Na een tijdje zoeken voor een vergelijkbaar probleem heb ik besloten om gewoon een nieuwe bericht te plaatsen. Het betreft een Peugeot 205 1.9 GTI van 1989 met een DKZ motor. Ik wil eerst duidelijk maken, ik ben geen Peugeot kenner.
Ik heb deze van iemand die er vanaf wilde. Zijn verhaal ging als volgt: "Ik had hem net een paar dagen alles was dik in orde. Erg blij er mee. Op de 4de dag in mijn bezit wilde ik zien wat die eigenlijk zo'n beetje kon, dus tijdens optrekken op de snelweg heb ik alles gegeven. Toen gebeurde het, ik hoorde een knal en meteen viel die uit. Ik heb hem wel weer kunnen starten, maar was erg haperig. Ik ben met een lage snelheid naar huis gekropen, uitgezet en niks er mee gedaan."
Wat ik al weet: De koelvloeistof res. is helemaal leeg. Goed mogelijk dat die te warm heeft gelopen. Er zit ook mayonaise onder de koelvloeistof dop. Ik heb hem ook gestart om te horen precies hoe en wat. Starten ging opzich erg makkelijk, na maanden stilstaan had ik even de startkabels erop gezet en niet eens 5 seconden later was die aan het lopen. Ik hoorde meteen dat hij niet op alle cylinders liep. Hij bleef wel vanzelf lopen, geen gas nodig, alleen even met het starten. Ik deed de bougie kabels een voor een los en weer erop. Met het los maken van de derde kabel van links was er geen verschil in de motor. Vonk had die wel, maar wel een dode cylinder. Ook is er erg veel olie overal onder de motorkap, echt gewoon plassen olie op bepaalde plekken. Sowieso weet ik dat de koppakking stuk is. De oliedruk is ook erg laag, wat ik vermoed met de kapotte koppakking te maken heeft.
Wat ik niet weet: Toen die liep, als ik gas gaf, kwam een boel rook uit de olie vulmond. Kan dat rook door de stukke koppakking komen? Verder, nadat die misschien 5 minuten liep ging ik hem uitzetten. Tijdens het lopen had mijn zoon het raam naar beneden gezet en ik was dit vergeten dicht te doen voordat ik die uit deed. Sleutel weer aan, maar er was helemaal niks. Ik wist dat de accu leeg was, maar vond ik vreemd dat ik niet eens een ledje zag branden. Startkabels er weer op en...niks. Helemaal geen stroom. Maar hij deed het net! Uitgezet, kabels los, eerst even avondeten. Weer terug, kabels er weer op en ja hoor, raam dicht. Voor de lol dacht ik, ik start hem wel weer, maar zodra ik contact had gemaakt hoorde ik een klik en hetzelfde verhaal. Geen stroom. Last but not least, kan een stukke koppakking veroorzaken dat een van de cylinders echt compleet dood is of is er waarschijnlijk iets meer aan de hand?
Wie kan/wil mij hiermee helpen? Alle info welkom. Alvast bedankt.
Matt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou m niet meer starten als ik jou verhaal zo lees.
Gaat je motor wel rond of gebeurt er helemaal niets als je hem probeert te starten?
En die slurrie onder je koelvloeistofdop hoort zeker niet tenzij je je olievuldop bedoeld. Ook niet fijn als daar teveel onder zit maar dat is nog wel te accepteren.
Als je wat met die auto wil zou ik m zeker niet meer starten maar eerst grondig onderzoeken wat het probleem is, oplossen en dan met veel plezier rondscheuren.
Heb zelf jaren zo'n masjientje gehad, veel lol mee gehad.
Bedankt 205freak.
nee hoor, ik ben niet van plan om die te gaan starten meer. lol. Ik had hem alleen gestart om te zien wat er precies aan de hand was. Ik heb hem nu inmiddels twee keer gestart, de eerste keer was voor maar heel even om te zien of die tenminste wel kon starten. De tweede om een paar dingen uit te sluiten. Beide keren was die best makkelijk te starten en draaide de motor zonder moeite rond.
De tweede keer starten liet ik hem lopen voor een paar minuten terwijl ik bezig was. Nadat ik die testen had gedaan en de auto uit deed, deed ik de startkabels er op alleen om het raam dicht te krijgen. Direct nadat de auto uitgezet was had ik helemaal geen contact, niks, alsof er geen accu in zat. Zelfs met de startkabels erop. Ik ging even eten en moest natuurlijk kijken of ik het raam weer dicht kon krijgen. Kabels er weer op en toen had ik wel stroom. Nadat het raam dicht was draaide ik de sleutel een klik verder dan de eerste stand en opeens viel alle stroom weer weg...?
Mijn plannen tot nu toe zijn sowieso om de kop eraf te trekken en een nieuwe kopdichting er tussen te plaatsen. Ook ga ik de kop uit elkaar halen en alles controleren of alles nog in orde is, niet erg versleten, ect. Ik heb een micrometer en voor zover ik kan zien in mijn handleiding is dat niet erg veel moeite. Wel wat meer werk dan bijvoorbeeld een Honda, waar ik veel meer ervaring mee heb, maar goed. T'is te doen.
Dit is de eerste keer dat ik zo diep in een 'wet liner' ga kijken, dus ik ben benieuwd. Komt vast wel goed, ik was meer benieuwd of iemand mij kon vertellen of ze iets in mijn verhaal lezen wat niet overeen komt met alleen een kapotte koppakking. In mijn ervaring is het nooit zo ernstig geweest als de koppakking stuk was, voornamelijk dat een cylinder helemaal niks meer deed. Maar goed die scheuren wat ik mee heb gemaakt waren volgens mijn niet zo heftig als deze. Ook was ik bang dat door de rook uit de oliedop dat mijn ringen ook helemaal er aan toe waren, maar...? En nu het stroom gedoe...beveiliging? Of gewoon slecht contact? Of...?
Erg bedankt voor je reactie 205, ik geef het niet op totdat hij het weer doet. Ik kijk ernaar uit om deze hatch rond te gaan rijden. :)
13 jaar
anyone?
13 jaar
Je zou kunnen beginnen met compressie meten. Dit is een globale indicatie. Als er een cilinder bij zit die duidelijk afwijkt/lager is, dan zou je een cilinderlektest uit kunnen voeren op de juiste manier. Veel lek, dan m.b.v. de druk nog in de cilinder uitzoeken waar dit door veroorzaakt wordt = uitlaat, inlaat, koelsysteem of langs zuiger in carter.
Een flinke koelwaterlekkage naar een cilinder toe, en als er koelwater boven op de zuiger komt te staan, kan dit een oorzaak zijn dat motor niet meer start na tijdje stilstaan. Je kunt dit controleren door de bougies te verwijderen en daarna proberen op handkracht te motor rond te draaien of stiekum even de contactsleutel in startstand te zetten.
Als je toch je blok uit elkaar haalt, zou ik de kop laten afpersen.
Zuigers eruit en nieuwe veren enzo monteren.
Denk er wel om dat je cilinderbussen niet meegaan met het afhalen van de kop.
Onderop deze bussen zitten O-ringen die zorgen voor afdichting.
Tja dat stroomverhaal. Heb ik zo niet 1,2,3 een verklaring voor. Mss verrotte accu?
13 jaar
Kop eraf, zuiger 3 helemaal gesmolten! Volledig revisie onderweg.
Word een leuk project. ;)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar