close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: koelvloeistof weg maar kan geen lek ontdekken

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel

Hallo Allemaal !

Ik ben een echte leek als het aankomt op auto's , maar ik weet dan wel dat het volgende probleem, alles behalve goed is....
Vorige week werkte zomaar opeens de verwarming niet meer er kwam geen warme lucht meer uit... Afgelopen vrijdag was ik onderweg naar utrecht toen ik zag dat de thermostaat wel erg hoog opliep, (normaal is temp 80 en was nu al iets boven de 100) ik heb hierop de auto aan de kant gegooid en toen ik onder de motorkap keek kwam ik erachter dat er amper nog koelvloeistof inzat. Heb meteen koelvloeistof gekocht en bijgevuld. De verwarming werd weer warm, de temp ging naar beneden en het bleef zo, ik dacht probleem opgelost, niet dus... Ruim 160 km verder ging de temp weer omhoog, stopte de verwarming weer en weer was de koelvloeistof bijna op....dus meest logische antwoord, er is een lek..... het vreemde is dat de radiator koud aanvoelt en dus niet warm wordt.. weer bijgevuld , maar een lek kunnen we niet ontdekken... ik sanp er niets meer van...heb geen budget om zomaar naar een garage te gaan , iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt !
Janet

Geplaatst door

penaja (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een paar mogelijkheden: Als de radiateur niet warm wordt denk ik eerst aan een klemmende thermostaat en daarna aan een defecte waterpomp.

Rookt de auto erg? En dan niet net na de start maar na een kilometer of 10 rijden? In dat geval kan ook de koppakking lek zijn.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo oldford , dank je wel voor je reactie, Nee voor zover ik het weet rookt de auto niet, hij lekt wel wat olie maar dat is dan ook alles , hij loopt verder goed , starten en lopen....denk niet dat de themostaat kapot is want die doet zijn werk wanneer de koelvloeistof weer weggelopen is '(dan gaat de temp weer gestaag omhoog) en wanneer deze is bijgevuld zakt de temp weer...

penaja 0

14 jaar

Wat denk je dat de functie van een thermostaat is? Want ik denk dat je iets anders bedoeld.

oldford 0
badge

14 jaar

Kapotte slang of lekke waterpomp moet zichtbaar zijn, de thermostaat zou inderdaad kunnen maar dat verklaart niet het leeglopen van het systeem.

Daneron 0

14 jaar

Janet, zou bij koude motor het systeem op nivo controleren eventueel bijvullen.
Start dan je motor en laat m lekker warm draaien. Gaat je temp te hoog kijk dan s of je ergens water ziet lekken en voel aan je radiateur. Blijft deze koud dan gaat in ieder geval je thermostaat niet open.
Als je na 160 km rijden weer moet bijvullen moet er ergens een lek zitten, koppakking lekken, of door de hogere druk en temp in je koelsysteem gooit hij het dan teveel aan volume koelvloeistof eruit.

205freak 0

14 jaar

Koelvloeistof kwijt en nergens te vinden (motor rookt niet), check voor de zekerheid ook even je oliepijl :) water in je carter is niet al te best als je ermee door blijft rijden. Water in je carter-->koppakking kapot of een scheurtje in de cilinderkop. Regel dit op tijd want de kachel radiateur is een zwakke schakel in het systeem, vervangen is een duur kostenplaatje.

Daneron 0

14 jaar

Waarschijnlijk TU motor. 2 veelvoorkomende problemen: koppakking vanaf c.a 160.000 km en lekkage aan het kunstof centrifugaalhuis achter de waterpomp ( O-ring hard geworden )
In het eerste geval zit er meestal ook olie in het koelsysteem, makkelijk te controleren door de radiatordop eraf te halen en meestal lekt de motor dan ook olie rechtsvoor tussen blok en kop.
In het 2e geval merk je er niet zoveel van omdat de koelvloeistof op het warme blok direct verdampt. O-ring en kunstofhuis vervangen, afdichtvlak zeer goed schoonmaken en een beetje vloeibaar pakking gebruiken bij montage.
Beide zijn niet echt klusjes voor de DHZ'er.

hodejong 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.