close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406 2003: laadspanning stationair

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ew7, Motorinhoud (cc): 1749

Motor loopt stationair onregelmatig. Nijging om naar te laag toerental te zakken. Zit altijd 50-100 onder referentiewaarde voor deze motor. Gewenst toerental is helaas niet uit te lezen op diagnosesoftware peugeot PP2000. Schommeling van max 100 toeren, gepaard met 'zwaar lopen' maar geen overslagen, motor draait constand op 4 cilinders.

Erger indien airco is uitgeschakeld. Loopt soepeler met AC aan, maar nog steeds schommelend toerental zoals beschreven.

Inschakelen van verbruikers lokt probleem. Dan dimt ok bv lampen, lcd radio.

Volgende is al gedaan:
- stappenmotor is gasklephuis werkt. Deze is vervangen bij aankoop vorig jaar wegens echt kapot. Recent opnieuw uitgelezen op pp2000, deze stelt naarmate stationair toerental fluctueert, dus regeleenheid probeert stationair toerental te stabiliseren lijkt het?
- geen vacuumlekken (leiding van carterontluchting had klein gat maar is hersteld nu)
- spanningstest over massa-kabel batterij, dynamo-batterij, motormassa etc. (nergens meer dan 0.02 volt volgens multimeter)
- opschuren van massapunten die visueel gecorodeerd uitzagen
- auto in algemeen goed onderhouden (bv. nieuwe bobine en bougies vorig jaar na aankoop)
- batterij rond 12.6 v koud motor uit.

Ik heb de laadspanning gemeten. Wat opviel: laadspanning zakt volledig in bij stationair AC uit, blazer op max, dimlicht aan, achterruit verwarming aan, radio aan, mistlicht voor en achter aan. Dynamo levert dan rond de 12,1 v op (gemeten zowel aan B+ als aan pluspool batterij). Motor draait ook zwaar, alsof hij veel koppel moet leveren om stationair op net onder 700 toeren te blijven draaien.

Ik verdenk dynamo. Heb nog niet de laadspanning gemet met AC aan bij gebrek aan tijd. Batterij ook niet getest maar deze is pas 1.5 jaar oud, maar dat zegt uiteraard niet alles.

Wat denken jullie? Welke zijn de volgende stappen in diagnose? 12 v laadspanning lijkt me veel te laag zelfs stationair met wat (maar niet alle) verbruikers aan.

Geplaatst door

Mitchwell (105)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dynamo laten testen .
Massa van motorblok is goed ?
Zet eens een startkabel op de min van de accu en metalen deel van de motor , kijk dan eens of dat verschil maakt.

Massa goed. Dynamo ga ik laten meten.

Heb vandaag in PP2000 gevolgd wat er gebeurt:
- Grote verbruikers aan. Laadspanning zak van 14v helemaal weg, tot onder 12 als je een minuut wacht.
- Tegelijk naar 'excitation' van de alternator gekeken; deze is constant 14v (!) en altijd gelijk aan de laadspanning, wat niet zou mogen zeker bij hogere toerentallen lijkt mij. Zakt samen met laadspanning weg.

Morgen meet ik bedrading van stekker op dynamo naar BSI na. Hier lijkt me iets niet goed te gaan: kortsluiting tussen kabel voor aansturing en kabel van laadspanning?

Mitchwell 105

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.