Hey,
Heb al tijdje dat er een vettige vloeistof ligt op het latje net onder de radiotor, welke vervolgens op de grond druppelt. De rubberen stop onderaan de radiotor is ook vochtig. Volgens de garage betreft het antivries, anderen beweren dat het geen koelvloeistof(lek) kan zijn, omdat dit wit poeder achterlaat.
Die vettige vloeistof heeft een zeer lichte roze tint, en is enkel te zien als de wagen tijdje stilstaat. Als ik er pas mee gereden heb, is het meestal niet te zien.
Mijn vraag is nu: wat is die vloeistof - van waar komt die - wat is de oplossing?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Let maar eens op je koelvloeistof peil, dit zal langzaam wel gaan zakken dan.
In die vloeistof zitten meerdere stoffen opgelost, smering waterpomp, dopes om te zorgen dat er geen corrosie in het blok optreed, etc.
Dicht de dop onder de radiator maar... voor je eens zonder vloeistof staat.
De witte poeder kan oude opgeloste alluminium deeltjes zijn, uit de koelkanalen van het blok.
Cor
Bedankt voor je reactie. Mijn niveau is voorlopig nog niet echt merkbaar gezakt, en er is toch al een beetje vloeistof weggelekt. Van wit poeder heb ik echter geen last (vandaar dat sommige beweren dat er geen koelvloeistof lekt).
Zou ik dan een fit in mijn radiotor hebben? Verlies ik dan normaal gezien geen druk?
Alvast bedankt.
18 jaar
Koelvloeistof kan verschillende kleuren hebben, blauw, rose, rood etc.
Maak de boel even droog onder aan de radiator, en controleer regelmatig waar dit weg komt deze vloeistof.
De keolvloeistof staat onder overdruk als de temperatuur eenmaal is opgelopen tot de werktemperatuur.
Daardoor ligt het kookpunt ook hoger als 100 graden Celcius.
Door deze overdruk zal dan ook net de vloeistof uit een miniscuul lekje komen, of die rubber stop waar je het over had.
Schoon en droogmaken, motor stationair op temperatuur laten komen, en goed zien waar de druppels eerst weg komen.
Succes,
Cor
Maar als je met een miniscuul lekje zit, verlies je dan ook geen druk, of ben ik verkeerd? Ik heb de plaats als eens goed ontvet en proper gespoten, maar zie niet langs waar de vloeistof wegloopt. Dan zal ik de motor best maar eens stationair laten warmlopen en wachten totdat de eerste druppeltjes verschijnen, nadat de boel eerst schoongemaakt wordt.
Trouwens, zou zo een busje tegen lekkage (stop slick of zo iets) helpen?
Alvast bedankt!
18 jaar
Je zal niet meteen druk verliezen maar wel vloeistof, en waar eenmaal een lekje zit is de kans groot dat het lekje een Lek wordt, op het moment dat het jou niet uitkomt.
Radweld is een middel wat soms wordt gebruikt om lekjes te dishten in radiatoren, maar dit spul gaat overal inzitten, kan de kanaaltjes dichtslibben met nog meer ellende als gevolg.
Probleem = lekje opsporen en dichten/lek onderdeel vervangen.
Cor
Ok, is goed. Ik zal het eens (laten) bekijken. Pug moet toch binnen voor onderhoud, laat ik dat ook meteen afhandelen. Zit ik wrs met een miniscuul fitje, waardoor ik steeds vloeistof verlies. En van zo een busje zal ik dus maar best afblijven zo te zien...
Ben jij hartelijk bedankt voor je hulp/informatie!
18 jaar
Die busjes werken vaak best goed, maar het probleem zit er in het volgende:
Wanneer je je auto elke dag gebruikt blijft er doorstroming en zal er zo snel niets verstopt raken. Maar wanneer je dan je aut een week stil laat staan is er zeker kans dat kanalen op bepaalde plaatsen dicht zitten doordat het spul is bezonken. Dus net wat Cor zegt: Lek opsporen en verhelpen, zeker de moeite waard bij een auto uit 2000.
Als je het lek wil vinden: Rij de auto eens goed warm, parkeren en stationair laten draaien, je motor en daarna koelvloeistof worden dan goed warm. Pas wel op je vingers bij het onderzoeken, want de ventilator bij je radiateur zal na een tijdje aanslaan!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar