Peugeot 307: koppeling versleten ??

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 liter hdi

ik heb een peugeot 307 hdi 90 pk , bij het weg rijden in de eerste 3 versnellingen laat ik de koppeling op komen en dan bijna helemaal boven in laat ik hem los en dan schokt hij na in de overige versnellingen doet hij dat niet is vaak vervelend omdat het net een begineling is die de koppeling te vroeg los laat.

wie er kent dit en wat zou dit kunnen zijn. ik hoop niet de volgende horror peugeot.

ton.minten

Geplaatst door ton.minten (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Lijkt inderdaad op een versleten koppeling ( je hebt weinig geluk ).

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

humm lijkt mij wat anders,jij rijd gewoon weg in zijn 1 neem ik aan,als je nu de handrem erop trekt en je probeert gewoon aan te rijden schokt hij dan of trilt hij dan of slipt hij dan,gewoon effe proberen niet te lang,rijd jij niet met slippende koppeling,moet je hem niet gewoon eerder loslaten.ik denk dat jij hem gewoon te laat los laat en dat hij dan volledig grijpt,en omdat hij dat in zijn vier niet doet is waarschijnlijk omdat de snelheid wat hoger ligt en je dit niet voelt.of zit ik fout

plasmaman (0), 16 jaar geleden

Je kunt heel makkelijk checken of je koppeling versleten is. Rij in de 5e versnelling en laat het toerental zakken tot 2000 rpm. Je rijdt dan iets van 80,90 km uur denk ik. Geef dan VOL GAS. Als je eerst je motor hoort brommen en er gebeurt niks en pas na een, twee, seconden gaat ie versnellen dan is je koppeling versleten. Als hij niet gaat brommen maar gelijkmatig versnelt dan is er niks aan de hand.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=plasmaman]Je kunt heel makkelijk checken of je koppeling versleten is. Rij in de 5e versnelling en laat het toerental zakken tot 2000 rpm. Je rijdt dan iets van 80,90 km uur denk ik. Geef dan VOL GAS. Als je eerst je motor hoort brommen en er gebeurt niks en pas na een, twee, seconden gaat ie versnellen dan is je koppeling versleten.[/quote]
Wel een heel omslachtige methode... zelf bedacht ?

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Een versleten koppeling hoeft niet alleen in te houden dat hij slipt. Veren in de kopp. plaat bijv. of drukgroep zelf.
Het kan ook zijn dat het aanligvlak kopp.plaat van het vliegwiel "hete" plekken heeft.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ik wil je absoluut niet beledigen,als je iemand anders in je auto laat rijden heb je dit dan ook??[quote=ton.minten]ik heb een peugeot 307 hdi 90 pk , bij het weg rijden in de eerste 3 versnellingen laat ik de koppeling op komen en dan bijna helemaal boven in laat ik hem los en dan schokt hij na in de overige versnellingen doet hij dat niet is vaak vervelend omdat het net een begineling is die de koppeling te vroeg los laat.

wie er kent dit en wat zou dit kunnen zijn. ik hoop niet de volgende horror peugeot.[/quote]

plasmaman (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=plasmaman]Je kunt heel makkelijk checken of je koppeling versleten is. Rij in de 5e versnelling en laat het toerental zakken tot 2000 rpm. Je rijdt dan iets van 80,90 km uur denk ik. Geef dan VOL GAS. Als je eerst je motor hoort brommen en er gebeurt niks en pas na een, twee, seconden gaat ie versnellen dan is je koppeling versleten.[/quote]
Wel een heel omslachtige methode... zelf bedacht ?[/quote]
Zelf aan den lijve ondervonden. Ik heb ooit een auto gekocht en de koppeling was dus bij de koop al versleten. Dat brommen deed ie altijd en ik wist niet wat het was. Totdat een maat op de achterbank zei: "hey, rij je een automaat"? "Nee, dus". Nou toen wist ik het wel. Maar het is een hele effectieve methode voor een leek om te checken of je koppeling slipt zonder naar een garage te rijden waar je weer arbeidsloon moet betalen voor het onderzoek.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ton, weet je ondertussen genoeg ??
Vooral deze is denk ik in jou gevel van toepassing.
[quote=hans4074]Een versleten koppeling hoeft niet alleen in te houden dat hij slipt. Veren in de kopp. plaat bijv. of drukgroep zelf.
Het kan ook zijn dat het aanligvlak kopp.plaat van het vliegwiel "hete" plekken heeft.[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ja dat klopt van die plekken maar dan zou je volgens mij dit toch alleen maar voelen bij het aangrijpen van de koppeling[quote=hans4074]Een versleten koppeling hoeft niet alleen in te houden dat hij slipt. Veren in de kopp. plaat bijv. of drukgroep zelf.
Het kan ook zijn dat het aanligvlak kopp.plaat van het vliegwiel "hete" plekken heeft.[/quote]

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij heeft Ton het daar over.

[quote=ton.minten]ik heb een peugeot 307 hdi 90 pk , bij het weg rijden in de eerste 3 versnellingen laat ik de koppeling op komen en dan bijna helemaal boven in laat ik hem los en dan schokt hij na in de overige versnellingen doet hij dat niet is vaak vervelend omdat het net een begineling is die de koppeling te vroeg los laat..[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ja maar dat is dan toch niet bij het aangrijpen,hij schrijft als de koppeling bijna helemaal bovenaan is,dan ben je toch al aan het rijden en dat voel je dan toch niet meer in de volgende versnellingen, en waarom niet meer in z'n 4 dan

Treb (0), 16 jaar geleden

En Robby, als het volgens jou geen versleten/defecte koppeling is. Wat zou het dan wel zijn? Het lijkt me dat de topicstarter dan meer gebaat is met eventuele andere opties.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

jaja maar ik val niemand aan,dit is gewoon proberen te achterhalen hoe en waarom,zoals ik hierboven geschreven heb denk ik dat het zit.

ton.minten (0), 16 jaar geleden

Nou Hans 4074 lijkt een oplossing te kunnen zijn en de vraag van Robby 10030 er rijd nog iemand in de auto en die heeft er nog meer problemen mee omdat ze minder rijd wat ik nog kan toevoegen is dat als de auto op juiste temeratuur is doet hij het minder gevoelig en een slipende koppeling is het niet want zijn trek vermogen is goed en produceerd geen extra onbelast geluid, het zit boven in het koppelings gedeelte van wanneer laat ik los en met hoeveel toeren schakel ik hem over, en dit geld alleen voor de eerste 3 gangen, maar ook met terug schakelen. dus als ik combineer geen gas geven en de koppeling helemaal los gelaten dan kan ik schakelen zonder de extra stoot en gaat de auto met de nodige snelheid vooruit zonder dat er iets gaat slippen.

en nog even wat plasmaman schrijft als je dat doet gaat het motormanagement protesteren en geeft aan uitlaatgassen, dit gaat na enige keren wel weg.

dank jullie alvast voor het mee denken.

Treb (0), 16 jaar geleden

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.