auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Koude motor stottert bij nat weer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Bij nat weer en een koude motor of een bezoekje aan de wasstraat hapert de motor.

Als het regent en de motor is koud gebeurt het volgende:
Ik rijd de straat uit rijd 20kmpu en dan ineens lijkt de motor heel even geen benzine te krijgen. Koppeling in en weer gas geven lijkt tot dusver de oplossing alleen nu ben ik benieuwd naar de oorzaak.
Ditzelfde gebeurt namelijk na een bezoek aan de wasstraat.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Geplaatst door

Gerrit Vos (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat een van je lambdasonde is stuk probeer het zo dan kom je wel achter.
Laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken.
Let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!
Blijft de motor stabiel dan is er met de lambdasonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)
De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen.

Ramadanov 0

6 jaar

Bij een lopende motor met losgenomen lambdasonde is de kans heel erg groot dat het signaal vast blijf staan.
De motor-computer krijgt immers geen signaal meer door en kan dus ook niet meer regelen.
Voor wat betreft de motor-computer is de situatie losgenomen stekker gelijk aan lambdasonde nog koud.

oldford 0
badge

6 jaar

Het is niet te hopen dat er veel mensen gaan doen wat er in deze link te lezen is. Dat scheelt een hoop onnodige vervangingen.
Het hele verhaal loopt minstens 20 jaar achter en is voor een gedeelte nog foutief ook.

Wat bijvoorbeeld mist is dat dit verhaal slechts geld voor Zirconia sprong lambdasondes VOOR de kat en niet ERNA.
Bij Titanium lambdasondes wordt er met een compleet andere spanning gewerkt.
En breedband sondes geven niet eens een signaal in volts. En heel veel auto's hebben tegenwoordig zo'n breedbandsonde.

oldford 0
badge

6 jaar

Ik heb de sonde voor de katalysator bekeken en gemeten, ik kon hier geen duidelijke meting krijgen.
Vervolgens heb ik de connectoren ingespoten met contactspray omdat deze behoorlijk verweert waren.
Dit heeft aanzienlijk maar nog niet voldoende geholpen ik vermoed dat ik een dezer dagen toch een nieuwe sonde nodig heb.
Bedankt voor de hulp!!

Gerrit Vos 0

6 jaar

[b]Naar aanleiding van melding via "Opmerking voor problemcar team", opgelost gemeld.

Moderator Problemcar.[/b]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.