4 weken geleden lang stilgestaan in de sneeuw, met draaiende motor. Daarna ineens koelvloeistofverbruik. Alles onderzocht; systeem is onder druk gezet, fan draait, olie is schoon. Bij lange ritten is verbruik nul, bij filerijden verbruikt hij weer.
Het lijkt alsof er druk ontstaat waardoor bij de vuldop van het reservoir de vloeistof eruit komt.Dop is vervangen, doch dit is het ook niet.
Olie is schoon, geen rook, loopt prima etc. etc.
Wat is wijsheid? Temperatuur komt zelden boven de 90 graden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kappen van je distibutie verwijderen en links onderin zit je waterpomp die wordt aan gedreven door de distibutierien. Gaan regelmatig kapot; komt veel voor dat als de riem vervangen moet worden dat de pomp preventief wordt mee genomen. meestal loopt er een bruin koelwaterspoor van de pom naar beneden
Ik weet niet of je een verdamper hebt ,maar het is mogelijk dat de koelvloeistof samen met het gas naar binnen wordt gezogen dat kun je zien aan de slangen die naar de spruitstuk gaan.Dus zou het mogelijk zijn dat de pakkingen die in de verdamper zitten kapot zijn, en het koelvloeistof zich met gas mengt.
18 jaar
Dan is de koppakking niet bij een olie kanaal of bij de verbrandings ruimte kapot maar ergens van de buitenkant omtrek,zie je niks lekken van de achterkant van het blok.Of de doppen van de voorkant,die doppen die in het onderblok zitten geperst.
18 jaar
Waterpomp ook niet lek?
is je kachel nog wel inorde.ruik je niks?
18 jaar
het enige waar vloeistof uit komt is het reservoir (vuldop) zelf. Kachel doet het ook.
18 jaar
hoe kom je erachter of de waterpomp lek is?
18 jaar
dank voor je reactie. nog iets: overdruk is niet aan de orde als airco ingeschakeld is, bij toeval kwam ik daarachter.Dus geen verlies van koelvloeistof via het reservoir.
18 jaar
maar dat zou toch andere klachten veroorzaken?
18 jaar
Nou nee ik heb het op mijn volvo gehad ook een G3,en daar zat de slang die naar de spruitstuk ging vol met koelvloeistof druppels.
18 jaar
De cilinders van jou motor staan direkt in de koelvloeistof dat houd in dat er maar een koppakking rand van een millimeter of acht tussen het koelwater en de verbrandings ruimte zit.Als die rand verbrand kun je rechtstreeks koelwaterverlies hebben via de cilinder de uitlaatklep en de uitlaat. dan zie je soms niets maar het raakt wel op .
Ja maar dan zou toch je hele systeem worden op geblazen door de compressie bolle slangen,luchtbellen in je expansie vat,en de temperatuur die zou toch omhoog moeten gaan,want waar lucht zit,zit geen koelvloeistof en wordt de motor niet gekoeld.
18 jaar
nogmaals, verder zijn er helemaal geen signalen van hogere temperatuur, ook geen druk op slangen. Motor start goed (alle cilinders) loopt prima. Met de climate control continue aan schijnt het probleem in een keer opgelost te zijn!?
18 jaar
Denk toch ook iets van lekke waterpomp. Misschien dat door het inschakelen van de AC compressor de riemen allemaal weer wat strakker lopen en daardoor het "lek" zich opheft. Haal de distributiekap maar eens los.
Als ik alles goed samenvat, verlies jij koelvloeistof als de auto warmer dan een bepaalde temperatuur wordt? (kachel uit, filerijden) ?
Ja mooi, maar als de zuiger weer omhoog komt waar gaat de vloeistof dan heen,een deel van de compressie komt in het koel systeem.het ligt er natuurlijk aan waar de pakking is gescheurd.wat nog kan zijn is dat er een haarscheur in de kop zit en als die warmmer wordt als normaal dat de scheur groter wordt en het koelvloeistof weg blaast.en ik denk niet dat de druk van de waterpomp de druk van de compressie weg duwd dus komt erook geen vloeistof op de plaats van een eventuele scheur.
18 jaar
Dat is niet helemaal waar Alan want een zuiger gaat op en neer dus de ene kant op zuigt hij en de andere kant op perst hij.
Ja Sjaak, behalve dan dat de temperatuurmeter niet oploopt.
18 jaar
Hans zolang er genoeg koelvloeistof in blijft loopt de temp. niet op.
Wat drukopbouw en bolle slangen heeft Alan wel gelijk (de druk door de ontbranding is veel groter dan de druk door de bewegende zuigers) dus als er daar lekkage is, is het heel weinig. Hans, hoe vol doe jij het reservoir ? Toch wel bij een koude motor tot aan het laagste streepje van de 2 op het reservoir?. Doe je het reservoir te vol, dan komt het er zeker uit als de motor warm wordt en de koelvloeistof uitzet. Sjaak.
Sjaak, ik houd het punt aan waar ik de vloeistof zeg maar geljk zie staan met het 'ruitje'wat je ziet. Inderdaad lijkt het erop alsof hij het eerste beetje eruit goit. Nu geen vocht meer rond de vuldop (die ik dus vernieuwd heb). Zou dit het hele verhaal zijn? Houd de stand komende dagen nog bij.
18 jaar
Inmiddels bijna een week aan het rijden; niveau blijft gelijk, lekt niet meer via de reservoirdop. Blijkbaar was de dop het euvel, scheelt een hoop kosten! Dank voor ieders bijdrage!
Komen dit soort zoektochten door diverse profesionals overigens vaker voor??
18 jaar
Ik heb ergens gehoord dat de doppen ook wel eens kapot gaan,en weet je wat de mijne is ook kapot,want als ik hem eraf wil draaien springt die niet omhoog zo als bij andere auto's,maar moet ik hem los wrikken.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar