Peugeot 206: Krijg fuseepen van draagarm niet los

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Goede dag Forum-lezers,

Ik moet de versnellingsbak van mijn peugeot 206 uitbouwen om de koppelingsplaten te vervangen.
Olie van de bak is afgetapt, moer van de aandrijfas is los. Om de aandrijfas uit de wielophanging te krijgen moet de onderste fuseepen die aan de draagarm zit, uit de wielophanging gehaald worden. Deze krijg ik er niet uit. Ik heb hem ingespoten met kruipolie maar hij lijkt behoorlijk vast te zitten. Ik heb de remschijf ondersteund en een stuk opgetild maar krijg de draagarm niet naar beneden getrokken omdat de pen boven de fuseekogel niet uit zijn behuizing wil. De bout die de pen borgt heb ik uiteraard al verwijderd.

Heeft iemand tips om de fuseepen er wel uit te krijgen?

Hulp wordt erg gewaardeerd.

Groet

Hans Troost
[url=http://postimage.org/image/r8yxvr3u3/][img]http://s9.postimage.org/r8yxvr3u3/IMG_06...[/img][/url]

Hans1981

Geplaatst door Hans1981 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Wellicht iets in het spleetje slaan waardoor de fuseepen wat meer ruimte krijgt? Als de kant van het fusee niet los wil, kun je misschien de draagarm aan de andere kant los halen.

Hans1981 (0), 11 jaar geleden

Dag Richard,
Bedankt voor je reactie. Goede tip maar heb ik geprobeerd en heeft nog niet geholpen.


Weet iemand of er een hulpstuk te koop is om dit met een soort hefboom los te trekken?

Groet

Hans Troost

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Er zijn wel hulpmiddelen voor. Een vork. Deze: https://www.google.nl/search?q=fusee+vor...

Maar die ram je met geweld er tussen en je stofhoes kan je meteen afschrijven. De kogel zelf waarschijnlijk ook. En het is niet goed op de foto te zien, maar volgens mij zit die kogel vast in de draagarm waardoor je dus aan een nieuwe draagarm zou moeten.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Hans met die krik zet je een zijdelinkse kracht op die fuseepen . Wij hadden/hebben daarvoor het "garantie ijzer".Dit is een stuk gaspijp van 2mter die je op de draagarm legt en verder onder de voetenplaats van de bestuurder.
De onmisbare hulp zet draar kracht op terwijl jij op de draagarm TIKT !
Stel dat het allemaal toch niet lukt dan schroef je de draagarm er toch onderuit.
Succes.

kaleido 1 (1750) PRO, 11 jaar geleden

Krik onder de schijf uit , werkt averechts / tegengestelde kracht.
Dun beiteltje of schroevendraaier in de spleet tikken en dan de draagarm zoals punt zegt naar beneden duwen en klaar is hans .

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Hans dacht die krik als steun te plaatsen neem ik aan . Vaak is een klap met een blok hout in de richting van de versnellingsbak voldoende met neerwaardse kracht op die pijp.. Als toegift. Het schrijven duurt langer dan het demonteren van die Fuseepen.

kaleido 1 (1750) PRO, 11 jaar geleden

Zo blijven wij ook bezig.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Bij mijn Picasso had ik de draagarm aan één kant losgemaakt en het ging er zo uit.
Gr.

Fuelburner 001 (0), 11 jaar geleden

Ik ben benieuwd hoe het kan lukken, want ik heb er even geleden ook mee zitten vechten en heb toen gewoon de draagarm aan de andere kant losgemaakt..

Brum1467 (0), 11 jaar geleden

Eventueel kun je de verr opspannen met een veerspanner, zodat je de veerpoot omhoog kan. Je hoeft de draagarm dan minder ver naar beneden te buigen om de pen los te krijgen. Eventueel kun je voorzichtig met een kleine koevoet de pen proberen los te wrikken. Wel voorzichtig, want het rubber mag niet beschadigen.

Met die krik onder de schijf moet je uitkijken. Zodra de pen losschiet schiet d ekrik er ongetwijfeld onder vandaan.

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

Ik gebruik altijd een zwaar stootijzer die ik boven de draagarm langs schuif totdat deze met de punt net onder het carrosserie zit (waar ook een opstaande kunststof rand van de wielkuip zit dus daar leg ik een plankje hout onder).
Dan het stootijzer aan de voorkant van de auto iets optillen en dan met een harde "klap" naar beneden drukken.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/33/...][img]http://imageshack.us/a/img33/772/stootij...[/img][/url]

Voor het monteren van deze fuseekogel moet je ervoor zorgen dat de pin van de fuseekogel recht voor het gat zit waar deze in moet anders krijg je deze er nooit van z'n leven in.
Dus de ene persoon met bijvoorbeeld een stootijzer de draagarm omlaag duwen en de ander met een schroevendraaier (dus niet met je vingers, tenzij je er vanaf moet!!!!!) de pin in de juiste stand zetten.
Ook ervoor zorgen dat het metalen beschermkapje t.b.v. de fuseekogelhoes in de juiste stand staat, dit kapje heeft een lipje wat in het gleufje moet vallen.

Heb geduld en neem de tijd ervoor, zo blijft alles heel.

Beunhaas (520) PRO, 11 jaar geleden

Bout er helemaal uit wil ook wel eens helpen (de bout borgt de pen zolang hij er nog in zit)

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Wel jammer dat Hans niet meer reageert. Heeft hij de handdoek in de ring gegooid ?

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

Uiteraard de bout er ook uithalen want die blokkeert de fuseepen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum