auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Koelvloeistof probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 90 pk

Hallo allen,

Mijn auto heeft sinds een maand een probleem. ik moest om de dag koelvloeistof bijvullen.
Nu is de auto naar de garage geweest en daar werd geconstateerd dat de ventilator niet draaide. het relais wat de ventilator aanstuurde kwam niet in.

De sensor vervangen welke rechts v/d motor zit. Hierna kwam de ventilator nog niet in. De sensor van de ventilator vervangen. nu draaide de ventilator weer en leek het probleem verholpen.

Omdat de auto toe was aan de vervanging van de distributie riem deze laten vervangen tegelijk ook de koelpomp en de thermostaat laten vervangen. dit ging een aantal dagen goed. nu zag ik heden ochtend weer vloeistof onder mijn rechter voorwiel en in de buurt van de plek waar het koeltankje zit liggen. de koelvloeistof bijgevuld en een stuk wezen rijden.

De temperatuur zit ongeveer op 90 graden, maar ik zie de ventilator niet draaien. De druk in het systeem is iets hoger. als de dop eraf is zie ik dat er vloeistof rondgepompt word. Er zijn ook luchtbellen zichtbaar die omhoog komen.

wie weet waar ik het moet zoeken?

groeten
whisper

Geplaatst door

whisper72 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote]Er zijn ook luchtbellen zichtbaar die omhoog komen.[/quote]
EGR koeler, koppakking.

laat ze eerst nog eens goed ontluchten

Zit er geen lek in het tankje of de slangen? Want het komt er dus uit na het uitzetten van de motor.

oldford 0
badge

14 jaar

Als de werking van de koelventilator correct is gerepareerd, dan zal die ca. 90 graden net te laag zijn om de ventilator aan te laten slaan.
Als het koelsysteem verder geen uitwendige lekkage heeft, dan zou het kunnen duiden op een te hoge druk in het koelsysteem door bijv. een lekke koppakking. Het koelsysteen bouwt dan door lek van compressie naar koelsysteem een te hoge druk op en gooit dit eruit via de veerbelaste dop en overloop op het reservoir.
Je kunt nog even controleren of de radiateur wel warm (of heet) is, nadat je een eind gereden hebt.
Verder kun je het k.vl.stof niveau nog controleren bij KOUDE motor. Een te hoog niveau, dus boven max. is niet goed, en vaak "gooit" het systeem er dan méér uit.
Kijk ook nog even of de veerbelaste klep in de dop toevallig niet defect is.

hans4074 0
badge

14 jaar

Wederom een overlap .........sorry!

hans4074 0
badge

14 jaar

Kan gebeuren hans :)

hallo,

ik had precies hetzelfde probleem. Heb mijn thermostaat vervangen en mijn dop van de koelvloeistof en dat bleek het niet te zijn. heb toen het systeem laten afpersen en toen kwam eruit dat de koppakking lek is. hopelijk is die van jou niet lek want al met al is dat een duur grapje.

mvg marten

Venderi 0

14 jaar

voor er iets vervangen werd is het systeem afgeperst. er was in 10 minuten bijna geen (volgens de garage verwaarloosbaar) drukverlies.

alle onderdelen welke vervangen zijn zijn na het afpersen vervangen.

whisper72 0

14 jaar

Dat er geen drukverlies is/was betekent in dit geval dat er geen uitwendige lekkage zou zijn, maar dit betekent nog niet dat er geen inwendige drukopbouw is.
Wat ze nog kunnen doen is pompje op koelsysteem zetten, zonder druk te pompen, en dan de motor laten lopen om op die manier te controleren of het systeem het pompje "opblaast"

hans4074 0
badge

14 jaar

dat is iets voor maandag dan. wil dan terug gaan naar de garage. Ik neem aan dat de motor dan koud moet zijn?


gister 2x 20 km rustig gereden (naar mijn werk en terug) met airco op off geen vloeistof verloren. olie niveau blijft ook gelijk.
vandaag moet ik weer werken en zal ik met airco rijden, kijken of dit verschil oplevert.

groeten
marcel

whisper72 0

14 jaar

Nu een paar dagen rustig gereden en geen koelvloeistof verlies meer gehad.

Kan het zijn dat het verlies komt doordat ik normaal gesproken iets harder dan gemiddeld rijd?

whisper72 0

14 jaar

Het resultaat is ongeveer 1 liter koelvloeistof op 600 km rijden.

De vloeistof komt niet uit het tankje. Als ik naar het tankje kijk als de motor loopt zie ik soms een blub lucht omhoog komen.

whisper72 0

14 jaar

geen oplossing kunnen vinden voor het probleem, de auto ingeruild voor een andere.

whisper72 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.