auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Koude start stottert de motor/ geen vermogen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Beste leden,

Voor mijn vriendin een jaar geleden de 307 2.0 16v ew10j4 2002 gekocht. De auto heeft 6 maanden probleemloos gereden.
Nu echter met wen koude start na een nacht slapen of 8 uur gewerkt hebben stottert / pruttelt de auto en kan geen vermogen creeeren.. ene keer duurt dit 30 sec andere keer een aantal minuten.
Wij hebben om deze reden advies aan een kennis die peugeot citroen sleutelt en is ook al naar peugeot nefkens huizen geweest hiervoor.. die gaf de reactie dat dit hoort bij de auto..
Op zijn advies vervangen:

* klepstoters. Week lang plezier van gehad.
* 5w30 olie i.p.v 10w40 ( meer kracht lijkt het op. Rijd fijner weg tussen 0 en 40. Haperde wat met 10w40. )
* bobine + bougies vervangen. Geen effect
* distributieriem timing gecontroleerd.
* druk van de cilinders gecontroleerd.
* gasklephuis is gereinigd. Geen effect
* injectoren vervangen.( Dit gaf voor een dag een heerlijk rijdende auto.) Na een dag ermee gereden te hebben weer ellende met koude motor.
* update uitgevoerd. Geen effect.
* krijgen bijna telkens opnieuw de melding storing uitlaatgas. Die melding was ook steeds weer weg als er wat vervangen was..

Tot op heden veel vervangen op advies, nog geen baanbrekende oplossing..

Heeft iemand van de leden enig idee wat er hier gaande kan zijn.. het is enkel als de motor echt koud is.. heel af en toe als je rijd van 0 naar 40 km/h dipje als je afgeremd bent voor een stoplicht of opkomende file..

Geplaatst door

Marcel87 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste , plaats eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .( mag ook via de E-mail ) . Kan ik even " in " uw auto kijken .
Ik zeg er alvast bij dat de RFN motor een bekende is welke dit soort " problemen " kan geven .
Hij had het , volgens uw vriendin , 6 maanden probleemloos gedaan ? Dan moet er nu toch iets zijn .
U kreeg de melding : storing uitlaatgas .
Is de storing toen uitgelezen ? Wat was ( waren ) de P code,s en de bijbehorende variabelen ? Erg belangrijk in dit soort zaken .
Zijn de storingscode,s in het logboek ( dealerwerk ) ook uitgelezen ?
Vraag na het uitlezen ALTIJD om prints van de storingen met variabelen . Sommige dealers geven deze informatie liever niet weg . Heeft u recht op en voor betaald .
Hoe meer info aangeleverd , des te minder hoeft er ( zoals nu al is gebeurt ) gegokt te worden op wat het kan zijn .

Inderdaad 6 maanden heeft haar auto goed gereden. Vanaf toen tot nu steeds iets vervangen.. steeds helpt het bij sommige dingen even. Ik hen vandaag de luchtpomp even open gehad.. dit omdat ik vandaag haar auto even mee had. Ik zag dat zekering 16 in motor ruimte stuk was. Luchtpomp van binnen geoxideerd als ik het goed zeg. Geen idee of dit een groot probleem is of kan zijn..chassisnummer: 82629392.

Marcel87 0

6 jaar

Probeerde een foto van de foutcode te uploaden is mij volgens mij niet gelukt helaas ben hier nieuw. In ieder geval de p0410 $10 generiek secundair lucht systeem onjuiste werking p4010.
Voordat we de injectoren hadden vervangen de p0203 verstuiver 3e cilinder n32 storing in stroomcircuit. Misschien dat je hier meer mee kan?

Marcel87 0

6 jaar

Hallo ,
Er is inderdaad al veel vervangen / uitgevoerd waarbij het resultaat soms niet merkbaar is , maar soms ook wel een ( tijdelijke ) verbetering .
Wat ik eigenlijk mis in uw hele verhaal is de inleer / reset procedure van de EGR en de smoorklep met daarbij de adaptive functie,s voor de motor ECU .
Dit moet na bijna alle wijzigingen welke aan de motor zijn toegebracht worden uitgevoerd . ( Update - gasklephuis - injectoren )
Veel bedrijven ( zelfs dealers ) weten dit niet , of vinden het te veel werk .
Uw motor , uitgerust met een Magneti Marelli met een 4MP2 systeem ( er bestaat ook een 6LP systeem ) is hier zeer gevoelig voor .
Hierbij de uitleg welke u en uw kennis gewoon kunnen uitvoeren .

Koelvloeistof temperatuur lager dan 30 graden .
Alle verbruikers uitzetten ( airco op OFF )
Wis de storing in de motor ECU .
Zet het contact uit en daarna weer 15 seconden aan .
Zet het contact 15 seconden af .
Zet het contact weer 15 seconden aan en luister of u de EGR klep een aantal keren hoort klikken . ( indien niet , bovenstaand nogmaals herhalen ) .
Start de motor zeer kortstondig , zonder dat de motor aanslaat . ( 1 a 2 slagen rond is voldoende )
Zet het contact af en wacht 12 minuten . ( Dit noemen we einde Power Latch )
Zet het contact 15 seconden aan en start daarna de motor .
Laat de motor stationair warmdraaien tot de koelventilator inslaat .
Maak daarna direct een proefrit waarbij u in de 2e - 3e - 4e of 5e versnelling het toerental boven de 4000 t/m laat komen waarna u het gaspedaal loslaat en de auto / motor zonder een pedaal aan te raken laat terugvieren naar 1500 t/m .
Herhaal dit ( indien mogelijk ) een paar keer , en het liefst in meerdere verschillende versnellingen .
Dit voor het inleren van de onderbreking van de injectie.
En dan nog de luchtpomp ( IAE ) ( P0410 met defecte zekering )
Hierdoor gaat uw diagnoselampje branden .
Het heeft eigelijk geen effect op het lopen van de motor , het is een milieukwestie .
Indien de motor vastzit , deze vervangen en dan als advies ( van PSA )ook de klep aan de cilinderkop .
Succes .

