Peugeot 306: koppeling en versnellingsbak

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW8

Hallo allemaal
Zaterdag gebeurde het volgende. Tijdens het rijden kwam er een steeds harder wordend piepend geluid bij de motor vandaan welke verdween als het koppelings pedaal werd ingetrapt.Op een gegeven moment kwam er een enorme stank gelijk gevolgd door het wegschieten van het koppelingspedaal tot op de bodem.Auto aan de kant gezet en deze is stilgevallen.De versnelling zit nu muurvast in zijn 2 en de koppeling doet helemaal niets meer.

Volgens mijn garage zitten de platen aan elkaar vast gesmolten en is hierdoor een synchromesch (goed gespeld??) in de versnellingsbak kapot waardoor deze vast zit. Volgens hen zou de koppeling vervangen moeten worden en de volledige bak gereviseerd moeten worden.

Nu is de platen en drukgroep natuurlijk logisch, maar de bak reviseren lijkt mij een beetje vreemd. Hiervoor deed de auto altijd prima schakelen en heb nooit gemerkt dat er iets mis zou zijn met de bak.

Alles is overigens geconstateerd zonderd de bak en koppeling los te halen.

Mijn vraag is nu of dit zomaar te constateren is of dat er zomaar wat gezegd word door de garage.
De auto heeft nu 278.000 kilometer gelopen en net 300km geleden een grote beurt gehad.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet Herman

hjkroes

Geplaatst door hjkroes (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

ja herman dat is lastig.
ten eerste heeft dit niks met de beurt temaken dit staat daar los van.
zoals je al zei is het duidelijk dat de koppeling vervangen moet worden.
maar van dat reviseren van de bak is nu nog niet vast testellen.
maar misschien hebben zij ervaring met dit soort gevallen dat de bak wel aan revisie toe is.
weet je ; de enigste manier voor jou om daar achter tekomen is de koppeling tevervangen en tegaan rijden en luisteren of het goed is.
zo niet dan moet alles weer los.
dus daarom is het in eerste verstandig hoe ze aan de reden komen dat je bak gereviseerd moet worden.
als je die weet laat het ons dan weten en misschien heeft er iemand dan nog een nuttige tip voor je waar je wijs aan doet..
want zo kan ik je ook niet van een ander antwoord voorzien.

groetjes jan.

harry4203 (650) PRO, 17 jaar geleden

ben het met jan eens, je zult toch eerst de bak moeten verwijderen voor een juiste diagnose. als de bak eraf is, en je kunt met de hand gewoon alle versnellingen inschakelen, denk ik ook dat je alleen een nwe koppeling moet monteren en gaan rijden.
suc6, harry

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.