Hallo,ratel hoorbaar vaak tijdens opwarmfase .Automatische spanrol van de multi rib riem reeds vervangen (die zou onder belasting kantelen) . Na vervanging was het tijdelijk weg en het kwam terug .Zoekplaatje dus>ideeën/suggesties zijn welkom.Distributie zou het niet kunnen zijn die is nog 'jong genoeg'.Geen idee of de dynamo zo'n vrijloopnaaf heeft.
Met vr. gr,
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eens met een stethoscoop luisteren naar alle onderdelen die door de distributieriem en de multi-rib-riem zijn aangedreven, zoals aircocompressor, alternator enz. Het geratel kan daar vandaan komen, maar ook van de spanrol van de distributieriem, voorzichtig zijn dus, want als het die laatste is kan dat zorgen voor serieuze motorschade.
plaats eens een geluidsopname, denk dat je de nokkenasversteller hoort. volgens mij is hier toendertijd ook wel eens een softwareupdate voor geweest.
Advies van Peugeot dealer ;Motor flushen en nieuwe olie +filter.Schijnt bekend te wezen aldus de Peugeot dealer bij de 2,2 motoren.Zo gezegd zo gedaan.Bij het wegrijden na dit te hebben laten doen hoorde ik de ratel gelijk.Dus dat is het dus ook niet.Stethoscoop ook geluisterd geen gekke dingen gehoord alles loopt zuiver.Probleem is ook dat je dit geluid hoort als je rijdt met de auto en hem relatief zwaar belast (te langzaam rijden in een te hoge versnelling ).Als je dan hoort is het >gas eraf en het is ook weg.Geen foutcodes .
6 jaar
Controleer eens of de aircoleidingen aan de rechterzijde bij het binnenscherm wel goed en vrij bevestigd zijn van de carrosserie . ( bekend Peugeot probleem )
Wel vreemd dat u zegt dat na het vervangen van de automatische riemspanner het geluid " tijdelijk " weg was . ( neem aan no: 6 op tekening )
Zal zsm die airco leidingen checken.Destijds alles laten checken incl, distributie.Misschien dat toen de leidingen vanwege krappe ruimte wat opzij of zo waren gedrukt .Goede tip!Ik laat het weten.
Jan
6 jaar
Inderdaad lopen die airco leidingen stijf tegen de carrosserie en het stangenstelsel van de ruitenwissers en die zijn voorzien van kunststof beschermhulzen welke doorgeschavield waren.Deze een beetje gedraaid met de bedoeling dat ze weer op dikte zijn,echter helaas dit was de oorzaak ook niet.De zoektocht gaat voort:motorsteunen ,uitlaatspruitstuk > naar uitlaatpijp,poelie met ingebouwde trillingsdempers?Tips welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jan
6 jaar
Plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .
13182017
6 jaar
U zegt : .Automatische spanrol van de multi rib riem reeds vervangen (die zou onder belasting kantelen) . Na vervanging was het tijdelijk weg en het kwam terug.
Demonteer dan nog eens de multiriem en controleer op het geluid .
Uw type motor valt er wel niet onder , maar er zijn vele uitlaatspruitstukken waarbij het " kruis " ( te zien na demontage voorpijp ) de oorzaak was van een ratelend geluid . Vastlassen is dan de oplossing .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar