close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106 XN 1.1: koelvloeistof-temperatuurlampje brandt op snelweg

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 44

goedenavond,
Bij deze 106 gaat het koelvloeistof-temperatuurlampje boven de 100 km/u branden
- fan slaat aan en gaat daarna weer netjes uit (maar dit is op de snelweg niet van belang)
- koelcircuit is goed ontlucht (meerdere malen gecontroleerd op alle 3 ontluchtingspunten - vloeistof is ook schoon - geen olie o.i.d.)
- motor loopt verder erg mooi en zuinig
- in de stad brandt het lampje nooit en slaat de fan wel aan
- probleem komt alleen voor op de snelweg boven ca. 100 km/u

graag jullie adviezen

groeten

Geplaatst door

eusz (60)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fan hoort niet aan te slaan bij kruissnelheden van 100 km/h. Rijwind zou voor genoeg koeling moeten zorgen.
Wat zou kunnen, is dat de waterpomp z'n beste tijd heeft gehad en het koelwater niet voldoende kan rondpompen. Rijd maar eens in een kleinere versnelling en simuleer hetzelfde toerental wat je rijdt als je 100 km/h rijdt op de snelweg. Geheid dat het lampje ook in de stad gaat branden.

Kan een verstopping in het koelcircuit zijn. Je moet het in ieder geval in de doorvoersnelheid van het koelwater zoeken, als ik het zo lees.

sjaak14 0

7 jaar

En kan ook een slechte radiateur zijn die niet meer genoeg koelvermogen heeft.

bedankt voor de reacties. De waterpomp was al vervangen en het system doorgespoeld. Maar het kan zijn dat de radiateur die onlangs is vervangen , geblokkeerd is met iets. Ga ik even nakijken.

groeten,

eusz 60

7 jaar

Update: de radiateur heb ik nagekeken en ziet er als nieuw uit - geen blokkades.
Help?

eusz 60

7 jaar

Thermostaat die niet ver genoeg open gaat , en daardoor de stromingssnelheid remt ?

kachelradiateur niet geblokkeerd?

leeuw106 0

7 jaar

Wat ik kan proberen is om de thermostaat te verwijderen en te kijken wat er dan gebeurd op de snelweg onder volle belasting.
Een geblokkeerde kachelradiateur geeft m.i. hetzelfde effect als een kachelkraan die dicht staat lijkt me. Zou geen verschil mogen maken.
Bedankt voor het meedenken!

eusz 60

7 jaar

Ter info : uw 106 heeft geen kachelkraan.
De temperatuur naar het interieur word geregeld door een mengklep in het kachelhuis.
Was het probleem ook al aanwezig voordat de waterpomp is vervangen ?
Er zijn namelijk 2 soorten waterpompen verkrijgbaar .
De ene is voor een aluminium blok , de andere voor een gietijzeren blok.
De schoepen zijn hier ook verschillend van .

OK, dat ga ik even onderzoeken! bedankt voor de tip

eusz 60

7 jaar

ik heb de thermostaat gedemonteerd en gecheckt op goede werking in een pannetje kokend water - was niet de oorzaak. Tevens opnieuw gevuld en ontlucht op alle 3 punten. De radiateur is onbeschadigd en er zitten geen vleiegen in o.i.d. Nog steeds geen oplossing, het lampje gaat nog steeds brangen boven de 110 km/u.
Kan het zijn dat ik een radiateur heb gemonteerd van een 106 met een kleinere motor? Ik kan me niet voorstellen dat de koelcapaciteit zo krap bemeten is.

eusz 60

7 jaar

Hallo ,net zo dat er voor een TU1M ( HDZ ) verschillende waterpompen zijn , zijn er ook verschillende radiatoren verkrijgbaar . Wat ik zo op de Peugeot onderdelen site zie is dat er voor een 1100 cc motor al 3 verschillende zijn . Heeft te maken met een uitvoering met of zonder airco en voor warme en gematigde landen . Dus er zijn verschillen . Als je mij de laatste 8 cijfers van het chassisnummer geeft kan ik kijken welke originele radiator ( en waterpomp ) er gemonteerd dient te worden en of Peugeot deze nog wel levert . Kan ik tevens even in de database kijken over er ook bekende oorzaken / oplossingen zijn .

de auto staat niet bij ons momenteel, ga ik in de loop van de week doen! alvast bedankt

eusz 60

7 jaar

Ik ben benieuwd naar de oplossing want ik het exact dezelfde symptomen met mijn peugeot 106 accent 1.1 (1997). Ook steeds proberen te ontluchten. Ook doorgespoeld. Radiator, waterpomp en thermostaat vervangen. Ik kan wel 130 rijden maar dan moet ik wel de verwarming op de heetste stand zetten en de blazers aan. :/

r00key 0

7 jaar

uiteindelijk helaas geen oplossing gevonden - ik denk dat de radiateur van een ander type 106 is en net iets te klein is.

eusz 60

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.