Goedendag,
Sinds een tijdje heb ik een probleem met de koppeling. Beide pompjes (onder pedaal en op de bak) zijn al vervangen inclusief het mechanisme met veer onder het pedaal.
Wanner ik rem werkt het koppelingspedaal niet of slecht. Als ik van hogere snelheid rem of sowieso forser rem kan ik het koppelingspedaal indrukken maar dan kan ik niet meer van versnelling wisselen. Dan moet ik eerst het koppelingspedaal ophoog trekken met mijn voet en dan functioneert hij weer zoals het hoort. Als ik rustiger rem blijft het pedaal minder hangen of schiet hij in de juiste stand. Gewoon onderweg is er geen probleem. Als ik na de eerste versnelling het probleem verholpen hebt, kan ik gewoon doorschakelen.
Kan iemand mij een verklaring geven wat het koppelingspedaal met het remsysteem te maken heeft en hoe ik dit kan oplossen? Kilometerstand 250.000km
MVG Andréas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Andréas,
Nou dat kan mijns inziens alleen gebeuren door problemen in het natte circuit want dat is het enige wat die dingen met elkaar te maken hebben. Sterker nog, die delen ze. Als je de gever en nemer van je koppeling al hebt vervangen(en daarbij gaan we er vanuit dat het circuit gesloten is, dus geen lekken in de leidingen of koppelpunten en dat het ontluchten goed gebeurd is) dan blijven er ook eigenlijk maar 2 dingen over die nog invloed op het natte circuit uitoefenen. Dat zijn je hoofdremcilinder en je ABS pomp. Hoofdremcilinder kun je demonteren en inspecteren. Als het van de ABS POMP komt dan is het i.i.g. al niet de electronica daarvan want dan had er wel een lampje op je dashboard gebrand. Dit noem je niet, dus ik ga er vanuit dat dit niet het probleem is. Er zou een solonoid klep kunnen blijven hangen, wat ook meteen naast defecte elektronica het meest voorkomende probleem is als er iets aan de hand is met die dingen. Als een klep open blijft staan na gebruik van het remsysteem, dan had die bij gereed remmen weer moeten sluiten. als dit niet het geval is (ik weet niet hoe dat circuit loopt bij die auto) dan zou het kunnen dat via die weg druk die normaliter wordt opgebouwd bij het intrappen van de koppeling via dit open staande pad ontsnapt waardoor er niet genoeg druk overblijft en je koppeling dus niet gaat doen wat hij doen moet. Dit is het verst gezocht dus ik zou die hoofdremcylinder eerst bij de kop pakken. Die dingen willen op leeftijd of bij hogere km standen ook wel eens kwalen beginnen te vertonen waarvan blijven hangen een veel voorkomende is, in mindere mate compleet vast zitten(dat is als je er mee door rijdt).
Oh ja er zitten ook een veelvoud van cupjes/rubbers in je hoofdremcilinder (1 keer voor iedere leiding die er vanaf komt) die kunnen gaan lekken waardoor druk kan ontsnappen. Dit moet dan ook geïnspecteerd worden.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar