius. Dit kan kloppen want de auto stond al even stil (na rit van 30 km).
Klopt het dat deze motoren snel warm worden bij filerijden of is dit ouderdom (heeft al 370000 km gedraaid)?.

Prutser Kris 0

16 jaar

De auto is inmiddels verkocht zonder een oplossing van het probleem.

Prutser Kris 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.