Peugeot 307: Storing uitlaatgas en noodloop

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Beste Peugeot kenners,

Wij rijden nu een jaar in een Peugeot 307 (190.000km op de teller) en we staan telkens bij de garage met "Storing uitlaatgas" in het middelste display en het lampje van motorstoring in het dashboard. De auto loopt goed, maar gaat wel af en toe in de noodloop zowel op gas als op benzine. Uitlezen gaf aan dat het gasmengsel te mager was (gasmixture to low, uitgelezen met universele apparatuur).

De bovag garage waar we de auto kochten heeft telkens de storing gewist en de gasklep schoongemaakt (zat aanslag op zeiden ze) totdat de garantie voorbij was. Daarna naar een garage in de buurt gegaan. Deze goede man zei: Gaskleppenhuis vervangen en dan is alles opgelost.

Gaskleppenhuis vernieuwd, 600 euro lichter en nog steeds dezelfde storingen en regelmatig in de noodloop. Vandeweek wee terug naar de garage, daar weer dezelfde fout uitgelezen (gasmixture to low) en daarna uitgelezen met originele Peugeot apparatuur en ook foutmelding gasmengsel te laag.

Ze hebben nu het elektronisch geregelde gaspedaal opnieuw ingeleerd en ook de lambo sonde opnieuw ingeleerd en het gaskleppenhuis opnieuw ingeleerd.

Ik moest een aantal dagen op benzine blijven rijden, maar dezelfde dag weer storing en meteen weer in de noodloop.

Is er iemand die weet wat er aan deze auto mankeert?

peugeot 307 rijder

Geplaatst door peugeot 307 rijder (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou maar eens een ander gaan opzoeken. Want lambda sondes hoef je niet in te leren. Die doen het of niet.
Als je op benzine al de storing krijgt dan moet dat eerst opgelost worden, want het gas-systeem volgt je benzinesysteem.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer (niet de jongens waar je nu geweest bent) dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral de luchtmassameter moet dan heel, heel goed gecontroleerd worden.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

mengsel te arm houdt in dat er teveel o2 in je uitlaat gassen zit, en je ECU buiten de regling valt. Is er niet ergens een klein lekje in je uitlaat tot aan de eerste lambda sonde? ook inlaat spruitstuk pakking is een mogelijkheid.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

we denken aardig het zelfde op het zelfde moment oldford :P

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan ook niet missen met zo'n omschrijving.

Helemaal strict juridisch zou de verkopende partij de kosten moeten dragen.
Maar dan moeten zij ook het werk doen. En als ze alleen de gasklep schoonmaken schiet dat niet op.
Misschien eens contact zoeken met de juridische dienst van de ANWB (indien lid) en de BOVAG.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ze hebben de auto al een jaar,er valt niks meer te verhalen.
De verkopende partij heeft ze aan het lijntje gehouden en de boel gereset en een doekje er door heen gehaald,dit gedaan tot de garantie afgelopen was en nu draaien ze zelf voor de kosten op.
Dit gebeurt zo vaak,en na een jaar nog aanspraak op garantie maken is bij voorbaat verloren zaak.
Daarbij heeft een andere garage er al aan gezeten,sowieso geen kans van slagen meer.
Auto op benzine zetten,25 liter verse ultimate/v_power/euro 98 benzine erin en 2 flesjes wynns/forte injectiereiniger erin en dat echt op rijden,alleen benzine rijden.
Als de storing dan wegblijft op lpg zetten en gaan rijden en kijken of de storing verschijnt.
Dit wil nog weleens helpen omdat de vervuiling vaak ook deze storing veroorzaakt.
Wil dat niet helpen dan sluit ik me bij oldford en formonteurtje aan.
Dan is het de auto bij dealer/ peugeot specialist neer zetten en gaan rijden en data's/fuel trim's gaan loggen.

Erwin2907 (0), 13 jaar geleden

Ik heb 6 jaar Peugeot AG SGI gereden en heb uit ervaring geleerd dat:
A: er bijna nooit een gasfilter wordt gemonteerd in de leiding naar de injectors toe. Hoerdoor worden deze heel vuil en dat verstoord de werking. Vernieuwen kost circa 300 euro. Een filtertje 15.......
B: de verdamper gaat een km of 150.000 mee, daarna moet deze gewoon vervangen worden (320 euro)
C: druksensor op de verdamper is ook sh#t, hiervoor is een modificatie kit te koop via de AG dealer. Kost een euro of 150, maar dan ben je er ook vanaf.

Als je deze zaken laat liggen is het wachten op mengelregeling problemen, waardoor defecte katelisatoren, te hoge temperaturen in verbrandingskamers, etc.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.