Ik had begrepen dat dit gat naast de oliefilter zou zitten, vandaar mijn vraag, ik kon hem gewoon echt niet vinden.
Het wordt de eerste keer dat ik zelf een keerring op die plek vervang, en wil vooral zorgen dat niets van tijd afgaat.
Dus het plan is blokkeren, losmaken, tandwiel eraf(ding waar de distributieriem op zit en waar de pouli van de multi riem op vast zit), En zover ik begrepen heb kun je dan de keerring vervangen. En kan het tandwiel dan gewoon netjes terug (en maar op 1 manier zodat de markering op dezelfde plek blijft)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij mijn oude 206 heb ik een keer een distributieriem vervangen met alleen een blokkade van de nokkenas.
De krukas heb ik toen afgetekend (ik weet het, is niet super netjes nee).
Echter bij deze 206(waarbij ik achterstallig onderhoud aan het weghobbyen ben) wil ik het ten eerste goed doen, en ten tweede moet misschien de krukaskeerring mee vervangen worden en zal ik deze dus moeten blokkeren voor ik dat kan doen.
Nu lees ik overal op internet dat er een gat is waar een 5 mm inbus in kan waarmee je hem blokkeert. Nu heb ik alle gaten geprobeert en de motor handmatig rondgedraaid maar hij schiet nergens in om te blokkeren...
ik heb wat foto gemaakt en misschien kan iemand me vertellen wat ik fout doe.
[url=http://postimg.org/image/684gjhee3/][img]http://s17.postimg.org/684gjhee3/2015121...[/img][/url]
Nu ga ik er vanuit dat als hij geblokkeerd is, distributieriem eraf ligt dat het gewoon een kwestie is van de center bout losmaken en dat je hem er zo afpakt? waarna je bij de kurkaskeerring kunt?
Boven de startmotor zit een 6mm gaatje richting vliegwiel. In het nokkenastandwiel zit een 8mm gat richting cilinderkop. Even googlen op distributieriem 206 vervangen, vind je tekeningen en youtubefilmpjes ;). Ik hoop verder dat je weet wat je doet ;).
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=VCe7r-Ke...[/yt]
Ik blokkeer het door gewoon de wagen in zijn 5 de te zetten en dan trek ik zijn handrem op, de éne doet dat wel de andere niet; maar op deze manier geen problemen gehad.
Gr.
Jantje
9 jaar
bedankt voor de tips. Jan, jouw tip kan ik als aanvulling gebruiken denk ik! Maar ga hettoch maar proberen via het gat te doen.
Nog iemand die weet of dat het tandwiel er maar op 1 manier terug opkan? of dat die een verbinding is met ribbeltjes? Wil namelijk de markering die op dit tandwiel staat wel op de juiste plaats terughebben ondanks dat alles geblokkeerd is!
9 jaar
Het blokkeergat zit NIET boven de startmotor, maar idd aan de voorzijde, haaks op het blok achter het oliefilter richting vliegwiel. Zorg dat je goed licht in dat hoekje heb en je ogen open en dan vind je het gaatje vast en zeker. De krukas-poelie zit met 1 groef en spie op de krukas. Bij het weer terugzetten van de poelie moet je er op letten dat de groef recht tegenover de spie staat. Anders heb je kans dat de spie uit de krukas schuift.
haha, ik realiseer me nu pas dat de bak rechts van het filter zit en niet achter het blok... Laatste tijd veel aan het hobbyen geweest met een bmw E30 en een MX5 van een vriend.
Komt nu vast wel goed met zoeken!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar