close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 504: laadcircuit

Brandstof: Benzine, Motorcode: v6

Ik ben bezig met het restaureren van een 504, waarvan er brand is geweest in motorruimte en dashbord. Nu werkt in principe alles weer, alle bedrading vernieuwd. Alleen van het laadsysteem kan ik geen schema's vinden. Is een dynamo met een Df aansluiting, en ergens in de auto zou nog een een laadstroomregelaar moeten zitten. Nog niet kunnen vinden waar deze zich bevind.

Ook heeft deze auto op het instrumentenpaneel een "thermische" laadstroom meter. Waar op 4 aansluitingen zitten. 1 massa van de meter, 1 aansluiting voor verlichting van de meter. Maar de andere twee kan ik nog niet goed plaatsen. Iemand enig idee??? Zou er erg mee geholpen zijn, alle reacties en het meedenken stel ik op prijs.

http://img444.imageshack.us/img444/7604/...
http://img339.imageshack.us/img339/453/a...

Alvast bedankt

Geplaatst door

joost4 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De regelaar zit tegen het schutbord geschroefd achter de motor. ( zwarte box)
ongeveer zoals op de foto op de link hieronder.

http://62.15.226.148/tc/2008/11/22/10840...

De laadstroommeter op het dashbord meet enkel de spanning, geen stroom.
Df is het veld, weet allen niet meer of hij naar de + of naar de - regelde.
Indien je geen controlelamp laadkring hebt, moet je een weerstand zetten voor de voorbekrachting van de alternator. Ik denk dat daar het probleem zit. Aan de meters te zien is het een GL of GLD.

GOVA 0
badge

14 jaar

Er zit inderdaad ook nog een los controle lampje van de accu. Dus via dit lampje loopt de voorbekrachtiging van de dynamo, als ik heb.

De df regelt volgens mij naar - toe, omdat er op de df aansluiting 12 volt staat als deze onderbroken is. Dus logischerwijs als deze naar massa geregeld word, kan er een stroom lopen door de voorbekrachtigings-spoel.

En de laatstroom meter op dashbord regeld de spanning, weet je dan toevallig waarom deze 4 aansluitingen heeft. De massa en de lamp zijn me duidelijk. Maar twee posities voor de meter. Staan geen letters of coderingen bij. Enkel gekleurde rubbertjes. Rood en Geel. Is een meter van jeager.

Maar erg bruikbare tip over de regelaar. Erg bedankt!

joost4 0

14 jaar

Massa, + na contact , verlichting. Een vierde draad heb je niet nodig.
Kan je anders eens een foto plaatsen van de achterkant van de meter?

GOVA 0
badge

14 jaar

Ik heb geen duidelijkere foto's omdat de auto op mijn werk staat. Deze zijn vlug gemaakt met mijn telefoon.

Alleen vraag ik me af welke ik dan niet hoef te gebruiken. Erg bedankt voor je tijd alvast!

http://img26.imageshack.us/img26/4486/af...
http://img59.imageshack.us/img59/1456/af...

joost4 0

14 jaar

De voorkant van de meter geeft + & - aan.
Het is wel degelijk een ampere meter.
Stroom laden is + , stroom afnemen is - .
4 aansluitingen : massa + verlichting van de amperemeter.

[url=http://img695.imageshack.us/i/shuntenamp...][img]http://img695.imageshack.us/img695/1698/...[/img][/url]

De andere 2 aan sluitingen gaan naar de Shunt. Wanneer je deze omwisselt, geen probleem.
De wijzeruitslag gaat dan gewoon de verkeerde richting uit.
Nu is de vraag, zit de shunt in de amperemeter of is er ergens een externe shunt.
Deze laatste lijkt me het meest logische.
De draaddikte die erop aangesloten is , hoe dik is deze ?
Is dat een originele meter van een Peugeot 504 ?

GOVA 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 504 of stel zelf een nieuwe vraag.