close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 407: Koelvloeistof verlies zonder lekkage

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Dit is mijn eerste bericht dus hallo aan iedereen!

PROBLEEM:

Bij terugkomst van de vakantie schoot de watertemperatuur ineens binnen een paar seconden van normaal in het rood. Meteen gestopt en gekeken naar de koelvloeistof. Die was onder niveau. Maar 1,5 week terug heb ik die voor de vakantie nog nagekeken met olie verversen.
De ANWB kon geen lekkage ontdekken en heeft de vloeistof bijgevuld. Toen direct naar de Peugeot garage gereden (+/- 45 min met 80 km/uur en verwarming vol aan) en bij aankomst was het niveau weer erg gedaald.
Die hebben het koelsysteem onder druk gezet, maar konden geen externe lekkage ontdekken. Conclusie was dat de kop waarschijnlijk lekt.
Toen toch maar al bijvullend en controlerend naar huis gereden. Elk uur op de snelweg (120 km/uur) ging er ongeveer een 0,5 tot 1 liter gedestilleerd water in.

VRAAG:

Is het aannemelijk dat de koppakking lek is als je geen vieze olie of gestegen olie pijl en geen rook ziet?

ACHTERGROND:

Hier op het forum lees ik namelijk dat bij een lekke koppakking je olie kan stijgen of vies (mayonaise?) worden. Bij zowel koude als warme motor (gekeken na 20 min rijden) is het olie pijl normaal en ziet de olie er schoon uit.
Ook zou je dan rookontwikkeling kunnen hebben. Ik weet niet hoe erg dit moet roken, maar het is mij niet opgevallen. Ik zal hier zo nog even speciaal op letten.
De koelvloeistof lijkt ook niet vies. Nog niet de dop op radiator geopend. Bij draaiende en warme motor staat er geen druk op het koelsysteem. Als ik de dop op het expansievat open lijkt er helemaal geen druk.
Als de auto stil staat ligt ook nergens vloeistof, dus het lijkt idd intern te verdwijnen of meteen te verdampen. Ik las over een 306 uit 1994 die soms lekkage aan het kunststof centrifugaalhuis achter de waterpomp heeft. Weet niet of dit relevant is, maar zal hier nog eens naar kijken.
Ik zal zo nog de dop op reservoir inpakken met papieren zakdoeken en plakband en rijden om te zien of de zakdoeken nat zijn. Een tip die ik hier op het forum las over een 206 diesel met koelvloeistof verlies.
En anders weer even naar de garage voor een snuffeltest.

Alvast bedankt voor jullie inzichten. Ik rij er verder niet meer mee, maar ga vanmiddag weer even wat proberen en meld me dan met de uitkomsten.

Geplaatst door

rodeindiaan (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als ze hem een dag op meer dan 1 bar overdruk hebben gezet en nergens een lek is gezien en ook niet is gezakt
met deze lekkage zou je dan al snel moeten zien als hij inderdaad op 1 liter op 150km verbruikt

als je de laatste acht van chassisnummer geeft kan ik kijken of hij terugroepactie ywz kan hebben
dit gaat over koelvloeisotof verlies van de betreffende motor

tevens kun je niet de radiateurdop afhalen omdat deze het niet heeft
de koelreservior is de enigste met dop (koelvloeistof loopt ook door het reservior bij lopende motor

Hoi, bedankt voor je reactie. Nou ze hebben het ongeveer een half uur op druk gehad denk ik, want veel langer hebben we niet zitten wachten. Misschien is een dag op druk laten zetten ook wel een goed plan!

De laatste acht van mijn chassisnummer zijn: 21115592

Er zijn problemen mee geweest begrijp ik?

Nou rook heb ik zelf niet kunnen ontdekken en de zakdoekjes worden ook niet nat. Ga straks met een vriend achter de auto kijken of we rook kunnen ontdekken.

Later meer.

rodeindiaan 0

13 jaar

prventieve actie hoeft niet toegepast te worden
maar wil niet zeggen dat het niet kan

betreffende auto's waar het toepast dient te worden was een kans op zwakke plek in de kop en was bij een bepaalde mal was het verkeerd gegaan
kennelijk komt deze zeker niet uit de mal

ik zou dus inderdaad langer de druk op laten staan en dan kijken
beste binnen in een garage zetten met een droge vloer
na 24uur niveau kijken
als het dan wel gezakt is niet de motor starten maar met de hand eerst ronddraaien is mijn advies
als koelvloeistof lekt dan kan het in de cilinder zitten en krijg je ook dan kromme kleppen
dit is voornamelijk als lekkage in de motor zit

[quote=trucker0werner]betreffende auto's waar het toepast dient te worden was een kans op zwakke plek in de kop en was bij een bepaalde mal was het verkeerd gegaan
kennelijk komt deze zeker niet uit de mal[/quote]
Ok bedankt.

Nou gisteren gekeken, maar geen witte rook te ontdekken. Eerst 20 minuten gereden om warm te rijden. Bij hoge toeren langsrijden niet, en bij lage toeren optrekken ook niet.

Ga het koelsysteem onder druk laten zetten. Hopen dat ze na 24 uur iets kunnen ontdekken. Anders toch maar kop er af.

Zal laten weten wat er uiteindelijk uit is gekomen.

rodeindiaan 0

13 jaar

Auto staat nu bij de Peugeot garage en wordt langdurig op druk gezet. Ben benieuwd!

rodeindiaan 0

13 jaar

Kom net van de garage, koppakking is toch lek. Ze hebben hem op druk gezet en toen starte hij eerst op 3 cylinders. Bij koude motor begint hij nu ook heel erg te roken met witte rook. Bij warme motor geen rook meer en werkt alles 'normaal'. Volgens de garage kwam een lekke koppakking bij 407 diesels eigenlijk nooit voor. Dus de kop gaat er af en dan hopen dat hij niet gescheurd is.

rodeindiaan 0

13 jaar

inderdaad ik zou hem wel even laten afpersen
om te kijken of de kop nog goed was
laat ze ook de cilinder wanden goed controleren niet dat daar een scheur in zit
want dit zou de eerste koppaking zijn die lek is van een 1.6hdi
enige keer dat kop eraf is geweest bij een 1.6hdi was om cilinders te vevangen (was beschadigd door de klep)

Nou de kop is gescheurd. Schade 1200 euro volgens revisie bedrijf. Maar eens informeren wat een 2de hands kop kost of een ruilmotor. Want bij de Peugeot garage hadden ze het over 600 euro voor een kop. Dus dat vind ik nog wel een heel groot verschil.

Erg fijn weer. Dit is mijn 3de auto en de 3e keer dat ik of de motor kapot heb of de kop gescheurd is.

rodeindiaan 0

13 jaar

kop zonder nokkenas kost 800euro inc (is een ruilkop)
nieuwe kop met nokkenas kost 1400euro inc
dan komt d-riem er nog bij en toe behoren
dag werk voor vervangen van de kop
dan ben je op het goedkoopst 1700euro verder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.