Sinds we met onze peugeot partner door zeer zware regenbuien gereden zijn, komt het koppelingspedaal niet meer goed omhoog. Het kan toeval zijn wat het het slechte weer betreft, maar ik vermeld het er toch maar even bij.
Het schakelen zelf gaat allemaal prima, 0 problemen.
Alleen wanneer je hem helemaal intrapt, komt hij niet terug, en moet je hem even terug trekken, voor hij terug springt. En daarbij hoor je dan meestal ook een soort tik uit de buurt van de versnellingsbak. We denken aan de hulpkoppelingscylinder die niet meer goed is. We hebben wat teflon gespoten op de plek waar de hefboom de versnellingsbak uit komt, waar de tik leek te zitten. En het lijkt iets te helpen, hij schiet wat makkelijk terug.
zitten we in de goede richting te denken? En is zoiets zelf te vervangen? Of kan het ook gewoon vuil zijn dat er in is gekomen? Ik ben nog een beetje een leek wat dit betreft, dus alle hulp is welkom. Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het zwarte stifje + veer naast je koppelingspedaal nog wel goed? deze willen nog wel eens een probleem geven
Lijkt op een defecte drukgroep/lager.
monteer maar een nieuwe koppelingskabel...dingen gaan als warme broodjes....het zelfstellende mechanisme is kaduuk..
kabeltje kost rond de 45,= bij de dealer.
bedankt voor de reacties! Na onze teflon-actie en wat uurtjes wachten is het pedaal eigenlijk weer helemaal als vanouds geworden, dus er lijkt (voorlopig) niets aan de hand te zijn.
Nu is er wel al aardig veel gereden in de auto, dus zou het me niet verbazen als er binnenkort toch wat vervangen moet worden.. en dan weten we in welke richting we het moeten zoeken.
16 jaar
beter laat dan nooit: inmiddels is de kabel vervangen en dat was alle bij elkaar zo'n 100 euro. Sindsdien (paar dagen geleden dus) rijdt ie weer prima, dus dat lijkt inderdaad het probleem geweest te zijn.
16 jaar
te vroeg gejuicht: het probleem is weer net zo hard teruggekomen. Zoals gezegd is er geen probleem met koppelen en ontkoppelen, auto rijdt prima. Als je er een ptfe-spray in doet (daar waar de vork/hefboom uit de bak komt) en dit een nachtje laat staann, voelt het pedaal de volgende dag weer helemaal soepel, en rijdt ie dus ook heerlijk.
Ik ben er zelf 99% zeker van dat het om een defecte lager gaat, en de monteur die de kabel erin heeft gezet, denkt ook die richting. Mijn vraag aan u: hoeveel manuren zou zoiets moeten kosten? (vervangen van lagers)
En kost het ook meer tijd als ik gelijk drukgroep, druklager, koppelingsplaat laat vervangen? De monteur gaf mij 7 uren op hiervoor, maar dat lijkt me iets aan de hoge kant. Of is dit normaal voor deze auto?
16 jaar
zal niet zo veel aan mankeren qua manuren, is iets royaal...maar de monteur zal neem ik aan zichzelf indekken voorals het tegen zit..
het kost praktisch niks meer aan arbeidsuren als je de complete set laat vervangen, is eigenlijk ook wijsheid...de boel ligt immers open..dan ga je geen halve set vervangen..
7 uur is wellicht iets aan de ruime kant maar het is zeker niet overdreven. Helaas is het alleen mogelijk om bij het lager te komen door de hele versnellingsbak te verwijderen. Om dit te doen moeten de wielen van de auto, bodemplaat, spatbord er uit, wielophanging gedeeltelijk los, aandrijfassen uit het differentieel, alle elektronica, schakelstangen, koppelingszuiger e.d. van de versnellingsbak verwijderen en dan de bak loshalen en verwijderen. Dan kan je het lager en eventueel de rest van de koppeling vervangen en dan moet alles weer in elkaar. Ik heb dit zelf gedaan met een 406 en was 6,5 uur kwijt.
Ik zou overigens niet al te veel teflon in de bak spuiten want als dit op je koppelingsplaten terecht komt dan werkt je koppeling niet meer.
16 jaar
Ik heb dit zelf gedaan met een 406 en was 6,5 uur kwijt.
7 uur is wellicht iets aan de ruime kant
goh wat een verschil??
zal de prijs flink opjagen
4 a 5 uurtjes moet het klaar zijn, ligt er aan of alles een beetje makkelijk los gaat.
Zou gelijk wel een nieuwe set monteren, dus koppeling,drukgroep en lager.
De hefboom draait in plastic bussen, deze kun je beter ook vervangen.
Gr.
heel erg bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee (hoewel er tussen 4 en 6,5 uur nog wel een behoorlijk verschil zit?). maar ik ga maandag iig wat garage bellen en nu ik een idee heb wat het inhoudt, is dat wat makkelijker. En goedkoop zal het zeker niet worden, maar het is me wel wat waard, want verder is het een prima bakkie
16 jaar
Gewoon vervangen die zooi, meid!
De besparing van het geld en elke dag dat ge### weegt niet op tegen eenmalig een fiks bedrag aftikken en ELKE dag weer genieten van je bakkie...! ;)
16 jaar
helemaal met je eens! nog een dagje doorbijten en als ik hem terugkrijg is iedan (hopelijk) eindelijk weer goed. Ik kan niet wachten!
16 jaar
nou, de koppeling is vervangen voor 500 euro en hij rijdt weer als een zonnetje! De monteur heeft laten zien wat voor schade er was aangericht: op de plek waar de druklager het vliegwiel raakte, zat een diepe groef (in de rondte dus), van ongeveer 5 mm. Dus nodig was het zeker!
16 jaar
toch leuk dat je het laat weten
nog vel onbezorgde kilometertjes
16 jaar
zeker weten dat die feed back gewaardeerd wordt
en veel plezier met je auto
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar