Het is al weer een paar jaar geleden dat ik hier gepost heb. Ik heb nu een probleem met mijn Peugeot 406 met LPG installatie. De laatste paar dagen "zuipt" de auto koelwater. Toch is nergens een lek te bespeuren. Het viel mij wel op dat als ik de koelwaterdop opendraai er een sis klinkt (ook als de auto een hele nacht in de vrieskou heeft gestaan). Vanavond gebeurde dat weer en ik meende even een gaslucht te ruiken. Kan het het zijn dat de LPG in het koelwater kan komen en andersom? Het rijden op LPG liep namelijk de laatste tijd ook al niet zo soepel meer (stotteren, afslaan motor). Waar kan ik naar kijken? Ik ben techneut, maar van auto's net iets minder :-)
Otto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je koppakking eruit ligt
Rijd een tijd op benzine dan zie je het vanzelf. Wat jij zegt zou heel goed kunnen maar de koppakking kan er natuurlijk ook uit liggen.
Als je koppakking verdacht is zal je ook onder de olievuldop een dikke sludge laag [mayonaise achtige troep] terug vinden. En je koelvloeistof expansievat vertoond dan een aanslag van die sludge.
Gezien je LPG probleem denk ik dat je menbraan waarschijnlijk defet is inderdaad.
Om de verdamper te controleren, koelwaterslang van en naar verdamper losnemen en met elkaar verbinden. Dan auto laten lopen en kijken of er gas uit de slangaansluiting van je verdamper komt.
Je hebt waarschijnlijk een AG 2010 systeem erin zitten? Moet je ff op internet kijken voor een revisiesetje.
14 jaar
je hoeft helemaal geen drap onder je vuldop te hebben als je koppakking kapot is,als je koppakking kapot is van waterkanaal naar cilinder rijd je je koelvloeistof gewoon op zonder drap onder je vuldop te krijgen,heb je echter je koppakking kapot van waterkanaal naar carter dan is het een ander verhaal maar dan ruik je ook geen uitlaatgas in je waterpot
14 jaar
Houdt eens een viergastester in de boven de koelvloeistof in het reservoir, LPG is ook gewoon een HC.
Groet,
Jaap.
14 jaar
[quote=Jaap Jansen]Houdt eens een viergastester in de boven de koelvloeistof in het reservoir, LPG is ook gewoon een HC.
Groet,
Jaap.[/quote]
Maar als je koppakking kapot is zul je die ook meten dus dan weet je nog niet veel meer.
Daarom op benzine testen........ en dan op gas.....
Heren,
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik heb nog nergens smurrie ontdekt. En voorlopig denk ik nog steeds richting een probleem in de verdamper. De tip om een poosje enkel op benzine te rijden spreekt me daarom nog het meeste aan. Momenteel ben ik aan het sleutelen om de wateraansluiting om bij de verdamper weg te halen. Ik weet nog niet welk type verdamper het is, maar ik heb een foto gemaakt, misschien herkent iemand het.
Ik heb even wat foto's gemaakt
[url=http://img651.imageshack.us/i/koelopenin...][img]http://img651.imageshack.us/img651/2592/...[/img][/url]
[url=http://img651.imageshack.us/i/olieopenin...][img]http://img651.imageshack.us/img651/1703/...[/img][/url]
[url=http://img651.imageshack.us/i/verdamper....][img]http://img651.imageshack.us/img651/389/v...[/img][/url]
Wordt vervolgd,
Otto
14 jaar
Je hebt een AG DGI installatie. Probleer het maar eens op benzine met afgekoppelde verdamper.
Is idd een AG. Maar zonder stappenmotor op de verdamper dus een variant van de 2010. Lijkt erop dat je een regelaar hebt in het gas traject naar je inlaat van de motor. Die ken ik zelf niet.
Als je de slang van het gas los maakt, die je bovenop ziet zitten, zal je al water kunnen detecteren.
Als de motor op benzine loopt gaat namelijk ook het koelwater nog steeds door de verdamper.
succes.
14 jaar
Het is inderdaad aan AG DGI installatie met een DGI verdamper van het 2010 type.
Hierbij komt het vaak voor dat de membraam aan de voorzijn wegrot waardoor er gas en koelvloeisrof bij elkaar komen.
Daar zijn losse membramen voor te koop welke eenvoudig uit te wisselen zijn als de boutjes van de verdamper niet afbreken.
Het apparaat met de 2 stekkers dat je links boven op foto van de verdamper ziet is de beruchte DGI injector waardoor het gas wordt gedoseerd.
14 jaar
[quote=VG392]Hierbij komt het vaak voor dat de membraan aan de voorzij wegrot waardoor er gas en koelvloeistof bij elkaar komen.[/quote]
Okee, ik heb intussen de verdamper uit het koelcircuit verwijderd, en rij nu een poosje op benzine. Eerste indruk is goed, maar moet nog even wat langer rijden om zeker te zijn.
[quote]Het apparaat met de 2 stekkers dat je links boven op foto van de verdamper ziet is de beruchte DGI injector waardoor het gas wordt gedoseerd.[/quote]
Waarom is die berucht?
Otto
14 jaar
Omdat die injector vaak voor problemen zorgt.
Het is zo erg dat het bedrijf dat AG heeft overgenomen helemaal is gestopt met de productie en service betreffende dit systeem.
Als alternatief wordt er dan vervanging door het laatste type AG gasinstallatie aangeboden voor het bedrag van een luttele 1000 tot 1200 euro.(coulance regeling)
Dit is dan uiteraard zonder gastank en hoofd- en vulleiding.
Gelukkig heb ik een producent gevonden die nog wel de onderdelen (revisieset) wil produceren.
14 jaar
[quote=Otto8308][Okee, ik heb intussen de verdamper uit het koelcircuit verwijderd, en rij nu een poosje op benzine. Eerste indruk is goed, maar moet nog even wat langer rijden om zeker te zijn.[/quote]
Heren,
Dank voor de hulp. Na een poosje op benzine te hebben gereden zakte het koelwater inderdaad niet meer. De oorzaak lag dus in de verdamper. Omdat de auto al "op leeftijd" is heb ik besloten om hem niet meer te repareren, maar op zoek te gaan naar een vervanger. Intussen een jonger broertje van hem aangeschaft :)
Otto
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar