close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: koude start probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Beste techneuten,

Bij ongeveer 200.000 km startte mijn 306 1.9 diesel uit 2000 ineens op drie cilinders. Gloeibougies bleken het probleem. Nadat deze vervangen waren bleef de auto echter bij de start heel even op 3 cilinders lopen. Inmiddels staat er 320.000 op de teller (3 jaar later) en elke winter start hij slechter. In de zomer: 1 keer voorgloeien, starten, lopen. In de winter: afhankelijk van hoe koud het is tot drie keer voorgloeien en vervolgens lopen op drie cilinders, htegeen na een seconde of 5 over is. En dit is dus elk jaar een beetje slechter geworden.

Ik had eigenlijk verwacht de auto naar de sloop te rijden dit jaar, maar hij houdt het nog prima vol, dus wordt het tijd wat aan dit probleem te doen, want ik geloof niet dat hij komende winter uberhaupt nog gaat starten.

Ik lees elders op dit forum telkens weer over de klepspeling, maar waarom dan het verschil tussen warm en koud weer? Is die klepspeling minder (of juist meer?) als het buiten warmer is? Wat kost het bijstellen van de klepspeling ongeveer??

Verder loopt ie als een zonnetje :-)

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties,

Peter

Geplaatst door

pteekman (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Peter, dit duidt toch wel heel sterk op een aantal kleppen waarvan speling totaal onvoldoende is.
Het verschil tussen warm en koud is prima te verklaren: De kop (aluminiumlegering) zet meer uit dan de kleppen zelf (staal) , dus bij hogere temperaturen is er weer iets speling.
Deze DW8 dieselmotor is zeer duurzaam, maar de klepspeling verloopt vrij snel zodat er meestal na plm. 100000 km problemen komen zoal jij beschrijft.
Merkwaardig is dat de voorganger, de XUD daar totaal geen last van had...
Naar de sloop is nonsens, gewoon kleppen laten stellen, evenueel te combineren met nieuwe distributie......

Beunhaas 1035
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.