Peugeot 205 turboD: koude start probleempje en toerenteller met kuren

Bouwjaar: 1992

Ik heb een 205td met hoge km-stand (meer dan 300 dkm) gekocht en er zijn twee probleempjes:

1. toerenteller stopt wanneer de auto 5 min heeft gereden
2. de koude start is niet wat ie wezen moet.

1. Ik heb de weerstand van de sensor op het vliegwielhuis door-
gemeten en deze bedraagt koud zo'n 175 Ohm en warm meer dan
600 Ohm. Ik heb een nieuwe besteld bij Peugeot, misschien
dat anderen dit ook al eens ervaren hebben dan hoor ik dat
graag.

2. De koude start is niet helemaal wat ie wezen moet, als de
motor eenmaal gelopen heeft dan hoef ik bij een tweede start
niet meer te gloeien. Ik heb de gloeibougies getest en deze
gloeien en blijven ook een tijdje gloeien wanneer het lampje
op het dashboard al uit is gegaan. Wel vind ik dat het lang
duurt voordat de gloeibougies echt heet worden eigenlijk pas
nadat het lampje is uitgegaan.

Bij voorbaat dank,

Rene

rene9548

Geplaatst door rene9548 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Mussotje (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat doettie als je stomweg langer wacht, dus ook als het lampje al uit is nog even niet starten en pas een poosje daarna??
Ik heb ook zo een situatie (ander merk) en heb aangeleerd langer te wachtten, aan het systeem kon ik ook niets vinden, en het voorgloei time relay is me te kostbaar om te vervangen wat ik door langer te wachtten dus heb opgelost

rene9548 (0), 19 jaar geleden

Langer wachten heeft inderdaad een beter (goed) resultaat maar ik denk wanneer het kouder wordt dat het dan ook steeds moeilijker zal gaan.

Gr.

Rene

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Klepspeling controleren.En even met de dealer overleggen of wel het juiste type gloeibougie is gemonteerd.(Boschnummer controleren.)

rene9548 (0), 19 jaar geleden

In mijn 205td zitten geen Bosch maar Beru (205 / 100211133 11V)gloeibougies. Ik ga maar ens op internet zoeken of dit wel de juiste zijn. Zodra ik de toerenteller weer werkend heb dan zal ik de klepspeling even nalopen. Is er nog een manier op de sim plaatjes zonder speciaal gereedschap of het verwijderen van de nokkenas zelf te uit te wisselen.

Bij voorbaat dank,

Rene

stranger (0) PRO, 19 jaar geleden

gloiepitten kan een bosch dienst zo omnummeren naar bosch gloeiers.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

en kleppenstellen zonder de nokkenas te demonteren gaat niet.

rene9548 (0), 19 jaar geleden

Ik heb de toerenteller gemaakt middels het vervangen van de sensor. Ook heb wat dingen m.b.t. tot de vervroeger op de pomp (speciaal voor turbo) nagekeken en afgesteld.
De klepspeling is voor 1 inlaat inderdaad incorrect (0.05) maar de speling voor de overige kleppen ligt redelijk binnen de marges. Ook heb ik gezien dat de nokkenas inderdaad verwijderd moet worden wanneer ik de sims wil bereiken.
Ik heb het vermoeden dat het toch een gloeiprobleem is ondanks dat het de juiste type bougies zijn. Het betreffen 2 fase bougies, de eerste fase is het opwarmen gedurende 7 sec. (van het lampje op het dashboard) en de tweede fase zou moeten zijn wanneer de motor gestart wordt (+/- 30 sec). Nou wil de auto wel goed aanslaan als ik de volledig 30-40 sec voorgloei. Ik heb met een voltmeter de spanning over (alle) gloeibougies gemeten en deze betreft +/- 9 V. Elke bougie heeft een weerstand van +/- 1 Ohm. Ondanks dat V/R=I (+/-9 A) heb ik ergens anders gelezen dat elke gloeibougie zo'n 12 A trekt. Ik durf het niet aan om met mijn multimeter (10 A gezekerd) de stroom door de gloeibougie te meten.
Alvast bedankt voor de gedane adviezen wellicht zijn er nog meer suggesties m.b.t. de bovenstaande informatie.

Bij voorbaat dank,

Rene

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Toch de kleppen maar eens stellen.

rene9548 (0), 19 jaar geleden

Ik heb de gloeibougies nogmaals nagelopen en ze worden na +/- 20 sec gloeien allemaal roodgloeiend. Dus ik zal inderdaad de kleppen moeten stellen ondanks dat maar 1 inlaat echt afwijkt. Ik wist niet dat het zo'n verschil kon maken.
Ik heb geen ervaring met het vv van sim plaatjes, weet een van jullie misschien of dat deze los verkrijgbaar zijn ?

Gr.

Rene

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja, gaan meen ik per 0,05 mm dikteverschil,dus opmeten, demonteren, dikte oude plaatjes opmeten,dikte nieuwe plaatjes berekenen,tolerantie 0,05mm,geheel weer monteren.ZORGVULDIG WERKEN. succes Oldtimer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.