auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207: Krackt in newton voor wisselen velgen

Bouwjaar: 2010

Hoe kan ik er achter komen wat de newton kracht is op een momentsleutel om mijn lm velgen te wisselen naar stalen velgen met winterbanden
Alvast bedant
Jorg

Geplaatst door

Sjors1969 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stalen velgen op 100 Nm. Zit je altijd goed bij een 207. Mits je de juiste bouten/moeren gebruikt. Bouten/moeren voor lichtmetalen velgen zijn niet altijd vanzelfsprekend geschikt voor stalen velgen.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Dank je wel voor je reactie. Ik heb de originele bouten nog van de stalen velgen dus die ga ik gebruiken. Hoeveel Nm moet ik dan aanhouden voor de lm velgen van het voorjaar.
Of kan ik dit ergens opzoeken.

Sjors1969 0

13 jaar

Je kunt het zelfde koppel aanhouden.. Belangrijk is echter: Doordat het vlak waar de velg tegen de naaf moet passen bij verschillende wielen anders is zul je de roest en of het vuil weg moeten halen. Zorg ervoor dat de naaf volkomen vlak is op het pasvlak. verwijder ook de oxidatie op het pasvlak van de lichtmetalen velg. De schoongeschuurde delen kun je heel licht invetten, zodat je de volgende keer minder werk hebt. Omdat je verschillende bouten moet gebruiken, is het ook belangrijk om zonder gemonteerde velg te controleren of de bouten zonder zwaar te gaan voldoende ver in de gaten gedraaid kunnen worden. Eventueel roest of vuil met de staalborstel verwijderen en een minimale hoeveelheid olie in de gaten doen, zodat de bouten netjes kunnen worden aangedraaid. Zorg ook dat de conische delen van de bouten en de velgen roestvrij,schoon en lheel licht gesmeerd zijn. De wielbouten kruislings met het juiste koppel vastzetten, terwijl het wiel nog vrij hangt. (deze wielen lopen nu niet meer los... Je kunt altijd na 1000 km de spanning van de bouten nogmaals controleren. Dan kom je erachter dat je het in 1 keer goed hebt gedaan.

Ik heb altijd begrepen dat je de bouten 'droog' moet vastzetten. (?) Het lijkt me dat het aanhaalkoppel ook anders wordt als je het vet, dus glad maakt...
Groet,
Bert

Treb 0

13 jaar

Het is inderdaad niet gebruikelijk om de schroefdraad te smeren, de moeren/bouten moeten echter wel probleemloos draaien over de schroefdraad. Grondig schoonmaken kan dus wel. De conische/platte pasvlakken van de bouten/moeren moeten ook vrij blijven van vuil, roest en vettigheid. Dit alles om een correct aanhaalmoment te waarborgen.

jopiekees 0
badge

13 jaar

???

mvg Cor

Sorry Cor,

Het was niet mijn bedoeling om je onderuit te halen. Ik baseer mij op de technische voorschriften zoals die gelden in onze werkplaatsdocumentatie en de adviezen van fabrikanten van velgen. Op lezingen zijn deze punten naar voren gekomen. Een enkele keer werd er gezegd dat als men de schroefdraad smeert, de aansprakelijkheid van de fabrikant vervalt. Mocht er dus bij een ongeval door een aflopend wiel een onderzoek volgen, en men treft vet op de schroefdraad aan, dan zal er een lastig verhaal volgen. Om dit te voorkomen voelde ik mij verplicht om even in te haken.

Toch bedankt voor je bijdrage, ik hoop dat Sjors1969 hier iets mee kan.

Mvg. Jopiekees

jopiekees 0
badge

13 jaar

Je hoeft je niet te verontschuldigen, Kees. ik ben er in geinteresseerd.

Hoe moet je omgaan met het volgende. Tegenwoordig gaat men minstens 2 keer per jaar velgen verwisselen, zomer en winterbanden,
Je bent het waarschijnlijk met me eens dat spannig waarmee de velg op de naaf zit, bij eenzelfde koppel anders is wanneer de ene bout zwaarder gaat dan de ander.

Er zal dus een oplossing moeten zijn voor het probleem wat ontstaat doordat de zomerbouten korter zijn dan de winter (of andersom)

Mij lijkt een druppeltje olie geen kwaad te kunnen, maar zal de zaak alleen maar positief beinvloeden.

Overdaad schaadt, Maar buiten het gebruik van vet in blinde gaten, kan ik me niet voorsllen waarom de bout los zal lopen als hij gesmeerd is.

Heb je wel eens vernomen welk argument er toe leidde dat de schroefdraad niet gesmeerd mocht worden?

mvg Cor.

Jongens, waar gaat dit over?
Ik draai al 35 jaar met de hand wielbouten vast van alle mogelijke vehikels en wielen en de enige keer (zegge en schrijve) dat ik een losgelopen bout moest natrekken was toen mij vrouw het reservewiel erop had moeten ztten...

NONDISCUSSIE

Beunhaas 1175
badge vip badge

13 jaar

Wat ik er van weet is dat hij niet gesmeerd mag worden omdat je anders te strak aanhaalt. Van Sytze en Henk Nobach (zij zijn er helaas niet vaak meer, hier op Problemcar) leerde ik het volgende:

[quote]Nog ff over het vet aan de bout: Henk heeft wel degelijk gelijk met zijn reactie op een droge bout. Ik denk welliswaar niet dat dit de oorzaak is bij dit probleem. Als wij roestige wielbouten hebben maken we ze gangbaar met kruipolie en dan met een doekje weer droog maken, maar als je er kopervet op smeert dan kun je de bout alsmaar vaster zetten zonder dat ie tegendruk geeft. Je zal de bout dus veel te vast zetten ook al gebruik je een momentsleutel.

met vriendelijke groet,

Sytze[/quote]
Bron: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Tegenwoordig gebruik ik nu geen vet meer gebruik (eerder wel). Maar blijkbaar is het niet eenduidig, ik ben benieuwd. En ik ben ook nieuwsgierig of je het aantrekkopppel moet aanpassen als je wel of niet vet gebruikt.
Groet,
Bert

Treb 0

13 jaar

Als de bout of moer aanligt en je dan vastdraait met een bepaald moment dan maakt het geen enkel verschil in de mate van verschil in het vastdraaien.
draad moet schoon zijn en soepel draaien, borstel het altijd schoon en doe er een heeeeel klein beetje kopervet op, dit gaat oxidatie tegen en zorgt dat het ook na een paar maanden weer los te halen is.
Verder is alles wat ik hier boven lees een fabel, dat gaat pas tellen bij hogesnelheidsvoertuigen of voertuigen waarbij afwijkende montagemiddelen verreist zijn, niet bij burgermans auto.
Kan het dan nu gesloten worden ??

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Ik vind het anders heel leerzaam.
Bedankt.
Groet,
Bert

Treb 0

13 jaar

[quote=C.Jonker]Als de bout of moer aanligt en je dan vastdraait met een bepaald moment dan maakt het geen enkel verschil in de mate van verschil in het vastdraaien.[/quote]
Dat zie je totaal verkeerd.
Waar het om gaat is de spanning in de bout na het aandraaien, daarop een een boutverbinding ONTWORPEN.
Het aandraaimoment is daar slechts een hele ruwe afgeleide van omdat de wrijving, met name onder de kop daarbij een overheersende rol heeft.
Dat is ook goed omdat kopbouten zijn ontworpen op een grote wrijving tussen kop en velg, tegen loswerken
Ergo> je hoeft het niet erg nauw te nemen, hooguit bij extreem licht uitgevoerde velgen kan het nut hebben om er wat aandacht aan te besteden.
Vet op de bout is okee, onder de kop niet.

Beunhaas 1175
badge vip badge

13 jaar

[quote=Beunhaas]Jongens, waar gaat dit over?
Ik draai al 35 jaar met de hand wielbouten vast van alle mogelijke vehikels en wielen en de enige keer (zegge en schrijve) dat ik een losgelopen bout moest natrekken was toen mij vrouw het reservewiel erop had moeten ztten...

NONDISCUSSIE[/quote]
Natuurlijk kun je de wielen altijd zodanig vastzetten dat ze niet los gaan zitten. Vooral als je de zaak forceert. De oorspronkelijke vraag van sjors 1969 was helemaal niet zo stom. Vroeger moest er elke 10.000 km wielen gewisseld worden. Ik heb daar veer ellende door zien ontstaan, omdat men ze telkens opnieuw een zet gaf totdat de velgen en soms de naven vervangen moesten worden. In die tijd was het ook gebruikelijk dat men onderweg een lekke band kreeg. En de bouten waren dan niet los te krijgen. Ik weet wel we leven nu in 2011. Maar ik vind het mijn eer te na om iemand zijn velgen en of bouten verrot te laten draaien, nadat hij gevraagd heeft hoe vast de bouten moeten zitten..

Maar goed wat mij betreft ook einde van de discussie.

Ik ben het met Cor eens.
Een klein beetje vet kan absoluut geen kwaad.
Daarbij zonder vet zal een bout eerder vastlopen op de schroefdraad en/of blokken op de draad met als gevolg het helemaal niet vast zitten op 100 newton.

primera p11 0

13 jaar

[quote=Treb]Wat ik er van weet is dat hij niet gesmeerd mag worden omdat je anders te strak aanhaalt. Van Sytze en Henk Nobach (zij zijn er helaas niet vaak meer, hier op Problemcar) leerde ik het volgende:

[quote]Nog ff over het vet aan de bout: Henk heeft wel degelijk gelijk met zijn reactie op een droge bout. Ik denk welliswaar niet dat dit de oorzaak is bij dit probleem. Als wij roestige wielbouten hebben maken we ze gangbaar met kruipolie en dan met een doekje weer droog maken, maar als je er kopervet op smeert dan kun je de bout alsmaar vaster zetten zonder dat ie tegendruk geeft. Je zal de bout dus veel te vast zetten ook al gebruik je een momentsleutel.

met vriendelijke groet,

Sytze[/quote]
Bron: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Tegenwoordig gebruik ik nu geen vet meer gebruik (eerder wel). Maar blijkbaar is het niet eenduidig, ik ben benieuwd. En ik ben ook nieuwsgierig of je het aantrekkopppel moet aanpassen als je wel of niet vet gebruikt.
Groet,
Bert[/quote]
Ik kan het niet laten. Ik heb ook eens naar de topic gekeken welke hierboven genoemd wordt.. mij valt op dat het daar aanhaalmoment 12 tot 13 moet zijn. terwijl een zelfde dikte van bouten en een zelfde spoed van schroefdraad gebruikt wordt. het verschil van 2 a 3 kg/m moet dus de extra weerstand van de droge wielbout bij lichtmetalen velgen compenseren. Het vlakke, of conische deel heeft een veel grotere oppervlakte dan het randje bij stalen velgen en dus een grotere weerstand. Extra oxidatie op die plek op de velg zal nog meer weerstand geven. Maar het smeren van de pasrand juist een verminderde. Het gevolg kan zijn dat wanneer je een bout met een norm van 10 vastzet met 13 je de velg, bout of naaf al aan het forceren bent.

