auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 407: koelventilator start niet

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20hdi

De koelventilator van de radiator start niet waardoor de airco hoge druk opbouwt. Geen foutcodes aanwezig.

Geplaatst door

jhl (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je al gemeten of de ventilator wordt aangestuurd? Misschien fan motor kapot?

BjornSP 0
badge

13 jaar

Er was een recall voor defectieve koelventilatoren. Wellicht is onderstaande bij jou van toepassing.

Recall: No. 9 of 13
Recall Ref: R/2007/039
Exact Model:
Description: Risk of fire
VIN:
Build Date:
Numbers: 896
Defect: There is the possibility of a non conformity of the engine cooling motor fan unit that can result in a failure of the unit or exceptionally, in local overheating that can result in combustion of the unit.
Action: Recall affected vehicles and replace the motor fan unit.
Launch Date: 21 February 2007

mawi1974 0

13 jaar

Thx, ik ga dit effe checken

jhl 0
badge

13 jaar

Jan, je mag het chassisnummer ook even naar me mailen. Kan dan ook nog even de info's en/of mededelingen inzien.

Gr. Hans

hans4074 0
badge

13 jaar

Thx Hans, ik mail je die door.

jhl 0
badge

13 jaar

Want bijkomend probleem is dat toen ik de vulling wou nakijken : de druk van de "HP" op mijn Robinair tilt sloeg en ik de koppeling heb moeten losmaken, gevolg alle gas onder enorme druk uit hogedrukleiding en ventiel kapot.

jhl 0
badge

13 jaar

Trouwens Jan, wat je nog kunt controleren is de grote zekering MF1. Deze zit in de zekeringhouder met grote zekeringen hangend onder de PSF1= zekeringskast motorruimte. De PSF1 zit onder het grote zwarte deksel met de 4 plastic kwartslag-draai-schroeven. Hier zit ook de ECU onder.
Weet niet of je de mogelijkheid hebt om via je diagnose-apparaat de fan aan te sturen? Das natuurlijk de beste methode, maar anders kun je dit ook even "testen" door contact uit (wel accu aangesloten) en dan even de stekkers losmaken van de ECU. Na losnemen zou de fan op volle por moeten gaan draaien. Uiteraard zal dit niet werken als de fan zelf defect is. Verder wacht ik het chassisnummer even af.

hans4074 0
badge

13 jaar

Ik hou je op de hoogte, thx !!

jhl 0
badge

13 jaar

laatste deze ook kapot gehad deze
hoge snelheid reageert dan niet via aansturing
lage snelheid doet het zowiezo niet dit omdat aansturing niet klopt
motor ebe geeft aan hoe hardt koelvin moet draaien

nieuwe koelvin erop
hoge snelheid werkt weer (lage niet maar dat klopt)
motor gestart warm laten draaien
en mooi in meting gegevens zag je hem naar 25% (koelvin ook)
aansturing naar 45%( koelvin draaide ook harder)
qua meten kun je niet heel veel
bedrading weerstand kun je controleren net zoals zekering
motor krijgt massa en plus en 2 draden die van motor ebe afkomen (informatie krijgt hij) deze kun je niet meten wat de fan moet hebben
als bedraiding goed is koelvin vervangen , anders blijft alleen motor ebe zelf over

omdat koelvin via percentage gestuurd wordt is het ook iets kostbaarder
kosten zijn 380euro voor koelvin ex inbouwen (als je 1 op de sloop pakt alleen als er een 2.0hdi in zit anders heb je een iets andere koelvin, rhu moet dan in chassisnummer staan)
en hebben er 1.5week bijna op gewacht tot hij binnen was

bij ons ook koelfan defect gehad, maar was een 2.0 benzine. Ding kostte ook 365 ex en ook bijna 2 week opgewacht.

wkhoek 0
badge

13 jaar

@hans. Ik had je vorige week het chassisnummertje doorgemaild.
Groetjes

jhl 0
badge

13 jaar

@Jan, en ik heb je 2-5-2011 om 20.58 een retourmailtje (beantwoorden afzender) gestuurd met info. Wellicht heb je em over het hoofd gezien, óf er is iets anders fout gegaan.

hans4074 0
badge

13 jaar

@Jan, heb je inmiddels de mail gekregen op het andere mail-adres?

hans4074 0
badge

13 jaar

Jaja, had nog geen tijd om te reageren. Heb ondertussen alle zekeringen nagekeken, alle fiches van de ECU gelost, maar geen reactie. Dus fan zal wel gesneuveld zijn. Bijkomend probleem is dat ik het ventiel van de hogedrukleiding (onderdeel 6460JR) niet kan verwijderen. Heb nochtans een "ventielsleuteltje".

jhl 0
badge

13 jaar

Thx voor alle tips mannen. Probleem opgelost. Nieuwe ventilator en leiding geplaatst. Zo te zien is er al een "wijziging" gebeurd ter hoogte van relais.

jhl 0
badge

13 jaar

Heb het volgende meegemaakt....

Heb de koelven uitgeprobeerd met een +/- meter waarmee je handmatig + kan geven
nu loopt de auto niet meer start wel maar slaat niet aan. Foutcode nokkenaspositie sensor commonrail druk sensor en de egr fout....
Volgens mij heb ik toch iets verkeerd gedaan..
Kan iemand mij helpen AUB

Alvast bedankt!

storingen wissen en kijken of je dan nog iets kan doen. ergste geval heb je op een verkeerde plek plus gezet waardoor de motor computer beschadigd is intern. echter kan ik dat van hier niet beoordelen.
een bedrijf met de juiste schema (lees de dealer) die kan concluderen wat defect is en waar het probleem ligt
spontaan diverse storingen erin gekomen dan heb je waarschijnlijk op een 5volt spanning van 12volt op gezet
met het gevolg dat de computer intern probleem heeft gehad, of hij nu defect is kan ik van hier niet zeggen er moet gemeten worden en storingen worden gewist
dan pas kunnen we verder

@skautocenter
Ik hoop toch wel dat je de stekker hebt losgehaald voordat je de externe spanning aansloot.
Anders ben ik bang dat je de ecu hebt opgeblazen...

Peugeot604 0
badge

11 jaar

Ecu kapot is wel erg voorbarig ?
Zekeringen gecontroleerd ? Zal niet de eerste keer zijn dat een groepje sensoren apart blijkt te zijn.

patrick1969 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.