auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 308 SW 2013: Koelvloeistof komt niet op temperatuur (thermostaat al vervangen)

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5F01, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedenmiddag,
Ik hop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem. Het betreft een 308 SW 1.6 vti uit dec. 2013.
Enige tijd geleden kwam de motor (koelvloeistof) niet meer op temperatuur tijdens rijden. De meter bleef op zo'n 70 graden hangen. Bij stilstand liep de temperatuur wel weer op naar 90 graden om daarna, tijdens rijden, weer terug te vallen naar ca. 70 graden. Een klassiek geval van een kapotte thermostaat zou je zeggen. Deze is dus vervangen waarbij meteen het nieuwe type is gemonteerd met een gewijzigde temperatuursensor en bijbehorende extra kabelboom(pje). Daarnaast is ook de airco afgevuld omdat deze het niet meer deed.
Na deze reparatie is het een tijdje goed gegaan (paar weken) om vervolgens weer dezelfde koelproblemen te vertonen en de airco was er weer mee gestopt. Hierop weer naar de garage geweest die de auto heeft uitgelezen. Er waren drie foutcodes:
- P0494: koelventilator - toerental te laag
- P0118: Koelmiddel temperatuursensor - signaal te groot
- P0597: Elektrische thermostaat - verwarming niet plausibel
De foutcodes zijn gewist en daarna was alles weer ok. Koeltemperatuur netjes op 90 graden en een werkende airco. Helaas van korte duur. Na ongeveer 1 a 2 weken weer dezelfde problemen. Koeltemperatuur tijdens rijden blijft hangen op ca. 70 graden en de airco werkt niet meer.

De garage denkt aan een draadbreuk ergens die af en toe optreedt waardoor de foutmeldingen actief worden. Dat wordt dus een aardig zoekplaatje vrees ik (met bijbehorende kosten...).
Ik zelf ben daar nog niet zo zeker van. De laatste keer dat de problemen terugkwamen reden we een uurtje op de snelweg en ging alles goed. We stopten voor een korte pauze bij een tankstation (ca. 15 min) en toen we daarna weer verder gingen moest ik even flink vaart maken op de invoegstrook. Dus vol gas in z'n twee en drie en tot zo'n 4500 - 5000 toeren doorgetrokken. Daarna begonnen dus de problemen. Zou het kunnen zijn dat er ergens een luchtbel in het systeem zit die door deze belasting van de motor op een plek terecht is gekomen waardoor een sensor geen goede waarde meer krijgt en daardoor in storing gaat? Of is er (naast de sensoren die in het thermostaathuis zitten) nog een andere sensor die deze foutmeldingen kan veroorzaken?

Ik hoop dat alles duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag en geef ik aanvullende info.
Alle ideeën en tips zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt.

Gr. Chris

Geplaatst door

ceka (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De te lage temperatuur van de koelvloeistof KAN de foutmelding P0118 veroorzaken.
De andere 2 fouten staan er los van en zullen meestal juist tot een te warme motor leiden.
Een luchtbel kan hooguit invloed hebben op de koelvloeistof temperatuur sensor, niet op de koelvin die te langzaam draait en ook niet op de verwarming van de electronische thermostaat.

oldford 0
badge

3 jaar

Dag Oldford, daar heb je gelijk in. Voor het mooie zou ik de motor eigenlijk uit moeten laten lezen zodat ik weet welke foutmelding(en) er op dit moment actief zijn. Als dat alleen de P0118 is dan zou een luchtbel in theorie een oorzaak kunnen zijn. Zijn er meerdere foutcodes actief dan is een luchtbel niet aannemelijk als oorzaak. Heb je enig idee wat dan een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn? Toch een draadbreuk ergens wellicht?

Iig bedankt voor je reactie.

Gr. Chris

ceka 0

3 jaar

Ik denk dat er meerdere fouten zijn. Mogelijk 1 of meer draadbreuken, dan wel defecte onderdelen.
Peugeot gebruikt vaak slecht 1 centrale koelvloeistof temperatuur sensor voor de motor.
De motorcomputer stuurt dan die informatie naar het dashboard.
Dus vraag 1 is wanneer het dashboard 70 graden aangeeft, hoe warm is dan de motor echt?

Voor de rest zou ik wel eens de Freeze Frame data van die foutcodes willen weten.
Komen ze tegelijk voor of op aparte momenten? Onder welke belasting? etc., etc.
Misschien dat hiermee de zoektocht beperkt kan worden.

oldford 0
badge

3 jaar

Ik zal kijken of ik morgen de foutcodes opnieuw kan laten uitlezen. Hopelijk zijn het er minder of is het er nog maar 1 wat het eenvoudig maakt om het probleem te lokaliseren.
Wordt vervolgd.

ceka 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.