P.S , Ik heb u nog enkele ( prive ) vragen gesteld via de E-mail .

Beste rene ,

Op me privemail helaas geen mail ontvangen tot op heden..

Marcel87 0

6 jaar

Bericht gestuurd naar het door u opgegeven adres op deze site.

M_stylo0@live.nl de 2de o is een nul ( wss jong moest wat verzinnen )

Marcel87 0

6 jaar

@Rene Roolvink wat me echter op viel op weg net is dat haar dagteller zegt nog een km of 48 kan rijden maar haar benzine tank nog voor 9/10de vol zit... heeft dit enigszins nog ergens verband? Vacuum in de tank metertje bij tank die blijft hangen? Of is dit weer aan onafhankelijk probleem?

Marcel87 0

6 jaar

Na het tanken de meters wel gereset ? ( lang indrukken van de rechterknop van de ruitenwisser ) Ik neem aan dat u de teller op het Multi functionele display bedoeld .

Ja correct die bedoel ik inderdaad

Marcel87 0

6 jaar

De bobine is deze v.v voor een originele? Of een imitatie ding. Klepstoters komen ook vaak voor. Olie ververst onlangs ook?
Gr jw

j@n-willem 0
badge

6 jaar

Ja correct heb alle onderdelen opgehaald vanaf de peugeot vandaan. Krijg daar korting via me werk. Olie + oliefilter nieuw. Addictief bij de oude olie gedaan voordat ik de nieuwe erin deed. Vervolgens de nieuwe olie nog eens afgetapt en weer opnieuw nieuwe olie erin en toen pas ook het nieuwe filter gemonteerd.

Marcel87 0

6 jaar

Klepstoters zijn ook allemaal vervangen

Marcel87 0

6 jaar

@rene sorry voor het late bericht. Vanmorgen pas weer de vrouw haar auto in gebruik gehad. Helaas hikke stoot puf puf en zelfs uitvallen. Dit was nog niet eerder gebeurt.. geen tijd gehad om hem uit te lezen. Zal dit snel even doen wanneer er even tijd voor is.

Marcel87 0

6 jaar

@ rene de auto weer uitgelezen geen foutcodes gevonden.. echter de. Zekering nummer 16 in de motorruimte ligt er weer uut. Mag er denk ik stiekem vanuit gaan dat de pomp ze werk niet meer doet?

Marcel87 0

6 jaar

Hallo Marcel . Deze pompen gaan vaak stuk .( zitten op meerdere modellen / uitvoeringen ) .
P0410 is de juiste defectcode hiervoor.
U zou nog even zelf kunnen controleren of de pomp " vast " zit . Is het schoepenwiel nog handmatig te draaien ?
Of zelf even een stukje bedrading maken ( met zekering er tussen ) en deze rechtstreeks aansluiten op de pomp en de + en - .

Schoepenwiel heel vrij stroef/zwaar nog wel te draaien.. weet niet of die soepel hoort te draaien.

Marcel87 0

6 jaar

Ja , moet soepel draaien . Net als een ventilator .

Dan is deze echt aan gort ben ik bang.

Marcel87 0

6 jaar

De 2002 2.0 16v 307 benzine.

* Klepstoters via een maat bij ons laten vervangen bij garage v d meij.
* Inlaat kanaal gespoelt
* Injectoren verwisseld ( weinig tot geen invloed bij 1 van de klepstoters ging de melding mee. )
* Brandstofpomp en alles wat eromheen ( onder de achterbank ) verwisseld voor nieuwe.
* 5W30 olie erin Motor Oil 5W-30 Premium Synthetic C2 Citroën / Peugeot van merk MPM.
Nu hadden wij bij Citroen van Beers afgelopen jaar secondaire luchtpomp laten uitprogammeren en het gasklephuis laten reinigen en opnieuw laten inleren. Een 3 kwart jaar probleemloos gereden en nu opnieuw het probleem naar voren gekomen.

De auto verliest nu ook vermogen bij het bereiken van 4000 toeren tijdens het rijden net of er een begrenzer op gaat.

* Nu geeft onze auto de foutmelding Injector cilinder rij 1,2 en nummer 3.
Meestal geven ze 1 en 3 tegelijk aan of 2 en 4 maar bij deze helaas niet het geval.

Kan iemand mij een richtlijn geven?
Ze nevelen netjes dus ben echt even benieuwd.

Het probleem lijkt ook echter te beginnen als je soort klep hoort open gaan. een doffe kliktik 1 x zeg maar..
Als we de airco uitzetten is het probleem al minder maar dat komt natuurlijk omdat er dan minder gevraagd word van de auto.

Marcel87 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.