close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: koppeling vervangen en daarna probleem met krusaskeerring

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 110 PK

Hallo ! In febr 2009 is mijn koppeling + drukgroep volledig vervangen. Kosten 1200 euro. Direct hierna op vakantie gegaan. Tijdens de reis kwam de koppeling heel slecht vrij. Ik kon alleen rijdend de auto in zijn 1 zetten. Op bestemming heeft een monteur even gekeken en het koppelingspedaal met een ruk naar achteren getrokken. Toen kwam de koppeling weer vrij. Nu 10 maanden later, slipt de koppeling wanneer hard gas wordt gegeven. Ik hoor zojuist van de dealer dat de krukaskeerring lekt en zodoende olie tussen de koppelingsplaten komt. (het koppelingspedaal pakt overigens pas vrij hoog) De dealer meldt, krukaskeerring vervangen en koppelingsplaten vernieuwen. Kosten Wederom 1200 euro. Hij zegt dat dit probleem niet met de eerste vervanging van de koppeling te maken kan hebben. Ik geloof hier geen snars van. Kunt u mij raad geven wat te doen. Dank voor uw reactie. Hans

Geplaatst door

hato (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat heet pech hebben
als de keerring toen niet lekte en dus ook niet vervangen is kan dit gebeuren
er zit niets anders op dan de koppeling wederom te vervangen
laat ook t 2 massa vliegwiel controleren
de rubber dempers kunnen door de olie zijn aangetast
dan sta je over een paar maanden weer met een koppelings probleem

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

ik denk ook dat je hierin dikke pech hebt. Verbaas me trouwens wel over de kosten. ik heb net koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen en kwam bij de dealer op 800 euro uit.

crunch 0

14 jaar

De krukaskeerring zit achter het vliegwiel en als het vliegwiel er niet af is geweest dan is het onwaarschijnlijk dat de keerring beschadigd is geraakt bij het vervangen van de koppeling. Zolang het vliegwiel op z'n plaats zit kom je er simpelweg niet bij.

Het is erg wrang maar ik ben het met Jerry eens dat het een geval van extreme pech is.

Sommige garages vervangen de keerring preventief als de hele boel toch open ligt om de koppeling te vervangen. Op dat moment is het relatief makkelijk om de keerring te vervangen en zo'n ring kost maar 20 euro ofzo.

Als de keerring inderdaad lekt (en daar lijkt het inderdaad wel op) dan is de enige oplossing om alles weer los te halen en te vervangen. Dit is een hoop werk en kost een hoop tijd en daarom is de rekening zo hoog. (manuren)

Toch is 1200 euro wel heel erg veel geld voor het vervangen van een koppeling. Aan onderdelen ben je tussen de 250 en 300 euro kwijt. Ik heb deze klus ooit zelf gedaan in 6,5 uur bij een 406. Ik ben geen professional en het was de eerste keer dat ik een koppeling moest vervangen dus ik verwacht dat een professional met ervaring het sneller doet. (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

In het worst case scenario heb je dus 300 euro aan onderdelen betaald en 900 euro aan arbeidsloon. Als de garage ook 6,5 uur bezig is geweest dan hebben ze dus een uurtarief van 140,- euro per uur !!! En dat terwijl het meer voor de hand ligt dat een vakman zo'n klus in een uur of 5 doet en dan komt het uit op 180,- euro per uur.

Deze uurtarieven zijn volstrekt idioot, misschien niet voor een advocaat of een notaris maar wel voor een automonteur. Ik denk dat een redelijke prijs voor een dergelijke klus inclusief materiaal op zo'n 700 euro ligt. Ik zou er dus zeker niet weer opnieuw 1200 euro voor betalen !

TrafficBandit 0

14 jaar

ook een mogelijkheid is dat t 2 massa vliegwiel is vervangen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

een koppelings set = €650

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

dat is een gewone koppelings set
de topic starter heeft een andertype met 2 massa vliegwiel
en je kan geen appels met peren vergelijken

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Mijn auto heeft inderdaad geen dubbelmassa vliegwiel dus als de hierboven beschreven auto dat wel heeft dan zou dat mogelijk de 1200 euro kunnen verklaren. We gaan er dan dus vanuit dat het vliegwiel ook vervangen is.

In dat geval is de kans dat de keerring beschadigd is bij het vervangen van de koppeling wel groter. Als je met een koevoet of een grote schroevendraaier een vliegwiel probeert te demonteren dan heb je kans dat je de keerring sloopt. Er zijn helaas genoeg beunhazen voor wie een zware hamer het belangrijkste stuk gereedschap is.

Het probleem is alleen dat het als particulier nooit na te gaan is hoe een reparatie is uitgevoerd. Je kan niets bewijzen en feitelijk heb je dus geen poot om op te staan. Alsnog dikke pech dus.

Als je de auto laat repareren dan kan je vragen of ze de oude keerring voor je willen bewaren. Je kan aan een keerring makkelijk genoeg zien of hij door normale slijtage is gaan lekken of dat hij is gaan lekken doordat iemand er met een schroevendraaier in heeft staan poeren.

Een nieuwe keerring ziet er zo uit:

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Kr...[/img]

TrafficBandit 0

14 jaar

en met demontage zitten ze echt niet op de keerring
daar kom je pas bij als t vliegwiel eraf is
ik denk dat ie nog niet lekte
misschien een beetje zweten
als de monteur dan denkt valt wel mee
laat maar zitten
dan ben je nu de sigaar

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

misschien is die keerring wel vervangen geweest en is de nieuwe niet goed (recht) gemonteerd , dat gebeurd nog al eens en dan gaat de ring dweilen en na enige tijd uitlopen, of misschien is het loopvlak niet mooi gekuist , met keerringen moet je wel goed oppassen , ik heb al keerringen gezien die gewoon verkeerd waren gemonteerd.

Hooghe jozef 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.