Hallo Allemaal
Mijn 106 heeft problemen met schakelen
In zijn achteruit krijg ik hem niet meer , en krijg ik een hels gekraak
Doe nu de motor maar uit en zet hem in zijn achteruit.
De auto laat zich ook moeilijk in zijn 1 zetten
De auto heeft ook af en toe bij normaal schakelen dat hij bv 2 3 of 4 een kleine tanden poetser weggeeft
De auto heeft ook de neiging om wanneer ik hem in zijn 1 start met ingetrapte koppeling weg te kruipen..
Daarnaast is het zo dat wanneer ik de koppeling helemaal intrap hij een ratelend geluid maakt.
Wanneer ik hem dan iets laat vieren is dit over
De auto heeft niet dat de koppeling slipt tijdens het rijden.
Wanneer ik de rem intrap dan slaat de motor af.
Wat hij ook nog heeft is dat bij een 90 graden bocht naar rechts ik geratel hoor.
Wat denken jullie de koppeling of de bak of beiden ?
Dan nog terug komen op het ratelen terug te komen
Volgens mij is de motor steun rechts boven ook wat aan het minderen
vr Groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou zo telezen is de koppeling de oorzaak waarschijnlijk de drukgroep dat wordt dus een nieuwe koppeling.
dat geratel zal een aandrijfas zijn deze kun je dan maar beter gelijk mee vervangen.
groetjes jan.
Dank jan
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het doorslippen altijd bij een koppelings probleem optreed.
Wat betreft de bak.
Dat tanden poetsen hoeft dus niet te betekenen dat de bak stuk is ?
Wat zijn dan wel echte bak problemen die op kunnen treden bij een 106 1.1 ?
vr gr
11 jaar
nou weet je als je koppeling niet goed vrij komt dan blijven de tandwielen mee draaien dus als je dan schakeld dan moeten eerst de tandwiel afgeremd worden dat gaat dan met gekraak om dat ze blijven draaien.
de bak die jij eronder hebt heeft niet zoveel problemen maar het meest wat bij een bak in het algemeen voor komt is dat de chychromes ring versleten is dan schakeld hij ook met gekraak.
maar dan heb je geen gekraak met inschakelen van de 1 of achteruit.
en geluiden uit de bak van lagers die stuk gaan.
dus in jou geval is het niet de bak maar let wel hoe langer je er mee doorrijdt hoe groter de kans op schade aan de bak.
groetjes jan.
Hallo
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Nu zit ik nog met en ding en dat is de bak olie.
Zat gisteren op een forum en daar stelde iemand het volgende.
In een Peugeot mag alleen minerale olie.
Anders zouden oa de tandwielen worden aangtast
Hoe denken jullie hier over ?
vr groet
11 jaar
klopt er moet speciale olie in de bak zorg dat je die erin doet om problemen tevoorkomen.
groetjes jan.
Dus ik kan de volgende olie
Coldax Automotive
Cyntetic oil
75W80 wel weer omruilen
vr gr
11 jaar
Hallo
Dit zelfde bedrijf heeft mij ook als koppelingssetje meegegeven QKT 2049 AF
Klopt dit wel ?
vr Groet
11 jaar
Ik snap niet dat jullie voor dit soort onderdelen niet naar een dealer gaan. Zo vaak als je hier leest dat het fout gaat via andere leveranciers. Als je het chassisnummer meeneemt, krijg je in eigenlijk 100% van de gevallen het juiste als het om dit soort onderdelen gaat. Zo veel prijsverschil zal er echt niet zijn, en ook al meegemaakt dat bijv. een kopp. set bij een dealer goedkoper is. Je koopt gelijk de juiste olie (in flacon) en óók gelijktijdig de glij-bus voor het druklager en de beide keerringen voor de aandrijfassen.
Hallo Allemaal
Zal nog even bijpraten over de koppeling.
Ondertussen zijn we begonnen met de reparatie van de koppeling.
Waren van plan om de bak er ondervandaan te halen
Toen de monteur zag dat de automatische koppelingskabel stuk was.
een nieuw kabel gehaald
En hoera de koppeling doet het prima.
Gelukkig heeft de bak de aanslagen overleefd en schakeld prima
Geen gekraak of wat dan ook.
Maar eerder toen de kabel nog niet was vervangen hoorde ik als de koppeling helemaal was ingetrapt een geratel.
Dit geratel is nu de koppeling dieper kan worden ingetrapt alleen nog luider geworden.
Als de koppeling op zijn diepst is is het op zijn luidst
Doch met het opkomen van de koppeling wordt het gekraak al zachter.
Om helemaal te stoppen wanneer de koppeling opgekomen is
Iemand een idee ?
vr groet
11 jaar
Dat is je druklager,die zul je moeten vervangen,en als de boel er toch af ligt,zou ik meteen de koppelingsplaat/drukgroep meepakken,doe je dat niet,dan kun je in de meeste gevallen binnen een half jaar weer.Vergeet je het druklager te vervangen,dan springt deze meestal vanzelf uit elkaar,en sta je langs de weg.
11 jaar
Dan is koppelen niet meer mogelijk zeker
11 jaar
zonder druklager in geen geval.
11 jaar
Dat de koppelingskabel stuk was kan ook heel goed worden veroorzaakt door een slechte drukgroep/koppeling.
11 jaar
Hallo allemaal
Dank voor de reacties
Nu moet de hele koppeing maar vervangen worden
Maar wat ik niet snap is het volgende
Dat het geratel op zijn ergst is wanneer er ontkoppeld wordt bij niet al te veel toeren
Wanneer ik het toerental dan opvoer dan wordt het geratel al en al minder
vr gr
11 jaar
Hallo
Ben benieuwd hoe straks als de bak er af is de hap er uitziet
vr gr
11 jaar
Alles werkt weer
De bak draait ook nog mee.
Geratel is gestopt na wat gerommel aan de koppelings kabel
10 jaar
nou mooi hamke ik hoop alleen niet dat je er een jaar me bent bezig geweest.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar