Peugeot 206: Koelvloeistof temperatuurmeter bij start al 90 graden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi XS

Hallo,
op dit forum heb ik al wat soortgelijke problemen gevonden maar nog geen bruikbaar antwoord.
Hieronder wat vragen betreft de koelvloeistof temperatuurmeter van mijn Peugeot 206, 2.0 Hdi XS.
Nog voordat de auto gestart is staat deze al op 90 graden Celcius (en dat terwijl het vriest buiten).
Als ik even aan het rijden ben dan schiet deze temperatuur tot maximaal in het "rood" (lijkt me logisch de auto wordt warm)
Verder is er niets aan de hand, geen STOP signaal of iets dergelijks.
De koelvloeistof is nog voldoende aanwezig en niets duidt erop dat de koelvloeistof te heet is geweest (deze is helder).

Ik vermoed een kapotte sensor / dashboard meter...
Ik begreep van dit forum al dat er 2 sensoren zouden moeten zijn.
Ik denk dat ik er 1 gevonden heb, maar daar lijkt geen probleem mee te zijn.

Kan iemand een foto maken van een 2.0 Hdi motor waar die sensoren op aangegeven zijn?
Alvast bedankt.

Zou het anders ook de meter (in het dashboard) zelf kunnen zijn?

Groet en alvast bedankt!

p206xs

Geplaatst door p206xs (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

als de motor warm is moet hij 90 graden aangeven
eventueel naar dealer en dan met testkast kun je zien wat de motortemperatuur is.
als deze lager ligt dan op dashboard wordt weer gegeven dan kun je de wijzer iets verzetten

als hij in het rood staat dan zou inderdaad ook stop lampje moeten branden
dus naar alle waarschijnlijkheid zou het met de wijzer niet kloppen

p206xs (0), 13 jaar geleden

Als de motor warm is gaf hij voorheen ook 90 graden aan.
Maar dat is dus nu al bij aanvang (koude motor).
Bij een warme motor stijgt de wijzer door naar het rode gedeelte. Dat zal dus zijn: Aanvangstemp. + Bedrijfstemp = 90 + 90 = 180 graden.

De wijzer verzetten lijkt me niet de oplossing, wat ik opmaak uit andere topics is dat er 2 sensoren zijn.
Ik heb maar 1 sensor gevonden (en los getrokken om te kijken of het effect heeft op die wijzer).
Maar dat heeft geen resultaat gegeven (of ik had de verkeerde sensor te pakken).

Ook heb ik de accu even los gehad, maar dat had ook geen effect op de meter / wijzer.

Dus ik ben benieuwd of iemand kan aangeven waar die sensoren zitten.
Of dat er een andere oplossing voor dit probleem zou zijn...

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

met sleutel in hand geeft hij dus 0graden aan
met sleutel op contact 90graden
met warme motor maximale wat de wijzer kan weergeven.
als dit zo is dan is er ergens een elektrische storing
bij dealer kunnen ze kijken welke informatie naar de klok gaat
als dit verkeerde temperatuur is dan sensor niet goed
maar geeft hij de juiste temperatuur door dan zit het in het instrumenten paneel niet goed

met sleutel in hand geeft hij dan ook 90graden aan dan is de basis stand van de wijzer niet goed

p206xs (0), 13 jaar geleden

Met de sleutel in de hand staat de wijzer op 90 graden.

monteurtje85 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb al een aantal keer gehad bij z'n zelfde probleem dat de wijzer van de klok (vraag me niet hoe het kan) niet goed stond.
Probleem was simpel weg op telossen door de wijzer van de temperatuur meter er af tehalen en goed tezetten.
Heb door middel van de testkast gekeken wat de motor temp. was en zo de wijzer goed gezet. En de klant er nooit meer over gehoor.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad wijzer herplaatsen is de oplossing
andere oplossing kan ik me niet bedenken

p206xs (0), 13 jaar geleden

Ok, bedankt voor de antwoorden.
Het verplaatsen van de wijzer komt wel wanneer de auto weggaat voor een nieuwe distributieriem (+/- 5000km nog).

Ik bedenk me net dat de garage de vorige keer gewerkt heeft aan de koppeling (veerset vervangen).
Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Dat er bij de koppeling ergens een sensor van slag is?

ovi (0), 13 jaar geleden

Leg eens een extra massakabel v/d motor naar het chassis! Bij mij was dit het probleem waardoor de meter soms plotseling het rood in ging zonder dat de motor eigenlijk te warm was en zelfs de ventilator niet aansloeg? Wel effe schrikken de eerste keer maar ondertussen dus geen enkel probleem meer gehad.

p206xs (0), 13 jaar geleden

Ter afsluiting van dit topic.
Ik heb een sensor gehaald en er even aangehangen, maar dat heeft geen effect gehad.

Nu is afgelopen week de distributieriem vervangen en door de monteur de wijzer er even afgepakt en opnieuw ingesteld.
Alles lijkt weer in orde.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.