Hoi allemaal,
Er is al veel geschreven over de stuurbekrachtiging van de 407 uit 2005. Bij mij valt hij niet uit (ik heb hem sinds enkele weken en zag dat de garage hem al boven niveau heeft gevuld, wat de oplossing is volgens andere topics op het forum voor het wegvallen van de stuurbekrachtiging), echter: hij piept....
Erg irritant. Bij een bepaalde hoek van het stuur maakt het een soort van zeehonden geluid in de auto. Als ikd e motor afzet (stuurbekrachtiging uit) doet hij dat niet. Als ik onder de motorkap luister hoor ik de pomp een apart geluidje maken (niet de zeehond die je in de auto hoort, maar wel een afwijkend geluid). Een collega van me denkt dat het lucht in de leiding is. Kan dat? Ik heb met draaiende motor het stuur van links naar rechts gedaan en weer terug, maar er worden dan amper luchtbellen zichtbaar.
Vervelende is dat ik het idee heb dat de zeehond steeds harder gaat piepen :) haha, met andere woorden: het wordt erger. Kan het lucht zijn? Zo ja: hoe kan ik ontluchten (heeft iemand daar een tutorial met afbeelding van?)
Wat zou het anders kunnen zijn?
Helaas geen Bovag garantie afgesloten, anders zou ik terug kunnen naar de garage.
Bedankt alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga es in overleg met Lenie t'Hart van zeehondencreche in Pieterburen. Zij schijnt veel verstand te hebben van zeehonden en hun geluiden.
Als er lucht in deze systemen zit, zie je dit meestal aan een uitwendige natte dop (vloeistof komt er dan uit via het kleine gaatje) en in het reservoir ontstaat dan behoorlijke schuimvorming. Normaal hoor je de pomp licht zoemen en bij max. uitdraaien tot aanslag, hoor je het zoemen sterker. Je kunt nog eens bij lopende motor in het reservoir kijken of er op dat moment ook net genoeg vloeistof onderaan de vulhals te zien is, en op schuimvorming.
haha. Ja het is een lastig te omschrijven geluid. By the way: Lenie is gestopt toch ??
Ik heb inderdaad olie op de pomp zien liggen (er uitgekomen dus). De dop is vettig dus zou kunnen. Het zoemen is inderdaad wat je hoort onder de motorkap. Bij draaiende motor zie je het peil op en neer gaan bij draaien stuur, maar geen schuimvorming. Wel een paar kleine belletjes.
13 jaar
Het piepen is met name aanwezig bij lage snelheid tot een km of 20 (had ik nog niet vermeld)
13 jaar
Hoi allemaal,
Even een update: hierbij een foto van het blok. Zoals je ziet is er olie uit de stuurbekrachtiging gekomen en tegen het koelvloeistofreservoir gespoten. Ik vraag me nog steeds af hoe, aangezien de dop er op zit, maar het is wel duidelijk dat het ergens uitkomt.
[img]http://img718.imageshack.us/img718/6121/...[/img]
Piepen is niet afgenomen. Heeft iemand een ontluchtingsprocedure voor me met afbeelingen het liefst?
13 jaar
Gebruiksaanwijzing gevonden:
[quote]. Ontluchten hydraulisch circuit
Start de motor.
1- Voer langzaam meerdere stuurmanoeuvres uit van aanslag tot aanslag met de wielen op de grond.
2- Voer de ontluchting gedurende enkele minuten met draaiende motor uit ( 2 - 3 minuten).
3- Voer opnieuw 3 stuurmanoeuvres van aanslag tot aanslag uit.
4-Controleer tijdens de stuurmanoeuvres of het vloeistofniveau in het vulreservoir stabiel is.
Zet de motor af.
Verwijder het gereedschap [1].
Vul vloeistof bij tot het maximum-merkteken op de peilstaaf van de dop (1).[/quote]
Stap 1 gaat goed. Ik zie hele kleine puntjes in de olie na het sturen (zou vervuiling kunnen zijn, maar is denk ik lucht aangezien het voor het sturen niet was)
Stap 2: voer de ontluchting uit: dat heb ik toch gedaan door stap 1 uit te voeren met een draaiende motor en de dop van de stuurbekrachtigingsolie er af? Of mis ik iets...
Stap 3: Heb ik ook al bij Stap 1 en Stap 2 gedaan, dus ik verwacht dat ik inderdaad iets mis.
Stap 4: Ik zie bij maximaal sturen dat het niveau afneemt. Als ik terugstuur komt het weer omhoog. Dit aan beide zijden.
"Het Gereedschap" waar hierboven naar verwezen wordt is een bakje dat er zo uitziet:
[img]http://peugeot206cc.co.uk/repair-206/206...[/img]
De vraag is dus: hoe voer ik Stap 2 uit.
Bedankt alvast
13 jaar
Ik denk dat ze bedoelen dat stap 2 een aanvulling is op 1 m.a.w. dat je stap 1 dan 2 tot 3 minuten uit moet voeren.
Wat er NIET bij staat is dat je na het volledig ontluchten het niveau ca. 2 cm hoger moet zetten dan max.streepje op het peilstokje bij afgezette motor en uiteraard met de juiste vloeistof bijvullen.
Het bleek de fuseekogel te zijn... :) Opgelost!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar