Peugeot 309 GL Profil 1.4: Koppelingkabel

Bouwjaar: 1990

De kabel van mijn koppelingpedaal is gebroken, en ik heb nu een nieuwe kabel. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik kabel moet monteren aan het pedaal. Iemand nog tips?

Groetjes,
Sam

Fortron

Geplaatst door Fortron (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Jan5016 (0), 19 jaar geleden

Hallo Sam,
Ik heb pasgeleden bij mijn 205 deze kabel vervangen. Bij een 309 is dat exact hetzelfde. Om de oude kabel te verwijderen demonteer je deze eerst vanaf de hefboom (op versnellingsbak). Vervolgens zie je onder de rembekrachtiger de kabel naar binnen gaan. Daar waar de kabel naar binnen gaat zit een wit kuststof huls. Deze trek je naar buiten en schuift hem over de kabel heen. Om de kabel van het pedaal te krijgen kun je het pedaal het beste demonteren(kijk wel uit voor de veer aan het pedaal). Je kunt het oog van de kabel nu van de koppelingspedaal wippen. Vanuit de motorruimte kun je de kabel nu in zijn geheel naar buiten trekken.
De nieuwe kabel (dat was jouw vraag) kun je in omgekeerde volgorde weer monteren. Om deze aan het pedaal te bevestigen monteer je hem eerst weer in het gat onder de rembekrachtiger. Als je nu in het interieur kijkt bij de plaats van het koppelingspedaal, dan zie je het oog van de kabel zitten. Dat oog kun je nog een klein stukje verder naar binnen trekken waarna je het aan het pedaal haakt. Vervolgens monteer je het pedaal met de veer (veer moet 1 slag opgewonden worden). Het draadeinde van het andere uiteinde van de kabel trek je nu aan ( kabel kan dan niet meer van het pedaal schieten). Als laatste monteer je de kabel op de hefboom.

Gr. Jan ten Berge

Fortron (0), 19 jaar geleden

Hallo Jan,

De gebroken kabel hoefde ik niet los te maken van het pedaal, het kunstof deel (hoe verzinnen ze het, alles van de kabel is van metaal behalve dat deel) was afgebroken en reeds los, de gebroken kabel is reeds verwijderd van de hefboom.

Het zit 'm meer in het monteren van de nieuwe kabel,
ik ben andersom begonnen:
het eind wat aan de hefboom komt zit reeds vast, nu zit enkel nog met dat pedaal. Er zit inderdaad een gat onder de rembekrachtiger, dit lijkt naar boven te lopen en niet naar beneden, klopt dit?

Ik zal je raad opvolgen en het op jouw manier proberen.
Zal later nog terug posten.

Groetjes,
Sam

Fortron (0), 19 jaar geleden

Overigens betreft het een lange kabel, er zijn 2 kabels voor mijn type. Deze gaat dus onder het motorblok door.


Groet,
Sam

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Waar hij de auto ingaat de buitenkabel een kwartslag kantelen.Soort van bajonetaansluiting.succes Oldtimer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.