[quote=C.Jonker]Als de bout of moer aanligt en je dan vastdraait met een bepaald moment dan maakt het geen enkel verschil in de mate van verschil in het vastdraaien.
draad moet schoon zijn en soepel draaien, borstel het altijd schoon en doe er een heeeeel klein beetje kopervet op, dit gaat oxidatie tegen en zorgt dat het ook na een paar maanden weer los te halen is.
Verder is alles wat ik hier boven lees een fabel, dat gaat pas tellen bij hogesnelheidsvoertuigen of voertuigen waarbij afwijkende montagemiddelen verreist zijn, niet bij burgermans auto.
Kan het dan nu gesloten worden ??[/quote]
Om de (deskundige) bijdragen hierboven als een fabel af te doen, vindt ik niet gepast. En een correct aanhaalmoment is absoluut niet alleen van toepassing op hoge snelheidsvoertuigen. Vanuit de fabriek worden bouten en moeren ZONDER vet aangehaald, daarop zijn dus alle andere aanhaalmomenten gebaseerd, dus ook voor evt. wintervelgen. Ga dus niet de mist in door een drupje of likje vet te gebruiken en daardoor af te wijken van het voorgeschreven aanhaalmoment. Let wel, bij een te groot aanhaalmoment (door vet) kunnen schade's ontstaan aan bijv. velgen, remschijven en naven. En ja, dit is inderdaad leerzaam. Het is niet voor niks dat er zoveel mensen reageren met verschillende visies.

Groet, Kees

jopiekees 0
badge

13 jaar

Leuke discussie!.
En als we het netjes houden ook nog leerzaam.
Kees,fabrieksaf is alles ook nog schoon en netjes en zal idd alles nog op het juiste moment vast gezet worden.
Maar bouten en draadeinden waar zich straatvuil,zand en beschadigingen op heeft afgezet zou ik toch schoonmaken en een klein beetje vet aandoen teneinde het juist moment weer te halen,een bout die blokt op straatvuil of beschadigingen en daardoor eerder op zijn moment zit zal uiteindelijk gewoon niet vast zitten en misschien uiteindelijk los kunnen raken.
ik bedoel ook een klein likje vet en geen bouten en draadeinden insmeren.

primera p11 0

13 jaar

Wij mochten vroeger op school proeven doen om de treksterkte van staal te bepalen. In het begin van het trekken rekte het materiaal uit, daarna werd het broos en daarna brak het. Als we de test stopten in het rek gedeelte behield de teststaaf zijn originele lengte. In het broze deel bleek de teststaaf in lengte te zijn toegenomen.
De kracht welke uitgeoefend werd liep tijdens het eerste deel lineair op. op de grens van het broos worden moest een behoorlijk grotere kracht uitgeoefend worden, echter de kracht welke nodig was om de test pen daarna te vervormen nam zeer snel af. het breken ging daarna vanzelf.
Een ervaren monteur heeft zodoende bij een goedlopende bout geen momentsleutel nodig om een bout netjes vast te zetten. Hij draait de sleutel tot de spanning van geleidelijk in extreem komt. Dan stopt hij direct. Het maakt niet uit of de bout, de schroefdraad in de naaf of de velg het verschil veroorzaakt. Hij voelt de grens.
Ook voelt hij dat er iets niet deugt.
Maar het is net als bij de timmerman die precies een bepaalde lengte of dikte kan aanwijzen. Als die nooit meer een duimstok gebruikt zal hij uiteindelijk een verkeerde maat gaan hanteren.

[quote=primera p11]Leuke discussie!.
En als we het netjes houden ook nog leerzaam.
Kees,fabrieksaf is alles ook nog schoon en netjes en zal idd alles nog op het juiste moment vast gezet worden.
Maar bouten en draadeinden waar zich straatvuil,zand en beschadigingen op heeft afgezet zou ik toch schoonmaken en een klein beetje vet aandoen teneinde het juist moment weer te halen,een bout die blokt op straatvuil of beschadigingen en daardoor eerder op zijn moment zit zal uiteindelijk gewoon niet vast zitten en misschien uiteindelijk los kunnen raken.
ik bedoel ook een klein likje vet en geen bouten en draadeinden insmeren.[/quote]
Ja, je hebt gelijk, het is een vereiste dat de schroefdraad schoon is en dat het spul goed draait. Goed schoonmaken is dus altijd oké, maar ik blijf het gebruik van vet (ook een klein beetje) afraden. Toch bedankt voor je bijdrage.

Groet,

Kees

jopiekees 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.