Hallo iedereen...
Mijn eerste post, maar heb al het een en ander opgestoken van deze site.
Vind alleen geen duidelijk antwoord op mijn huidige vraag...
Heb momenteel op mijn 406 (1.8 16V LPI) last van te hoge waterdruk, vrees ik.
Heb de wagen een jaartje geleden gekocht met 130.000km op de teller.
Heb er op dit jaar 40.000 bij gezet.
Heb in het begin dat ik 'm kocht de thermostaat vervangen omdat de temperatuur te hoog opliep naar mijn zin (richting 110°), maar had eigenlijk weinig tot geen effect. Dit oplopen van de temperatuur was er enkel na het afzetten van de motor of bij stilstand met draaiende motor. Temperatuur ging vrij snel terug richting 90° eens de motor terug draaide, heeft ook nooit in de rode zone gestaan.
Heb een tijdje geleden de radiotor vervangen wegens een lek.
Water heeft na het oplossen van het lek altijd op hetzelfde niveau gestaan tot een dagje of twee geleden.
Nu loopt het water tot boven tegen de dop in de radiator en zelfs over, ook bij koude motor. Wel geen olie zichtbaar in het water.
De kachel heeft eigenlijk nooit geweldig gewerkt. Warmde wel, maar niet naar mijn zin in de vrieskou.
Vrees dat mijn koppaking er aan is voor de moeite, maar wou hier graag even uitsluitsel over.
Ik kan hier waarschijnlijk ook best niet te lang mee blijven rijden?
Alvast bedankt...
Groeten
Bart
Oh ja, hij start de laatste weken moelijker. Heeft nooit geweldig gestart (altijd enkele seconden ronddraaien), maar de laatste tijd slaat hij vaak dadelijk daarna terug af...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
draai de dop van het expansievat en laat de motor draaien kijk eens of je dan verbrandingsgassen ziet op stijgen
anders de onder/overdruk laten meten in het koelsysteem
17 jaar
Lpi van Vialle heeft geen verdamper, dus die kan het niet zijn
17 jaar
[quote=320]draai de dop van het expansievat en laat de motor draaien kijk eens of je dan verbrandingsgassen ziet op stijgen[/quote]
Gaan daar sowieso geen dampen uitkomen als de dop er van af is? Door het gebrek aan druk gaat het water toch sneller richting kookpunt?
Misschien interessant om te vermelden, mijn expansievat hangt aan de radiator vast. Is dus geen losstaand vat.
17 jaar
er bestaat een speciaal produkt om te meten of de koppakking lek is
probeer een garage te vinden die dit in huis heeft
ben je er zeker van dat je juist zit voor je aan de grote kosten begint
succes
[quote=davy2038]er bestaat een speciaal produkt om te meten of de koppakking lek is
probeer een garage te vinden die dit in huis heeft
ben je er zeker van dat je juist zit voor je aan de grote kosten begint
succes[/quote]
Zou het dan nog iets anders kunnen zijn wat voor de druk in het water zorgt?
Als ik de stop afdraai op koude motor, loopt het water even over.
Als ik de stop aflaat en de motor warm draai, blijft het water overlopen als ik niet op pas...
17 jaar
Heb zelfde auto, maar van 2001.
Als ik de dop er afhaalde gooide hij altijd het water eruit. Druk was altijd erg hoog. Toch nooit warmgelopen, ook niet in file 's zomers.
ik lees dit probleem erg vaak in combinatie met LPG. Je zou bijna denken dat het zo hoort.
Ging (toen je probleem begon) je vin wel draaien / bleef-tie nadraaien als je je auto afzette?
Dit kan nl. in de file een keer of op een hete dag een keer funest worden en dan je pakking kosten.
Daar lijkt het nu althans op.
Succes Egbert
17 jaar
Bij Basicar in Weesp hebben ze in ieder geval een CO2 meter om eventuele uitlaatgassen in het koelvleoistofsysteem te meten.
Als er CO2 in zit betekent dat dat er ergens een lek zit, koppakking of gescheurde cilinderkop.
Succes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar