close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: koelwater lekkage

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4HX, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 98

Beste mensen,

Ik heb onlangs een probleem met mijn 406 coupe diesel dat deze steeds bij hogere snelheden / toerentallen (vanaf 140/150km/h) op de snelweg koelvloeistof verliest via het reservoir. Het lijkt erop dat de druk te hoog wordt en daarmee zoveel eruit blaast dat ik steeds een halve liter tot een liter moet bijvullen.
Opvallend daarbij is dat de olietemperatuur soms naar mijn idee dan ook te hoog oploopt. Nu weet ik niet met hoeveel korrels zout ik die aanduiding moet nemen maar zodra de snelheid oploopt naar 180-190 wil deze wel eens richting 130 graden gaan of hoger.

Het vervangen van de reservoir dop heeft ook niets geholpen. De thermostaat had ik al vervangen vlak nadat ik de auto kocht. voorheen bleef ie namelijk rond de 60-70 graden pendelen en na het vervangen van de thermostaat staat ie strak op 90 graden. Deze week toch maar eens de thermostaat uitgebouwd en getest. werkt zoals het hoort.

Heeft iemand advies ?

Geplaatst door

FlatERic (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat zou werken zoals het hoort? Geen kvs lekkage meer? Motor zal dan veel langzamer op bedrijfs tmp komen met als gevolg hoger brandstof verbruik. Tijdens die snelle ritten zal olie temp ook iets omhoog gaan. Dat is normaal.Voor de juiste(toegestane) temp waarde zou ik toch maar dealer vragen.

voyager 0

8 jaar

De thermostaat werkt zoals het hoort. gaat volledig open bij 83 graden. de koelvloeistoflekkage blijft. Waarom zou de motor veel langzamer op bedrijfstemperatuur moeten komen ? Gemiddeld verbruik ligt bij 6ltr en is vrij normaal voor dit type auto / motor.

Het is inderdaad vrij normaal dat de olietemperatuur omhoog gaat tijdens de snelle ritten maar dat ie boven 130 graden komt en afstevend op het rode bereik lijkt me niet normaal. ik zal eens informeren bij de dealer.

FlatERic 0

8 jaar

In de zomer heb je weinig last van langzaam opwarmende motor omdat omgevingstemperatuur relatief hoog is. In de winter zal je het zeker merken.
De functie van thermostaat is door het openen/dicht gooien van leiding belemmeren/doorlaten kvs. Dat versnelt opwarmen motor die pas op bedrijfstemp de lage uitstoot heeft.

voyager 0

8 jaar

Inmiddels heb ik via het ontluchtingsventiel op het thermostaathuis een slangetje gezet en in een fles met koelvloeistof gehangen om zo het systeem te ontluchten aangezien het thermostaathuis het hoogste punt is van de motor. Na een poos wordt de koelvloeistof steeds zwarter (mogelijk roet?). helaas heeft dit niet geholpen. Het systeem bouwt nog steeds teveel druk op en bij het ontluchten op het thermostaathuis ontsnapt na iedere rit wel weer lucht.

FlatERic 0

8 jaar

Dan raad ik aan " snuffel" test. Om te zien of er uitlaatgassen in de koelsysteem komen. Zo ja, dan is de koppakking/kop stuk/gescheurd.

voyager 0

8 jaar

Dat ga ik deze week doen. zodra ik meer weet laat ik het weten

FlatERic 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.