auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: remmen hebben geen druk

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Sinds een aantal dagen brandt er een rood waarschuwingslampje in de auto (hetzelfde als het handremlampje) ik dacht eerst dat het aan de vorst lag dat het aan de handram lag maar nu blijkt dat mn remmen geen druk meer hebben en dat de remmen nog maar voor 20% werken. Ik kan het rempedaal helemaal indrukken als ik rem.

Kan iemand mij zeggen wat het probleem is en wat ik eraan zal moeten laten doen? En wat zoiets ongeveer zal kosten?


Met vriendelijke groeten,


Rick Baetens

Geplaatst door

rick22 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

remlekkage of te ver versleten
geen remdruk door te weinig remvloeistof.

laat het nakijken ga er zeker niet mee rijden.

vr.gr. autobedrijf de bruin

auto de bruin 0
badge

14 jaar

Hoi Rick,

Weet je al wat het probleem was met je remmen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem: lampje ging branden, maar remde gewoon nog. Tot vandaag toen plotseling de remdruk helemaal weg was.

Kun je vertellen wat het was en wat het je gekost heeft? Ik heb een 106 uit 1996, dus ik moet even kijken of het nog wel de moeite is. :)

Bedankt alvast!

Remvloeistof al gecontroleerd?

Remmen zijn altijd te fixen zonder hoge kosten.

Beunhaas 1185
badge vip badge

14 jaar

rem olie te laag er is in een systeem lekkage
succes ermee jan

jan5047 0
badge

14 jaar

Het duurde even, maar heb eindelijk het een en ander uit kunnen voeren.

Remvloeistof was zo goed als leeg inderdaad, maar simpelweg bijvullen hielp niet.
Heb toen de hoofdremcilinder vervangen, maar ook dat bracht de remdruk niet terug.
Ik heb het systeem nog niet ontlucht, maar dat gaat ook niet omdat het pompen van het pedaal geen (harde) druk oplevert.

Voor zover ik provisorisch vanonder de motorkap kan kijken, lijkt er met de leidingen niks mis. Omdat je het rempedaal continue volledig in kan trappen, lijkt me ook niet dat dit (alleen) door een lekke remleiding komt. Je voelt het pedaal wel druk opbouwen, maar ook dat het weer wegvloeit waarna je alsnog tot de bodem door kan trappen. Dit is overigens als de motor uit is. Bij draaiende motor trap ik hem helemaal snel naar de bodem en gaat de motor alleen een beetje sputteren /slechts stationair lopen.

Ik vermoed dus zelf (als amateur monteur :) ) dat ik het toch bij het begin van het remproces moet zoeken. De luchtslang op de rembekrachtiger trekt gewoon vacuüm, dus ik denk nu aan de rembekrachtiger, die er ook niet al te best uitziet. Ik heb een gebruikte voor een leuke prijs kunnen vinden, dus hopelijk blijkt dat de oplossing te zijn. Zodra deze gemonteerd is, horen jullie meer.

Maar als iemand a.d.h.v. bovenstaande omschrijving meteen weet wat het euvel is/kan zijn, dan hoor ik dat natuurlijk altijd graag!

Bedankt voor het meedenken alvast.

Brian

[quote=Lunatic]Het duurde even, maar heb eindelijk het een en ander uit kunnen voeren.

Remvloeistof was zo goed als leeg inderdaad, maar simpelweg bijvullen hielp niet.
Heb toen de hoofdremcilinder vervangen, maar ook dat bracht de remdruk niet terug.
Ik heb het systeem nog niet ontlucht, maar dat gaat ook niet omdat het pompen van het pedaal geen (harde) druk oplevert.

Voor zover ik provisorisch vanonder de motorkap kan kijken, lijkt er met de leidingen niks mis. Omdat je het rempedaal continue volledig in kan trappen, lijkt me ook niet dat dit (alleen) door een lekke remleiding komt. Je voelt het pedaal wel druk opbouwen, maar ook dat het weer wegvloeit waarna je alsnog tot de bodem door kan trappen. Dit is overigens als de motor uit is. Bij draaiende motor trap ik hem helemaal snel naar de bodem en gaat de motor alleen een beetje sputteren /slechts stationair lopen.[/quote]
Niet ontlucht? Tja , dan hoef je ook niet aan de bekrachtiger te beginnen....
Geen remdruk moet je IN het circuit zoeken en niet in de bekrachtiger.....
Ontluchten kan altijd, zelfs zonder remdruk.

Beunhaas 1185
badge vip badge

14 jaar

Zoals beunhaas schreef je moet altijd ontluchten zeker na een hoofdremcilinder vervanging, maar als je remolie verlies hebt gehad moet je ergens een lekkage hebben
Maar kun je er beter geen echte monteur bijhalen want uit u opmerkingen op te maken heeft u er bar weinig verstand van ( j kunt niet alles weten)
en remmen zijn van levensbelang
gr jan

jan5047 0
badge

14 jaar

Thanks Beunhaas voor de snelle reactie, ik zal dan toch eerst ontluchten. Alleen heb jij dan misschien een andere manier? Want ik het wilde op deze manier doen: motor uit, rempedaal oppompen tot vacuüm, ontluchtingsnippel openzetten, vloeistof aftappen en dit bij alle remmen herhalen tot er geen luchtbellen meer inzitten. Maar omdat er dus geen vacuüm ontstaat, gaat dit niet. Of kan ik ook gewoon iemand door laten pompen?

@ Jan: ik dacht ook al dat ik ergens lekkage heb, dus ik zal daar nog eens wat grondiger naar zoeken. Maar omdat van het een op andere moment AL mijn remmen het niet meer doen, zocht ik het zelf meer in het begin van het remsysteem. Lijkt me heel sterk dat opeens alle remmen stuk voor stuk lekkage hebben, toch?

En ik weet dat ik geen echte monteur ben, maar als ik het niet zelf doe, leer ik het nooit. Ik heb wel de technische aanleg, alleen nog niet alle kennis. Mijn motor onderhoud ik ook zelf - ook de remmen - en die rijdt als een zonnetje. Met de zomer in aantocht en een vriendin die de boodschappen doet, heb ik mijn auto dus ook niet per se nodig. ;-) Dus hij rijdt pas weer als alles 100% werkt. :)

Remmen ontluchten.

Laat je vriendin het rempedaal bedienen.
Trap rem in en houd vast, draai nippel los, draai dan weer vast/dicht, rempedaal los.
Trap rem in enz enz.
Doe dit overal.
Rem intrappen en aftappen gaat niet.
Maar als je remvloeistof kwijt bent heb je geheid lekkage. Heeft jouw auto remtrommels achter?
Daar zit vast een remcilinder die lekt. Of beide, en nee je kunt dat helaas niet altijd aan de buitenkant zien.

205freak 0

14 jaar

Brian Gerrits

Indien je een probleem hebt, open dan zelf een nieuw Topic.
Het is niet de bedoeling dat een Topic van een ander wordt overgenomen.

Gr. paul (Moderator Problemcar)

P. Kelder 0
badge

14 jaar

@205freak: bedankt voor de uitleg. Ik hoop dit weekend tijd te hebben om de remmen van voor tot achter na te lopen en hier het echte probleem te kunnen posten.

@Paul: Mijn eerste bericht was gericht de topicstarter. Als hij al een oplossing had gevonden, scheelde dat weer een extra topic en dus onnodige vervuiling van het forum.

Gr.

Brian

Brian

Post voor deze keer maar door in dit topic.
Antwoorden, bijdragen aan jou gericht staan er nu toch al.
Post overhevelen naar een nieuw topic maakt het niet overzichtelijker.

Jou nieuw geopende topic heb ik laten vervallen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.